Gå til innhold
Arkivverket

[#37570] Hvem er Anne Olsdatter Laxhøl's foreldre?

Gjest Linda Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Olsen

Anne Olsdatter født ca 1789 ble gift i 1815 med Even Lavrantsen Nes i Seljord. I kirkeboka på giftermålet står det Laxhöl etter navnet hennes. Har sett i alle Seljordbindene 1-5 og kan ikke finne ut hvem som er foreldrene hennes. Har prøvd via folketellinga for 1801 og finne henne, men når jeg sjekker mot Seljordbindene på gardene for de som kunne passe med fornavn på faren finner jeg ingen Anne i passende alder.Noen som kan hjelpe??Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bare et forslag. Hva med nedre Luxefjell i Gjerpen. Der finnes en Anne Olesdt. 15 år og tjener i 1801. Kanskje finnes det en husmannsplass under Luxefjell som het Laxhøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1900 finner du Lakshøl i Seljord. Lakshøl (husm.pl.) under gnr.2, bruknr. 3. Så vidt jeg forstår så er gnr. 2 = Bjørge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt K. Knutsen

Eivind og Anne finner du på side 550,bind IV,i Seljord under Sandsdalen øvre.På side 548 finner du mer om Eivind, men Anne Olsdatter er for meg helt ukjent.Mvh Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Mogeleg kandidat: Familysearch: Anne Olesdatter døpt 06.09.1789. Foreldre Ole Ledvorsen og Guro Torsdtr.1801: Bleka søndre, 10 år (skulle vel stått 13).Seljord V, Blika Syndre, side 217.Har du sjekka faddrar til barna av Anne og Eivind?Mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen

Faddere hadde jeg helt glemt å sjekke på. Da er det til igjen med mikrofilm av kirkebøkene. Har tidligere funnet 2 av barna til Even og Anne, men utskriftene jeg tok fra mikrofilmapparatet er for dårlig å lese i etterkant.Takk for tipsetLinda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

Here is another candidate for you to consider. This is a family from Kviteseid which the Kviteseid bygdebok says moved out of the parish: Olav Eilevson Gjerjord, b. 1762, m. 1785 to Ingebjorg Olavsdtr, b. 1759. Among their children was a daughter, Anne, b. 1791.This one's age is closer to the one you are searching. And, I cannot be sure, but I think that Anne Olavsdtr Blika married Eivind Eivindson Aamot.Good luck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

I kyrkjeboka for Seljord finn ein under døde 'Husmandskone Mari Andersdtr. Laxhyl 72 år' - død 29.april 1822. Eg trur dette kan hjelpe oss vidare. I Ft.1801 og i bygdeboka er ho kalla Nilsdtr., men dette er truleg feil. I flg. bygdeboka skal ho ha dottera Anne Tovsdotter, fødd 1787 på Bjørndøl i Seljord. Denne dåpen finn iallefall ikkje eg i kyrkjeboka, det kan sjølvsagt vera i Bø, men eg trur vel at også Anne har fått feil farsnavn. Bakgrunnen for dette er denne debatten på Grenland Ættehistories debattforum: LenkeHelsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Olsen

Takk AslakLinken til Grenland tror jeg kan ha noe for seg. Even og Anne's første barn, Lisbet født i 1815 er faktisk døpt i Østre Porsgrunn kirke står det i kirkeboka for Seljord. Faddernes navn er uleselig utfra kopien jeg har så jeg må se mikrofilmene om igjen. Det er jo et stykke fra Porsgrunn til Seljord hvor Even og Anne bor, så det må vel være en form for familietilhørighet som gjør at Lisbet er døpt der.Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Linda Olsen

Nå har jeg fått seg på mikrofilmene igjen. Even og Anne hadde 4 barn. Lisbeth 1815,Ole 1818,Lavrants 1823 og Marie 1829. Faddere til Marie:Knut Olsen Sønsttveiten, Kjersti Guttormsdatter Nes og Evens bror og svigerinne Søren Lavrantsson Nes og Gunhild Gjermundsdatter. Faddere til Lavrants: Søren Lavrantsson Nes og Gunhild Gjermunsdatter, Knut og Jøran Bakken Faddere til Ole: Tror det står: Guttorm Olsen, Hæge Erichsen, Tov Andresen og Ægelev Stenersen Faddere til Lisbeth klarer jeg ikke å tyde. Hun er ikke døpt i Østre Porsgrunn kirke som det står i Seljord kirkebok men i Gjerpen. Det var vel vanlig å døpe barna etter besteforeldre. Evens foreldre var: Lavrants og Lisbeth, og hvis linken til Grenland er den korrekte med hensyn til Anne's foreldre var navnene deres: Ole Larsen Edberg og Marie Andersdatter. Disse navnene kommer igjen på de 2 av Even og Anne's barn. Høres mitt resonnement fornuftig ut?? Hvis det er noen som har tilgang til å se kirkeboka for Gjerpen i en bedre utgave enn den jeg så, hadde jeg vært takknemlig for hjelp med hensyn til Lisbeths faddere.Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.