Gå til innhold
Arkivverket

[#37593] Sara Sebjørnsdatter Stablum på Eiker.

Gjest Turid Horpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Horpen

Er det noen som vet noe om Sara Sebjørnsdatter Stablum på Eiker død 1731. Skifte på søndre Raaen 27 sep 1731.Gift med Jon Amundsen søndre Raaen. Er hun datter til Sebjørn Stablum og Maren Guldbrandsdatter. far til Maren eller Sebjørn skal være Guldbrand Lauritsen(Larsen) Nedre Fiskun og Stenset på Ø.Eiker. Det hadde vært fint om noen kan fortelle meg om jeg er på rett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er nevnt en vielse i Fiskum ca 1703 mellom Jon Amundsen og Sara Sebjørnsdatter:LenkeLurer på om ikke det finnes digitale kirkebøker herfra?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kirkbokkopi av vielser mangler ca 1703 , men jeg finner flere barn døpt med Jon Amundsen som far. Legger en lenke til dåpen. Håper du kan finne ut en del ved faddernavn:Lenke Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en av barndåpene med folk fra både Råen og Stablum som faddere: LenkeJeg lurer på om vielsen har vært tidligere enn antatt på Fam. search?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Til Gunn Huglen.Takk for hjelpen så langt.Jeg må nok prøve og finne ut om Jon Amundsen var gift før. jeg har navn på flere barn som er døpt før 1703.Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hei Turid, long time....Skifte på Råen 30/8-1724Jon Amonsen er død.Enke er Sara Sebjørnsdatter.Etterlatte barn:1. Ole Jonsen myndig.2. Lars Jonsen myndig.3. Ingeborg Jonsdatter.4. Marthe Jonsdatter.-------Samme skifte: (sannsynligvis skifteavslutning.)Skifte på Raaen søndre 27/9-1731Jon Amundsen er død.Enke er Sara Sebjørnsdatter.Etterlatte barn:1. Ole Jonsen.2. Peder Jonsen.3. Ingeborg Jonsdatter gift med Ole Olsen.4. Marthe Jonsdatter gift med Simen Steensen Spæren.--------Hva nest eldste sønn egentlig het - er for meg uvisst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Begravet på Eiker: 8. aug. 1700: Guri Sebjørnsdatter Staflum. 36 aar. 6 mnd. 8 dage.-------Begravet på Eiker: 5. sept. 1700 INGEBORE JONSD. RAAEN ØVRE 4aar 4mnd. 4 dage. og samme dag søster, MAREN JONSD. RAAEN ØVRE 4 dage.------Begravet på Eiker: 21. jan 1731 RØNEU JENSD. STABLUM 91 aar.-------Begravet på Eiker: 15 jun 1732 VÆRFADER PEDER STABLUMS 88 aar------- Begravet på Eiker: 20. okt 1726 SEBIØRN STABLUM 102 aar 8 dage.---- Begravet på Eiker: 9. jul 1724 JON RAAEN 64aar, 6mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Skifte på Søndre Stablum 23. jul 1742:Peder Sebjørnsen er død. Enke er Lisbeth Povelsdatter.Barn:1. Peder Pedersen - som er død - han var gift med Marthe Torsdatter og etterlater Povel Pedersen 22 år og Ole Pedersen 16 år.2. Hans Pedersen - fullmyndig.3. Marthe Pedersdatter - gift med Johannes Nilsen Stablum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I manntallet 1664-66 sies Sebiørn Spæren å være oppsitter på Stablum. Han opgis å være 28 år i 1665 og 29 år i 1666 - altså født ca. 1637. Stemmer dette, var han omkring 89 år når han døde i 1726, og ikke 102 år.Vel ble han gammel, men ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Innlegg 1. Sara Sebjørnsdatter er nok ikke datter av Sebjørn Stablum gift med Maren Gulbrandsdatter. Hvis jeg ikke husker feil så er hun datter av sønnesønn Sebjørn Pedersen på søndre Stablum.Innlegg 6. Sønnen Lars Jonsen nevnt i skifte fra 1724. Dette ville jeg sjekket med originalkilden. Skal nok være Peder Jonsen.Innlegg 9. At Sebjørn Spæren er oppsitter på Stablum, vil jeg tro er en skrivefeil av Jon. Skal nok være Sebjørn Stablum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Takk til Jon og Jan for de fine svarene, skal tro dere ikke sover. Jeg var vel mest opptatt av og finne far til Sara Sebjørnsdatter for jeg har ikke vært sikker på Sebjørn Stablum. Men da stemmer det kansje med Guldbrand Lauritsen lengere bakover?. til Jon jeg har funnet en Torgier Sebjørnsen Dyrmyr grund Kongsberg i skifte Kongsberg 1705 -1762 sluttet skifte 2nov 1742. Som Jens Petter Nilsen har transkribert ligger på nettet. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Egil Theie

HeiBeklager, det riktige skal være: hentet fra Eiker Prestearkiv, Diverse pakkesaker 1769-1859 nr.9. Forordninger, liktestemonier, likvers, taler m.v. for 1700-tallet. Gjelder Eiker. Samlet av klokker Peder A. Teye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Hei. Det var flott, takk for opplysningen.Tar en tur til Kongsberg i neste uke. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Tormod Thoresen

Jeg har en av mine aner ved navn Sidsel Sebjørnsdatter. Hun var født ca. 1681, giftet seg med en av mine Hoovel Gulbrandsen i 1722 i Snarum kirke.Hun døde på Snarum i Modum 1746. Jeg vet ikke hvor hun kom fra, men ble forlovet i 1715 med en på Asbjørnhuseiet,dette også i Snarum kirke. Dessverre så døde denne karen før de rakk å gifte seg.Og dessverre så skulle kirkeboken begynt litt tidligere.Kan dette være en søster til Sara? Jeg leter i blinde.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Jeg har ikke funnet Sidsel som kan være søstern til Sara.Men det er jo Sebjørn på Krekling også.lurer på om ikke er noen opp mot Skotselven og.Kommer jeg over det så skal jeg si i fra. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Mail adressen min er: tormod.thoresen@nett-tjenester.noEllers så fant jeg en annen Sebjørnsdatter litt tilfeldig i dag. Guro Sebjørnsdatter 1685 - 1741 som var gift med Carl Gulbrandsen på Aasterud på Modum. Det er jo i det samme området.mvh Tormod Fint om du har noen tips,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.