Gå til innhold
Arkivverket

[#37590] Lærdal gårde vetti,har feil mor ?

Gjest maybritt engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei !Oppdaget plutselig at Malene Olsd. som er gift med Jørgen Anfins.ikke kan være mor til Tosten Jørgens.1806-1883 . For i 1801 står Jørgen Anfins. oppført som enke mann ? Er der noen som kan sjekke om han da giftet seg på nytt, eller er fødsels datoen til Jørgen feil ? (tror ikke det ettersom han ikke er ført opp som boende på gården i 1801 tellingen.) Kanskje jeg har feil far også.heheHilsen Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jørgen var nok gift to ganger. Jeg siterer fra bygdeboka til Laberg: «Jørgen Arnfinnson var f. 1747. Han gifte seg i 1778 med Malena Olsdtr. Hestetun. Ho døydde uml. 1800, og Jørgen vart attgift med ei Anna Torsteinsdtr. Um han fann henne utenum bygdi, eller det er so at presten hev gløymt å skrive dette og, veit med ikkje (...) Med andre kona hadde Jørgen to born: Torstein og Malena. Torstein voks upp og fekk plass under Øvsttun, men Malena må vera død liti»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maybritt engebrigtsen

Tusen takk, der ligger nok hele sake. Da er det Anna Thorsteinsdr. som er mor til Torstein. Det oppklarer jo saken (heldigvis ) at jeg oppdaget den bommereten. Takk igjen.Hilsen Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !Lurte på om denne Anna Torsteinsd. som befinner seg på gården Woldahl i Leirdahl /aardal 1801 kan vær den rette 1743 Anna Tostensdtr Tienestefolk 34 Ugift K , om denne Anna er den samme http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe Passer godt med fødseldata om hun var 34 år i 1801. Kan noe bekrefte eller avkrefte dette ? Hilsen Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Kva for fødselsdata er det du har som stemmer med at ho godt kan vere 34 år i 1801? Har du funne alderen ved hennar død? Alder i 1801 skulle tyde på at ho var f. ca. 1767.Men det einaste eg finn er ei oppføring på FS IGI, der det står at ho skal vere f. 1775 i Årdal ([url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100182081255&lds=1&region=12&frompage=1>Lenke), men det er ikkje noko å stole på.Jørgen sine giftarmål: Lenke (med Malene Olsdtr) og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !Aner ikke hva som er rett og galt, men ser det står Torstensd. i IGI også ?. Det jeg vet er at de fikk en sønn i 1806 som fikk navnet Tosten Jørgs. Så det kan jo stemme med at han er oppkalt etter hennes far ? men er ikke sikker. men om det er slik at hun heter Anna Tostensdt. er det ikke mange i området som heter det,og hun må være yngre en mannen ettersom hun fikk barn i 1806. Da har jeg kommet ned til 2 alt.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11421&gardpostnr=19&personpostnr=641&merk=641#ovre>Lenke eller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg tror hun som var tjenestejente på Volldal i 1801, er en god kandidat. Volldal og Hjelle er jo nesten for nabogårder å regne. Likevel vil jeg legge til at det er noen flere kandidater i Indre Sogn. F.eks. denne: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11420&gardpostnr=43&personpostnr=874&merk=874#ovre>Lenke og denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maybritt Engebrigtsen

Hei !Gikk litt utfra den første linken, der det står at hun kom fra Seim ? etter det jeg har funnet ut ligger Seim under Lærdal. men om Seim igjen er i nærheten av Volldal og vetti aner jeg ikke. Får sjekke litt... Takk så langt Hilsen Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Det ser ut til at han Jørgen Vetti vart fyste gongen gifte med ei ’halve’ sogndøla, kanskje han fann seg ei ny kona frå den kanten. Elles skulle ein nesten tru at ho kom frå Årdal Hjelle, men der er det ingen så langt.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maybritt Engebrigtsen

beklager her er Lenke som ble feil første gang, det er henne jeg mener kan passe bra, ser ut til jeg står fast her gitt !Noen bedre ?? Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

HeiEg kan trøste deg med det at du ikkje er den første som står fast her, eg har leita med lys og lykter etter denne jenta for å sitera ein anna årdøl.I eit skifte i Vetti 1811 etter mor has Jørgen er Anne Torsteinsdatter nemnd som dotter? Og død. Elles er Tosten Jørgenson 6 år gamal, nemnd som dotterson og Malene Jørgensdotter 10 år gamal, nemnd som dotterdotter. I BB er Malene Jørgensdotter nemnd fødd 1808 og døydde liti.Jørgen hadde ei syster som heitte Anne, men ho er nemnd 20-30 år i dette skiftet.Elles vil eg berre nemna dette innlegget om fyrste kona has Jørgen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt Engebrigtsen

Hei igjen ! Lenge siden nå :) Terje, vi slet oss litt gjennom denne slekten for et par år siden.Men pga.sykdom i fam.hadde jeg et opphold. men er nå tilbake for fullt .Tilbake til tema du nevner mor til Jørgen er det da Elsa Jørg. du mener.? Stemmer med at Tosten Jørg. er 6 år i 1811 har fått oppgitt fødselsdata i IGI til 1806,og der står Malene Olsd. som mor ?? Finner han ikkke noen plass her i norske databaser med født/foreldre. At det står at Anna Tortsteinsd. er datter , kan vell kanskje være skrive feil for svigerdatter ??Kan bekrefte at Tosten fikk en datter Anna Tost.f1837 -1907 som er tipp oldermor til mine barn. Så her blir det mange like nanv å holde orden på.Skulle jo gå ut fra at Jørg.Anfin. giftet seg på nytt og at den linken med vielsen mellom han og Anna Torstdtr. stemmer. Jeg går ut fra at det er Torsteinsdatter som er rett og ikke Tollevsdt.Så en får jo bare prøve å spa seg ned til den rette hehe. Ikke så lett å få tråden i dette.Hilsen Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt Engebrigtsen

Lurte på om en ikke kunne lese hva som står i de skifteprotokollene på nettet ??? får bare opp navn og gård ikke noe om selve skifte ?? Så det er til liten hjelp.Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Ja, mor has Jørgen er Else Jørgensdotter 1722-1811 frå Ornes.Her er den digitale versjon på fylkesarkivet av skifte til Else. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.