Gå til innhold
Arkivverket

[#37584] Oppslag i bygdebøker for Garnes, Vaksdal, Bruvik og Stamnes.

Gjest Terje Forsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Forsberg

Jeg søker foreldrene til Johannes Knudsen Hesjedal, født ca. 1795.Gift 1819 med Maria Nilsdatter Åsheim.Jeg har fått informasjon om at det står om familien i nevnte bøker.Det skal stå, nærmere bestemt, i Ådna Ættebok side 46 og i Vaksdal bygdebok, Dale sokn side 46. Er det noen som kan slå opp for meg ? Mvh. Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Maria Nilsd. Åsheim (1788-1857) oppgis som datter av Nils Anderssen Stanghelle (1758-1826) og Ingebjørg Bessesd. Tunestveit.Nils er sønn av Anders Johannessen Stanghelle og Maria Olsd. Bukkstein. Anders er sønn av Johannes Johannessen Fossmark og Dorta Nilsd. Stanghelle. Dorta er datter av Nils Anderssen Stanghelle, f. 1650. Alt i følge bind III av Hausboka.Ingebjørgs aner finnes i bind II av Hausboka, som jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Forsberg

Takk for det, da kan jeg føre hun bakover.Johannes er et problem, jeg finner ikke han i FT 1801. I 1865 skal han bo hos sin sønn Ingebrigt på gården Åsheim.Mvh.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ingebrigt er oppført på nabogården Seim, og sies å ha bodd flere steder som pakter, husmann, bygdevekter, graver, ringer osv., med lønn in natura (tiende) av sognefolket, som hans kone krevde inn. Han er gift to ganger. Faren Johannes dør for øvrig i 1871.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Forsberg

Jeg har Ingebrigt gift 1855 med Gurina Johannesdatter. Hvem var han ellers gift med? I 1900 bor han på Seim.Fikk 4 barn.Stedsmessig... hvor er vi i lendet egentlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Den du nevner er hans andre kone, som han har alle sine barn med. Første kone er Anna Johanna Erdal fra Li i Arna. Guri Johannesd. kalles Sletta fra Fana.Åsheim ligger på åskammen ovenfor Garnes, mens Seim utgjør en del av østsiden av Indre Arna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Forsberg

Fint. Jeg har tidligere fått informasjon at det gjalt Åsheim-Garnes og ikke Åsheim-Haus.Johannnes foreldre skal være nevnt i Vaksdal bygdebok nr. 2, Dale Sokn, side 46, nr.1794.Sikkert noen som har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Forsberg

Odd Roar, har du noe om de andre barna til Johannes: Niels, Knut og Anders ?Har jo fødselsdatoer, en død Knut og at Niels dro til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Data fra Hausboka med noen anm.:-Nils f. 1820: Gift i Bergen, I. 1844 m. Kari Hansd. Haukås, f. 1816, og II. 1851 m. Brita Olsd. Nonås. (Sistnevnte, som ikke nevnes med fødselsår, kan tenkes å være identisk med Brita Olsd. Nonås, f. 1827, nevnt på Nonås 20-II i Hosangerboka. Hun er ukjent der.)-Knut, f. 1824: Gift I. 1850 m. Marta Bessesd. Haukeland (Arna) og II. 1861 i Årstad m. Anna Nilsd. Haugland, f. 1841 i Haus (ikke funnet i kirkeboken der). Knut er i 1851 pakter på Seim, og flytter senere til Bergen.-Anders, f. 1830: Flyttet til Totland (nok i Fana) i 1848. g. 1852 i Fana m. Synneva Hansd. Litletveit, f. 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Forsberg

Takk takk. Niels Johannesen er min svigerfars oldefar. Han ble gift med Berte(Brita) Olsdatter,født 4/1-1827 i Hosanger, i Bergen den 9/6-1851, så det stemmer fint.Var ukjent med første ekteskap.Fant under vigde Fana 1842-51 første giftet til Ingebrigt. Gift 8/8-1850 med Ana Johana Hansdatter fra Endahl.Skulle ikke hun være fra Arna ?Men det som var interessent var at Johannes var forlover for sin sønn og bor på Thunæsaasheim.Hvordan kommer Thunæsnavnet inn i bildet?Er stadig borte i det.Sletta fra Fana.Høres vel ikke positivt ut . Er det en forklaring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Veka

Hei! Eg har alle aner til både Johannes og Maria. Vanskeleg å leggja i WebDebatt, kva er e-post adressa di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Hvis du ikke har bakgrunnen til Berte Nonås, så finner jeg evt. noe av denne i Hosangerboka (har flere fjerne aner i samme slektsmiljøet). Moren er fra Havrå i Haus og farfaren fra Grimstad i Hosanger. Faren kommer fra Fitje i Gjerstadbygda midt på Osterøy, der hans foreldre bor samtidig med mitt opphav på gården. Disse har samme forfedre noen generasjoner tilbake på Langeland i Hosanger.Erdal finnes på vestsiden av Grimevannet mellom Arna og Fana, så Ingebrigts første kone er helst derfra. Hun er oppført med foreldre på Li i Arna.Det ligger et sted Sletten ved sjøen like utenfor sørenden av rullebanen på Flesland, så jeg antar at det er dette som menes med Sletta i Fana. Det er jo selvsagt ganske flatt akkurat der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Jeg la inn (12) som svar på (10), men det mangler litt:'Tunesåsheim' kommer nok av at gårdene Tunes og Tunestveit ligger rett nedenfor Åsheim på østsiden (ved Arnanipatunnelen). Nevnte bruk ligger gjerne i overgangen mellom disse, eller det har kanskje vært brukt av folk fra Tunes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Forsberg

Tar gjerne imot bakgrunnen til Berte, og for å ikke snakke om anene til Johannes og Maria ! E-post:te-fors@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Forsberg

For de som har fulgt med....med god hjelp av Odd Roar Aalborg og Rolf Erik Veka har jeg da fått løst et slektsmysterium som har opptatt meg lenge.Johannes Knudsen er født i 1800 (sic).Bor på gården Lødttveidt i Brudvig sokn i 1801. Fins (selvfølgelig) i FT 1801 for Haus (Hougs).Foreldre : Knud Olsen, født 1751 på Olsnes, Bruvik, død 1835 og Dortea Andersdatter, født 1753 på Stanghelle, Dale, død 1832.Mvh. Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Denne Løtveit-gården ligger i Brøkdalen (Bruvikdalen) og må ikke forveksles med Løtveit i Hosanger. Disse ligger i hver sin ende av det snodige Storavannet midt på Osterøy. Vannet har to parallelle deler (Vestre- og Østrevannet), med diagonalkoplingen Symminge imellom. Mellom delene ligger også Herlandsnesjane naturreservat, et stort myrområde, som er vernet på europeisk nivå. Yttergrensen av de geologiske Bergensbuene følger østsiden av Østrevannet.Omtale av Løtveit (og Olsnes) i Bruvik finnes i Stamnesboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Veka

Litt oppklaring. Løtveit og Olsnes er i Vaksdal Bygdebok band I, Bruvik sokn. Vaksdal Bygdebok er i 4 band. Band I - Bruvik sokn Band II - Dale sokn Band III - Stamnes sokn Band IV - Ålmenn bygdesoge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Beklager at jeg i farten skrev 'Stamnesboka' i (16), jeg mener selvsagt Vaksdalboka. Men Stamnes utgjør en god del av Vaksdal kommune, så det er lett å forveksle disse navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.