Gå til innhold
Arkivverket

[#37574] Lars Johnsen og Karie Johannesdatter, gift Nes, Hedmark 1822. Foreldre?

Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Ungkarl Lars Johnsen, 26 år, Tjenerg., Senstad, Nes H. giftet seg 11.11.1822 på Nes, Hedmark med Pige Karie Johannesdtr., 25 år, Tjener, Senstad. Ingen fødested/fedres navn er oppgitt i kirkeboken.I Nes Bygdebok, Bind 2, del 3 er de husfolk bosatt på Tveiter-eie i 1835 og har følgende barn: Johanne f. 1822, Mari f. 30.08.1825, Marthe f. 12.01.1829, Karen f. 1832, Johannes f og død 1835, Johannes II f. 1836.Ifølge sm. bygdebok døde Lars Johnsen i 1838 (39 år gml. men ifølge ca. fødselsår skulle han da være ca. 42 år).I samme bygdebok Bjørklund under Syverud er en Kari Johannesdtr. gift 1842 med Erik Eriksen, husmann med jord, men ingen barn er oppgitt i dette ekteskapet, - muligens er dette enken etter Lars Johnsen. (Iflg. Family Search giftet de seg 26.12.1842). Dette paret bodde i Bjørklund v/FT 1865, da uten noen barn. Kari er oppgitt som 65 år, men iflg. ca. f.år skulle hun være 68 år.) Erik er oppgitt som enkemann i 1873. Hvis dette er sm. Kari Johannesdtr. døde hun mellom 1865 og 1873.Er det noen som har opplysninger om opphav/familie til hhv. Lars Johnsen eller Kari Johannesdatter? Jeg har i FT 1801 funnet en svært god kandidat til Lars Johnsen på Grefsheim, som jeg mener må være den rette? Jeg finner ingen Kari Johannesdtr. i ca. rett alder på Nes i FT 1801, men finner imidlertid plausible kandidater til henne både på Ulvildrud i Ringsaker (svært nær grensen til Nes), og på Myhr Avlsgaard i Ringsaker (noe lengre unna Nes), samt (over Mjøsa) både i Stange, i Vardal samt hele 4 på Toten.Takknemlig om noen kan hjelpe med en eller annen 'link' til opphavet til Lars og spesielt Kari.Mvh. Britt R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.