Gå til innhold
Arkivverket

[#37562] Kjaerstadvalen i Kolvereid?

Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Et uekte barn, Andrianna Jesenia Larsdtr. ble fodt 1833 Hongset (Velfjord Nordland kirkebok). Far var gift mann Lars Andersen Kjaerstadvalen af Kolvereid, men naa nord i landet. Mor var pike Berit Andersdtr. (f. Bronnoy Nordland 1806). Adrianna dode 1901 i Kvaloya Bronnoy ugift. Hvor ligger Kjaerstadvalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Jeg har et meget godt Norgesatlas og i det finnes kun et sted med navn Kjærstad. Det ligger på halvøya Austra rett øst av Leka. Koordinatene på stedet er 65 gr 4 min N, 11 gr 57 min Ø. (ca) Avstand fra Kolvereid: ca 16 km retning nordvest.Hilsen Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Liten korreksjon, les Foldereid istedet for Kolvereid. Kjærstad ligger ca. 32 km nordnordøst for Kolvereid. Og Kjærstad er en gård.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Hvis Kjærstad er en gård i det området må det ligge under Leka, Det finnes ingen gård ved navnet Kjærstad i bygdebøkene for Nærøy, hverken i Foldereid eller Kolvereid, eller resten av Nærøy. Mener det er en som stadig dukker opp i forumet som spesialiserer seg på Leka. Kanskje bruk Kjærstad, Leka som overskrift og se om han dukker opp.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Så vidt jeg kan se av kartet ligger Kjærstad bare noen få meter inne i Nordland fylke, og i Bindal kommune. Om kommune- og fylkesgrensene og tilknytning til kirkesogn er de samme som dengang vites ikke.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Garden Valen bnr 4 under Simle gnr 25 i Gravvik,Nord Trøndelag ligger ca 1,5 km sør for garden Kjærstad i Bindalen, Nordland. Jeg finner ingen Lars Andersen der, men ei Ingeborg Andersdatter (f 1806 i Gausdal, Oppland)bor der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Leka var en gang en del av Kolvereid og før det igjen var Leka/Kolvereid/Foldereid en del av gamle gamle Nærøy. Kjærstadvalen er den bukta som kommer inn fra nordøst mot Årsetfjorden fra sydvest og danner sundet mellom Simle og øya Austra. Valen ble vel også gravd ut slik at mindre båter kunne passere selv på lavvann.Fant ingen Lars Andersen i bygdebok for Bindal i det aktuelle tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.