Gå til innhold
Arkivverket

[#37580] Heidal: Hans Olsen Skjerdalsbakken og Ragnhild Hansdatter, vigd 1828

Gjest Eva Strømman Røvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Strømman Røvik

Kan noen hjelpe meg med dette? Jeg skulle så gjerne ha funnet foreldrene (evt.fedrene) til Hans Olsen, Skjerdalsbakken, f.ca 1805 og Ragnhild Hansdotter f.ca 1801, Vaage.På FS finner jeg to med disse navnene vigd (Vaage) 15.mai 1828. Det kan stemme med opplysninger rundt barnas dåp.Anne Hansdotter, døpt 27.des 1827. Da er ikke foreldrene gift, Ragnhilds bosted er da Aasengejet og for Hans er det oppgitt Skjerdalsbakken. Ingrid Hansdotter, døpt 3.jan 1830. Foreldrene er da gift og bosted er Skjerdalsbakken. Mari Hansdotter, døpt 13.sept 1835. Bosted er Harlouglien. Kanskje er dette også deres barn: Oline Hansdotter, døpt 1.jan 1843. Bosted er Fougstadeie.Har et håp om at noen kan ha tilgang til vielsen mellom Ragnhild og Hans, og at det står navn på fedrene deres iallefall.Med vennlig hilsen Eva Strømman Røvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Har ikke tilgang til kirkebøkene, så jeg kan ikke hjelpe deg der, men i FT1801 for Vågå finnes ingen Ragnhild Hansdatter med passende alder. Det er da rimelig å anta at Ragnhild er født etter at folketellingen ble foretatt. I FS finnes en Raghild Hansdatter døpt 28.11.1802 i Vågå med far Hans Syversen. Det er iallefall en mulig kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Takk for responsen, Trond. Ja, slik har jeg resonnert også, og har funnet denne Hans Syversen på FS. Men det hjalp meg ikke videre, og jeg må nok ha et oppslag på vielsen for å finne noe sikkert. Mulig jeg kan sende et brev eller ta en telefon til Norddalsarkivet. Ser ut som om de er uten E-post for tiden. Men Hans Syversen er absolutt en aktuell kandidat....Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hans Olsen Faukstadeie (19) og Ragnhild Hansdtr. Åsengeie (24) giftet seg i Heidal den 15. mai 1828. Hans far; Ole Skjerdalsbakken. Hennes far; Hans Åsengstuen. Kausjonister var Ole Rusten og Knut Steinslien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Dersom Ragnhild er 24 år ved giftermålet i 1828, passer det ikke at hun er den Ragnhild som er født i 1802, datter av Hans Syversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Først tusen takk til Aud for at du hjalp meg med vielsen. Det er jo ikke tvil om at det er de rette folka.Etter FT både i 1865 og 1875 blir det fire år feil alder på begge. Merkelig, det er jo ofte feil, men fire år... og for begge to... det var rart.Jeg trodde kanskje at det kunne stå noe ....son/...datter på fedrene som kunne hjelpe meg, men dengang ei. Har funnet noen aktuelle personer på FS som stemmer bedre med alder ut fra vielse, men jeg svimer nok litt rundt i tåka. Ikke lett å finne igjen husmannsfolk i Gudbrandsdalen, nei.Har en nedtegnelse om at Hans Olsens far het Ola Person og var bror til 'Stor-Per' Horgje, men det blir ikke klarere for meg av den grunnen.Nei, det var det da Trond, Hans Syversen passet liksom ikke da...Jeg er fortsatt på leting, om noen skulle finne noe lurt.Vennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hans f. 18.01.1809, døpt som Ole Horgens barn i Heidal. Faddere: John Larsløkken og kvinne, Hans Pladsen, Christen Gustad, Kari Horgen og Anne Fredriksdatter.Viet 28/12-1807 i Heidal: Ole Pedersen og Anne Hansdatter. Kausjonister: Peder Ryen og Johannes ..?..Føderådskone Anne Hansdtr. Skjerdalsbakken 75 år, død 29.06.1843, gravlagt 13.07.1843 i HeidalLegdlem Ole Pedersen Bakken el. Faukstadeie 85 år, død 24.05.1847, gravlagt 03.06.1847 i Heidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ole døpt Dom 11 a T. 1761 i Heidal som Peder Horges dåpsbarn. Faddere: Engebreth Sæteren, Østen Kjørren, Anders Prestgard, Anne Nord-Faukstad og Anne Moen.Peder Pedersen Horgen og kona Anne Torgersdtr. fra Kruke skiftet i live, datert Horgen 6. november 1790. Barn: Peder myndig, Ole myndig, Torger myndig, Johannes 17 år, Marit gm Tjøstel Kleppe og Marit 40 år ugift. Fast eiendom: denne gård av skyld 2 huder 6 skinn, taksert for 600 rd, og gården Bilben av skyld (..?..) taksert for 800 rd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hjertelig takk igjen, Aud for masse opplysninger. Dette hjalp meg mye. Jeg drister meg til et par spørsmål til: Jfr. vielsen til Ragnhild Hansdotter; hennes far var Hans Åsengstuen. Var Åsengstuen eller Åsengejet i nærheten av Soksen? Har en beskrivelse gjort av Jørgen Espelund, der han nevner at Ragnhild Hansdatter var fra Soksen i øvre Heidal. Noe mer sier han ikke om hennes opprinnelse. Er det i tilfelle samme sted som lærer og klokker Knut Soksen kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Åsengstuen og Soksen lå 5km fra hverandre. Skriver lå fordi Åsengstuen ikke eksisterer lenger. Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Unnskyld, jeg leste ikke innlegget godt nok. Det er bare en Soksen og den har vært nevnt i samme åndedrag som Heringstad. Saxen hadde eget matrikkelnummer i 1865. Knut Pedersen kom fra Vågå hovedsogn, bodde i Soksen til han nærmest ble forvist av Heringstadbonden og han flyttet da til Nedre Heidal. Hvordan har det forøvrig gått med melodi til Soks-visa ? Helge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei igjen Helge! Takk for opplysningene! Jeg blir litt 'visere' for hver en hjelpende hånd.Soks-visa står det dårlig til med. Har ikke funnet noen som kan synge eller nynne den for meg ennå. Men jeg har ikke gitt opp....Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Rettelse: Det var ikke Knut Pedersen Soksen som kom i klammeri med Heringsta'n men det var eldste sønnen Peder Knudsen som seinere kom til Steinlien i Nedre Heidal. Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Gjest Kai M Kveum

Innlegg 1: Det står at Hans Olsen f.1809, d.1882, g 1828 m Ragnild Hansdtr Aasengeiet f.1804, d.1877 på Bergdølmo, flyttet til datteren på Bergdølmo 1865/75. Kan denne datteren, Anne Hansdtr f. 19/12-1827, være født utenfor ekteskap med Ragnild Knutsdtr Aasengeiet f.? Jeg ser at Arkivnett Oppland bruker Hans Olsen og Ragnild Hansdtr som foreldre, men...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei Kai! Jeg har prøvd å nøste litt på dette igjen. Kan du si litt mer om hvorfor du lurer på om det kan være slik??? Jeg har for lite oversikt til å se sammenhengen, men vil gjerne vite mer. Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Det kan bero på en liten inkurie som det så pent heter. I notatet for Bakken 190/2 har jeg: Hans Olsen Skjærdalsbakken f.1809, d.1882, g 1828 m Ragnild Hansdtr Aasengeiet f.1804, d.1877 på Bergdølmo. De bodde først på Skjærdalsbakken, så til Bergdølmo 1865/75. Barn: 1. Ingri Hansdtr f.1829, 2. Mari f.1835, 3. Kari f.1841, 4. Oline f.1842, 5. Anne f.1845, d.1846 I tillegg hadde Hans Olsen barn u/ekteskap med Ragnild Knudsdtr Aasengeie: 6. Anne Hansdtr f. 19/12-1827 Har prøvd å søke etter ei Knudsdtr uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Og dette 'notatet', står det i en bygdebok eller? Det forandrer ikke på greina jeg jobber med, for der er det Mari Hansdotter som er sentral, men jeg lurer nå allikevel =)Det virker liksom litt rart. Hans giftet seg seg bare 19 år gammel 15.mai 1828 etter å ha blitt far til Anne fem måneder før. Neste barn, Ingri blir ikke født før ett og et halvt år seinere 30.nov 1829. 'Begge' aktuelle mødre het Ragnhild, og begge med tilhold Aasengeiet. Kanskje notatet er feil i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Da Anne f. 1827 ble vaksinert i 1839 står hun oppført som Anne 12 år, far; Hans, oppholdssted; Faukstadeie.På linjen under Anne står Ingrid 9 1/2 år, med gjentakelsestegn i rubrikken for far og oppholdssted.Dette tolker jeg (sammen med alle øvrige opplysninger) som at Anne og Ingrid var helsøstre.Eller sagt på en annen måte; dersom Anne hadde hatt en annen mor enn hun som ble gift med faren, ville Anne mest sannsynlig ha vokst opp hos moren, og dermed stått oppført et annet sted i vaksinasjonslista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Takk til Gunvor, Helge og Aud for respons. Synes det er mye som tyder på at Anne er helsøster til de andre, og jeg vet ikke hvor det nevnte notatet stammer fra. Uansett, flott med innspill og opplysninger.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kai,innlegg 17, til hvilken Bergdølmo (Faukstadeie) sikter du ? Ole Andersen Lysåker kom til nedre Bergdølmo mellom 1865 og -75. Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Til Bergdølmo nedre. Gnr.194, Bnr.23 Ole Guttormsen Sletteeie f. 1827, g 1852 m Anne Hansdtr Fougstadeie f.1827. Søsteren, Ingri Hansdtr f.1830, ble gift med Ole Andersen Lysaker f.1830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

FT 1875 for Bergdølmo, nedre viser Ole Anders. og Ingrid Hansd. Deres barn: Kari, Ragnil, Anne, Olia, Hans, Kristen og Anne. I tillegg foreldrene til Ingrid: Hans Ols 1805 og Ragnild Hansd. 1801. Dette er de som bor på bruket. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.