Gå til innhold
Arkivverket

[#37589] Leirfjord. Talak Talaksen

Gjest Frode Holthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Holthe

Jeg har fått denne forespørselen på mail fra en dame i Kanada, der det står bl.a.:'I am searching for relatives in Norway by the name TOLLAKSEN, her first name was Mimmi Theresa she was born in a town called Leirford, Norway on May 4, 1904. She came to Canada and land in Halifax Dec 19, 1929 the name of the ship was The STAVANGERFJORD. What I can make out on her baptismal certificate it looks like her parents were father-Tollak Tollaksen and her mother Kristine Emilie Olsen and she was baptism on AUg 30, 1905. Can you let me know how I would trace to see if I have relatives still in Norway.''As far as I know she one brother and one sister.'Ettersom jeg ikke har kirkebøker for området tilgjengelig, håper jeg at det er noen andre som vet noe om denne familien, slik at jeg kan hjelpe damen.Jeg fant en i folketellingen 1900 for Stamnes, som kan være rette karen. Her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01821&gardpostnr=368&personpostnr=2291&merk=2291#ovre>LenkeKanskje Kristine Emilie Olsen er den samme som denne? :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Frode. Hun ble født 10/5-1904, døpt 17/7 av foreldre Tollak Tollaksen og Kristine Randie Olsdatter på Nordnes. Stamnes kirkebok 831c5.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Døpt Mimmi Theresa f.10. Mai 1904 på Nordnes, Dp.17.juli. foreldre: Gbr. Tollak Tollaksen f. 1864 og hust. Kristine Emilie Olsdatter f. 1873. Bosted: Nordnes. Fadder: Østen Tollaksen Leren, Ug. Jakob Abelsen Nordnes, Jette Østensdatter Leren og Pauline Matisen Vatne. Klokkerbok for Stamnes 1892-1909.Du har funnet rette foreldre:Viet 14.april 1901: Tollak Tollaksen f.1864 Halmedal, gbr. på Nordnes og Kristine Emilie Olsdatter f. 1874 på Nordnes. Brudgommensfar: Gbr. Tollak Pedersen. Brudensfar: Gbr. Ole Sørensen. Forlovere: Tomas Olsen og Østen Tollaksen. fra klokkerbok for Stamnes 1897-1836.Det var det som jeg fant i farten. Håper det kan være til litt hjelp og at andre kan ha noe mer.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

HeiSvein står det i din kirkebok at mora heter Kirsten Randine. I klokkerboka står det Kirsten Emilie.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Bra du oppdaget det. Jeg hadde nemlig skrevet Emilie på lappen, men i innlegget hadde jeg skrevet Randie. Var det for at kona mi heter Randie. Gudene veit, men der ser du når man skal tenke på sin bedre halvdel i tide og utide. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Svein!Jeg syns det var flott hvis det var kona du tenkte på. Det er jo bra at vi ikke glemmer dem som står oss nermest, når vi holder på å vase fra en århundre til det andre.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.