Gå til innhold
Arkivverket

[#37580] Heidal: Hans Olsen Skjerdalsbakken og Ragnhild Hansdatter, vigd 1828

Gjest Eva Strømman Røvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg skrev at Ole Andersen Lysåker kom dit mellom 1865 og -75 - (I det innlegget berørte jeg ikke andre personer) Hans Ols. og Ragnild Hansd. bodde der i 1865. Sjekk alderene (Innlegg 15)! Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Man skal kanskje ikke strekke strikken for langt men.. Denne Anne Hansdtr f.19/12-1827 er dpt 27/12-1827. Ved fødsel og vaksinasjon er moren angitt som Ragnhild Hansdtr. Hva står det når hun døpes? Har du en mulighet til å sjekke det, Aud? Det er kort tid mellom f og dpt, så kanskje det har vært komplikasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Den originale kirkebokinnføringen inneholder ikke noe mer, eller noe annet enn den digitaliserte registreringen: LenkeJeg ser ellers ikke noe uvanlig i at dåpen ble holdt 8 dager etter fødselen. Egentlig var det faktisk ganske vanlig på den tiden når man ser på andre dåpsinnføringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det som jeg legger merke til, er at du Kai i innlegg nr. 15 skriver at Hans Olsen er f 1809 og at kona Eagnhild Hansdatter er f 1804 ??? Eva i nr. 1 holder seg til FT 1865 og regner fødselsårene ut fra dette. Har du andre kilder ? Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Var på Nordalsarkivet for ca.14 dager siden og sanket inn opplysninger til et lite prosjekt jeg har gående for Heidal. Har systematisert alle kjente tellinger for Heidal, Norske gardsbruk og opplysninger innhentet fra Nordalsarkivet pluss Årbøker ,Arkivverk for Oppland og tilsende slektstavler. De nevnte årstallene er hentet fra kartotekkortene på Nordalsarkivet. Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nestegang må du stikke innom. Ad Norddalsarkivet: Feil ja. Sist jeg var der, skulle jeg se etter ei tippoldemor. Det viste seg tilfeldigvis at hun var ført opp på feil familieark. (Ført på et bruk i Vågå med faddere fra Heidal - ). Det var ikke første gang det er funnet feil der. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei dere! Det er mulig jeg misforstår noe nå. For å avklare dette: Det er Kai som har riktige fødselsår, ikke sant? For ved vielsen, i 1828, er Hans` alder oppgitt til 19 år; altså er han født 1809. Aud har også fødselsdato på han i innlegg 7: 18.01.1809. (Men på FS er han oppgitt døpt 15.01.1809) I følge innlegg 4 er Ragnhild 24 år ved vielsen. Da må hun jo være født ca 1804. Da jeg startet debatten hadde jeg kun folketellingene å holde meg til. En annen ting er at jeg finner ingen data på Ragnhild Hansdatter noe sted, bortsett fra navnet på faren ved vielsen: Hans Åsengstuen. Men hvem var han? Hvem var foreldrene hans? Kanskje noen vet det også?Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.