Gå til innhold
Arkivverket

[#37581] Gamle gårdsnavn i Lister regionen

Gjest Arne Bue
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Bue

Er det noen som kan hjelpe meg med hvilke bygdebøker i Lister området jeg finner gårdene Jørenstad, Ekeland, Dåreid og Sævik. Dette er gamle gårdsnavn som trolig skrives anderledes i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Jørenstad er i Spangereid. Dåreid/Dårøy i Spind og Sævik i Spind. Det er for mange Ekeland/Eikeland gårder i området til å kunne idetifisere en spesifikk gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Det finnes ikke bygdebøker, i den grad de forteller om gård og folk, for Spangereid sogn. Men det finnes 3 hefter med avskrifter som er utarbeidet av Olav Njerve, 1965-1968.Bygdeboken for Spind sogn er meget mangelfull: Spind, en bygdebok, av Jakob Birkenes, 2. utgave er fra 1966.For begge disse sognene finnes kopier av skifteekstrakter på nettsidene til DIS Vest-Agder (http://va.disnorge.no/digkilder.html).Hvis det er noen personer i disse sognene du leter etter, kan du jo legge ut en etterlysning her på digitalarkivet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Noen Egeland/Eikeland/Eigeland i Lister (tidligere grense for Lister), med henvisning til bygdebok og sidetall:Eigeland indre, Lyngdal 1 side 126Eigeland lille, Lyngdal 2,side 57Eigeland midtre (Nedre Eigeland), Lyngdal 3, side 365Eigeland nedre (Midtre Eigeland), Lyngdal 3, side 365Eigeland vestre (store)(ytre), Lyngdal 2, side 48Eigeland ytre, Sør-Audnedal 2, side 157Eigeland ytre, Konsmo 1, side 89Eigeland ytre, SpindEigeland østre, Lyngdal 3, side 197Eigeland øvre, Konsmo 1, side 98Eigeland Fjotland, side 483Eigeland Gyland, side 440Eigeland Herad, side 457Eigeland Kvås, side 139Eigeland Lista 1, side 542Eigeland Sirdal 1, side 386Eikeland Lille (Bakken), Hægebostad, side 265Eikeland øvre, Sør-Audnedal 2, side 69Eikeland, Hægebostad, side 247Egeland Ytre, Kvinesdal 2, side 11Egeland Øvre, Kvinesdal 1, side 390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Muligens skyldes vel disse mangfoldige tilsvarende gårdsnavn et større antall trær av denne type. Derav var vel verdien noe større enn sammenlignbare gårder regnet arealmessig.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Bue

Takk for mange svar, her var mye å velge i. De jeg prøver å finne anene til er: Karen Toresdtr. Dåreid f.ca.1711 - d.ca.1794, hun gifte seg ca. 1740 med Jon Betsen Farbrot.Lene Salvesdtr. y.Ekeland f.ca.1761 og gift ca.1780 med Besse Johnsen Farbrot.Gunvor Olsdtr. Jørenstad f.ca.1757 - d.1818 og gift i 1786 med Tolli Nilsen Ballestad.Jon Toresen Sævik f.ca.1653 - d.ca.1694 og gift med Magli Bentensdtr. Farbrot.mvh Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Starter med anene til Lene Salvesdatter ytre Eikeland: Hun er i følge bygdebok for Spind datter av Salve Stålesen som var fra Farbrot i Spind og Otlu (Otlaug) Rasmusdatter fra Sævik i Spind.Salve Stålesen Farbrot var i følge bygdebok sønn av Salve Larssen og Berte Bentensdatter fra Farbrot.Otlu (Otlaug) Rasmusdatter Sævik var i følge bygdebok datter av Rasmus Tollisen og Berte Torkildsdatter Våge i Spind.Bygdebok for Spind gjør rede for enda noen generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Per: Jeg våger meg frampå med ei lita nøtt jeg sliter med. Nils Larsen Helle/Tvind (1736-1788) var gift med Anna Rasmusd. Bugdøy (1739-1776.)Dette har jeg fra Tvind-boka, og det er bekreftet via FS og - til dels - DISNorge/V-A som det er vist til tidligere i dette temaet.Nils Larsen har jeg sånn noenlunde kontroll på. Men hvem var foreldrene til Anna Rasmusdatter? Mitt heteste tips er at han het Rasmus Thoreen, men hvorfor finner jeg ham i så fall ikke i den nevnte lenka for Tvind?Og hvem var han? Hilen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (9): I bygdeboken for Spind står at Anna Rasmusdatter var datter av Rasmus Toresen og Helene Torjusdatter på Store Bugdøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Bue

Takk for alle innlegg. Jeg regner med at de har de aktuelle bygdebøkenen på Statsarkivet i Kristiansand. Jeg skal ta turen dit og 'nøste' videre nå som jeg vet hvor jeg skal lete. mvh Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.