Gå til innhold
Arkivverket

[#37565] Sigrid Iversdatter Remem fra Grytten, f. 1737

Gjest Erling Myrbostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Myrbostad

Prøver meg på å sende inn et nytt 'problem' til Romsdals-spesialistene. Denne gang gjelder det min 3xtippoldemor, Sigrid Iversdatter. Ho vart ifølge bygdeboka for Voll gift på Bruasethau'n i Måndalen i 1762, med Torstein Ellingson Brudeset, f. 1733.Ifølge samme kilde var Sigrid Ivarsdatter fra Remem i Grytten, men jeg finner ingenting i Raumadalsfolket, heller ikke på FS. Så spørsmålet blir, har noen kirkebokkopier eller andre kilder som kan bidra til å fastslå hvor Sigrid er fra, og gjerne noe også om søsken og slekta videre bakover?mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Erling Myrbostad

Står fortsatt fast på overnevne etterlysning. Jeg har imidlertid gått grundigere gjennom FS. og funnet en person som KAN være identisk med Sigrid Iversdatter Remem. Dette er Siri Iversdatter, f. 14.2.1736 i Grytten.Foreldre er Iver Olsen Myrebøen, f. 1708, d. 1744, og kona Birgithe (Brith) Stensdatter Fiva, f. 1713, d. 1748. I Raumadalsfolket står imidlertid ikke Siri/Sigrid nevnt, der er nevnt kun barna Ole, f. cir 1736, Signy, f. cir 1738 og Marthe, f. 1744, d. 16 uker gml. Det er selvsagt en mulighet for at Signy og Siri/Sigrid er samme person. Finner ingen av disse barna i FS.Eldste datter til Sigrid Iversdatter heter Brit, dette kan jo tyde på at moren heter Brit/Birgitte.Dette var teorien, men bevis mangler. Søker derfor fortsatt hjelp til å dokumentere/avkrefte om teorien stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Jeg sitter med en gammel slektstavle laget av Ole Frisvoll (1890-1966) som var litt implisert i bygdebok for Eid. Han har heller ikke ført opp foreldre, så det gir tydelig signal om at dette ikke er enkelt. Hun står oppført som: Sigri Iversdtr. Rimem (1736-1794). Kilder får vi ikke, 'de gamle' var dessverre ikke nøye med det.Her er hun også gift med Tosten Ellingsen Brudeset (1733-1788), barn: Elling Torstensen Brudeset (1773-24/12. 1833, gift 1796 med Gundborg Andersdtr. Bøe ( -28/1. 1849). Har noe etterslekt signert Ole Frisvoll om det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei Eva, og takk for opplysningene.Jeg ser i alle fall at Ole Frisvoll har 1736 som fødselsår, dette stemmer bedre med Siri Iversdatter på Family Search. I bygdebok for Voll står det 1737.Tar gjerne imot de opplysningene om etterslekta som du har. Jeg har endel, men det er alltids muligheter for å finne interssate ting. Hvis du vil sende direkte, så er e-postadressa mi erl-myrb@online.noErling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.