Gå til innhold
Arkivverket

[#37560] Fra Fjær i Kolvereid (nå Nærøy), Nord Trøndelag til USA i 1881.

Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Min tippoldefars nevø, Peter Z. Fjær, har gitt meg hodebry i flere år:Peter Andreas Zakariasen Fjær, født 24. mars 1857 på garden Fjær i Kolvereid, Nord-Trøndelag. Foreldre: Zakarias Olsen Fjær (14. feb 1820 – 06. mai 1888) gift 05. nov 1846 med Anne Martha Larsdatter Småeng (ca 1819 – 30. juni 1883).I Nærøy Bygdebok nr 3 finnes ingen kommentar til mannen utenom foreldrene og året han ble født. Jeg finner i boka ”Wendelbo-slekta” at Peter Andreas skulle ha dødd som barn. Dette kan ikke medføre riktighet.Peter Andreas finnes som emigrant til USA i Digitalarkivet: 'Emigranter fra Trondheim 1867 - 1930': Peter Z. Fjær, Kolvereid, til Amerika 24.mai 1881. Han var da 24 år og hadde yrke som skomaker. Han reiste med linje ”Tyske” via Kristiania, og skulle til Sioux City, Iowa. Prisen var 201,00 kroner.Dette støttes av et brev fra domprost Sigurd Fjær i Nidaros den 23. jan 1957 til Alfred Steinstrand på Rødseidet i Kolvereid, der han blir omtalt som ”Petter Z, han som for til Amerika …”.All hjelp tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Skal prøve å finne Peter som konfirmant og evt. som utreist fra Kolvereid i kirkeboka. Det er mange personer i bygdebøkene uten videre kommentarer. Hvordan det er i Wendelbo-bøkene har jeg ingen kjennskap til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Uansett er vel problemet å finne ut hva han kalte seg i USA, hvis det er å finne han der som er hensikten. Jeg hadde en Fjær fra Klinga-området som emigrerte til USA, og iflg barnebarnet der borte kalte hans seg Hall, fordi han trodde det va hva Fjær het på engelsk. Det bor en Peter Sakariassen i Minneapolis i 1890-1891 som er skomaker, men det ville vel vært vel mye flaks om det skulle være han.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Jeg har også funnet en Peter Sakariason født 1857 Norway, i Flathead, Montana i 1920 census. Ved å søke i diverse tilgjengelige baser på Fjar, Fiar, Fjer etc finner jeg diverse navn, men dette er usikre saker. Ved søk på Ellis Island, kommer alle Fjar fra Klinga, men dette er jo før Ellis. I emigrasjonsprotokollen finnes heller ingen fra samme sted som man kan tenke seg han reiste sammen med. Spørsmålet er hvilken båt det dreier seg om, og om Peter har hoppet av før bestemmelsesmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Dag Fjær

Ihht Digitalarkivets 'Emigranter fra Oslo 1860 - 1930' finnes ei Anna S Fjær, 22 år ugift sykepleier, født i Namdalen, fra Kristiania til 'Slaan Iova', USA i 28. mai 1885 med linje 'Geiser'. Kan dette være søster av Peter Andreas? Anna Lydia, datter av Zakarias Olsen Fjær, er født 04 okt 1862. Hun ville altså vært 22 år i mai 1885. Zakariasdatter kan ha blitt til Sakariasdatter, altså 'S' og ikke 'Z'. I Nærøy Bygdebok bind 3 s 361, benyttes både 'Z' og 'S' på navnet til Zakarias Olsen. I samme bok står det at hun er død som barn. Jeg finner henne på garden Fjær i Kolvereid i FT1865. Ting som taler imot at dette kan være Anna Lydia, er at domprosten ikke omtaler henne sammen med Peter Z. Jeg klarer ikke å finne hennes eventuelle død som barn i kirkebøkene. Jeg har gått gjennom alle mulige Ane, Anne, Anna etc fra gardene Fjær i Klinga (Namsos) og Fjær i Kolvereid (Nærøy), men kan ikke finne henne. Finnes det flere Fjær-slekter enn de som er nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Hei!I følge 'New York Passenger Lists Record' kommer Anna L Fjær (indeksert som Fjar), født ca 1863, frem til New York 15. juni 1885 med skipet 'Geiser'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Snop, Lisa !Jeg har dessverre ikke tilgang på census i US, men dette virker lovende! Dette kan fort være mi Anna !! (som døde ung etter 1865 ihht bygdeboka). Når Anna tillegg 'L' begynner i navnet, begynner det å smake av fugl!Finnes det noen 'der ute' som kjenner ei anna Anna som passer ??Finnes det noen som kjenner frøkena sin videre skjebne i Amerika ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Dag Fjær

Anna Lydia Z-dtr Fjær født 4.okt 1862 – til USA?Hvor lenge varer en reise fra Ytre Namdal til Kristiania i 1885?Etter å ha gått gjennom Dig.ark’s database ’Døpte i Kolvereid 1874-85’, finner jeg Anna Lydia som fadder flere ganger i perioden. Siste gang jeg finner henne som fadder er 1. mai 1885. Hun er senere ikke gjenfunnet i kirkebøkene for Kolvereid, verken som gift, død eller utflyttet.Er det mulig at dette er den Anna L, som reiser fra Kristiania (Anna S? Fjær) allerede 28. mai 1885 og ankommer NY 15. juni 1885? Klarer hun å ’nå båten’ da hun må ha reist fra Namdalen til Kristiania i løpet av i underkant av 3 uker? Sjøl med god bør, ville vel en båt med seil brukt minst 2 døgn til Trondheim. Jernbanen mellom Oslo og Trondheim, over Røros, sto ferdig i 1881. Hvor lang tid tok det for disse vognene å ta seg via Røros til Oslo? Rakk Anna fram i tide, og dersom dette er mulig; ville hun ha lagt opp et ev. så stramt tidsskjema når hun skulle nå båten til Amerika?Kan det være ei anna Anna, eller er det Anna mi…?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Det kan være broren der betaler billetten da denne ble betalt derover. Og hun skulle til Sloan, Iowa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hvordan er dette mulig? Fra Digitalarkivets Emigrantprotokoller:”Emigranter fra Oslo 1867-1930”: Anna S. Fjær, 22 år fra Namdalen, drar med ”Geiser” fra Kristiania 28 mai 1885 til ’Slaan, Iova’.”Emigranter fra Trondheim 1867-1930”: Anna S. Fjær, 22 år fra Namdalen, drar med ”Thingvala” 27. mai 1885 til ’Sloan Jowa’.Den eneste som kommer fram er Anna L Fjar…(ihhtThingvalla og Geiser kolliderte utenfor New Foundland i 1888 !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Vidar

Hei Dag og Morten!Nå var vel ikke emigrantprotokollen alltid ført 100% korrekt på dato; så en reg-dato eller avreisedato kan jo ha blitt ført 1 dag feil... (f.ex. 27.mai i Trheim?).Hvis det var jernbane Trheim-Kristiania i 1885, brukte vel den neppe mer enn 1 døgn; så reg i Trheim og avreise fra kaia i Kristiania kan jo ha vært med 1 døgns mellomrom.Denne Anna Fjær i protokollen i Trheim og i Kristiania er åpenbart samme person (tror ikke man skal tvile på det).Det var vel skipet Geiser hun reiste med (linje Thingvala).Per Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.