Gå til innhold
Arkivverket

[#37557] Tollef Pedersen Hetland, f. 1829, Bjerkreim (Helleland), Rogaland

Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Kan noen hjelpe med foreldre til Tollef ? Han var gift med Teodora Ommunsdtr. f. 1847 samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg antar at det er dette paret du tenker på.Her er ekteskapet deres 16.11.1865 på Helleland. Lenke I følge disse opplysningene heter hans far Peder Tollefsen og hennes far er Omund Pedersen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Rune, har du årstallene på Peder Tollefsen og Guri Pedersdtr.? Jeg finner ikke de to i 1801-tellingen, de er muligens født etter 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dette er hentet fra FamilySearch IGI og bør absolutt sjekkes mot kirkeboka.Lenke I følge dette var Peder 32 år og Guri 18 år da de giftet seg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om man ser på 1865 tellingen på gården Hetland i Helleland, så stemmer alderen på Peder og Guri.I følge dette er Peder født ca.1795 og Guri omlag 1810.Lenke Noen med tilgang til bygdeboken kan sikkert hjelpe mer her.Riktignok kom oldemor min fra området, men det vil være en grov overdrivelse å si at jeg er lokalkjent. Mvh. Rune Thorstensen Mvh. Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dette kan imidlertid være et godt alternativ til Guri, født i Bjerkreim i 1810.Lenke Men som før nevnt, dette må bekreftes på attet vis. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Meget interessant Rune. Det kan se ut som om ekteparet Tollef Pedersen Hetland (f. 1829) og Theodora Ommunsdtr. (f. 1847) var søskenbarn.1801-telling for 1114 Helleland Stgr. amt Helleland Pr.gj. Birkrim sogn Abeland gårdPeder Pedersen Huusb. 24 år 1ste ægt. BondeTargier Tollofsdtr Hans kone 24 år 1ste ægteskab Thori Pedersdtr Deres barn 2 år Ingeborg Tollofsdtr Tieneste pige 22 år Tollof Toresen Manden 66 år 1ste ægtes. Marit Ellingsdtr Hans kone 56 år 1ste ægt.De to sistnevnte er kansje foreldrene til ovenstående Targier og Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Rune, jeg tror antagelsen i mitt forrige innlegg om Tarjers foreldre er feil. I 1801-tellingen finner jeg en annen Tarjer på 15 år som stemmer bra med at hun var 80 år i 1865. (Forrige Tarjer var 24 år i 1801, og dessuten gift med Peder Pedersen, ikke Peder Omundsen). Ny kandidat som forelder (1801-tellingen) til Tarjer er Tollef Mouritzen, f. 1761, gift 2 ganger, Tarjer må i tillfelle var fra hans første ekteskap. Kansje noen med bygdebok for Helleland og/eller Lye kunne sjekke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Dette har jeg hentet ifra bygdeboka for Bjerkreim bind lll. Far til Theodora Omundsdtr (Omund Pederson) og mor til Tollef Pederson (Gyri Pedersdtr) var søsken. Foreldre til Torgierd Tollefsdtr (dpt. 17.09.1786) er Tollef Velleson d.y Undheim st (f. Espeland brnr.16 barn nr. 4)og Maret Giermundsdtr (f. Holmen brnr.51 barn nr. 2.Jeg vil anbefale deg å låne Bjerkreim bøkene på biblioteket, da det står ganske utfyllende om familiene.Mvh. bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Mange takk for fin hjelp Bente. Jeg har sett i 1801-tellingen og finner Tollof Wellesen, 44 år, på gården Espeland. Men da er han gift med Sissil Torkildsdtr., 36 år, begge i 1ste ekteskap! Tarjers mor, Maret Giermundsdtr. fra gården Holmen klarer jeg ikke finne i 1801-tellingen. Vet du hvor hun befant seg i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Hei! Denne Tollef Velleson du har funnet er Tollef d.e han er døpt 8.4.1757, din Tollef d.y er døpt 27.6.1761. Maret var død i 1801, i følge bygdeboka fikk de to barn Torgierd og Peder. Tollef d.y giftet seg med Eli Thollefsdtr (Sikvaland yt/Bjordal u. 85B) 16.6.1800. Jeg har ikke bygdebok for Time de skal bo på gården Undheim ST (grnr. 76). I 1801 tellingen finner jeg Tollef men med feil etternavn han står oppført som nr. 712, Eli er feilskrevet som Elen, jeg ser at det står et barn til der som kan være Tollef og Maret sitt han heter Welle. Her er linken Lenke kanskje noen med bygdeboka for Time kan hjelpe deg videre.Mvh. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kurt østbye

Takk for fin avklaring Bente. Basert på 1801-tellingen må da de tre eldste barna, Tarjer (15), Welle (9) og Peder (6) være av Tollef Tollefson d.y. (f. 1761) og Maret Giermundsdtr. De to yngste barna som er med i tellingen er 1 år gamle (antagelig tvillinger) og deres mor må da være Eli Tollefsdtr. Det blir etter dette veldig 'tette bånd' mellom tre familier som alle stammer fra Tollef Tollefsen d.y. og Maret Tollefsdtr. men som du sier så har bygdebokforfatteren beskrevet dette slik:1. Tollef d.y. og Maret er foreldre til Peder Tollefsen, f. 1796 som ble gift med Guri Pedersdtr., datter av Tarjer Tollefsdtr.2. Tollef d.y. og Maret er foreldrene til Tarjer.3. Guri Pedersens bror, Omund Pedersen, f. 1811, fikk en datter, Teodora Omunsdtr. som ble gift med sønnen til ovennevnte Peder og Guri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Hei igjen Kurt. Jeg har selv mange forfedre ifra Bjerkreim (min oldermor var derfra) det var helt vanlig å gifte seg med sine søskenbarn dette ble gjort for å holde eiendommene i slekta. Jeg begynte på min grein i Bjerkreim for noen måneder siden og har funnet ut at mesteparten av de som bodde i Bjerkreim var i slekt med hverandre på en eller annen måte. Jeg har ikke gransket så mye, men det viser seg at vi har felles forfedre i den slekta du holder på med. Jeg vil anbefale på det sterkeste at du låner alle bøkene, da den slekta du holder på med kommer ifra samtlige gårder i disse bøkene.Mvh. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Takk for all den fine hjelpen Bente. Hvis du vil utveksle felles aner kan vi godt gjøre det på Epost, min er kostbye@broadpark.no. Jeg skal lage en slektsbok hvor denne greina inngår som aner til et av mine søskenbarn. Hvilket bibliotek er det som har disse bøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Hei Kurt. Hvis ditt nærmeste bibliotek ikke har dem inne kan du låne dem på fjernlån ifra Stavanger bibliotek. Fjernlån ordner du på biblioteket. Jeg skal få lagt inn den greina du holder på med og sende et slektsoppsett til deg i neste uke. Mvh. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.