Gå til innhold
Arkivverket

[#37597] Erik Johan Lund

Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Hvem i all verden er Erik Johan Lund, f. 1767, hvor? Død 1814 på Sømnes 1:4, Vik i Helgeland. Gift inn i en innflytelsesrik familie, da han ble gift med Kirsten Ludvigsdatter Lind Knoph i 1806. Det har vært helt umulig for meg å finne opphav til denne kroppen. Var i 1801 iflg. folketellinga på Alstahaug som oppebørsfullmektig. Men hvem han var har det ikke vært mulig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Hei!Vi er dessverre flere som er på jakt efter ham....Han døde 21 februar 1814 ifølge Adresseavisa (sto 28 februar 1814, s.2), men i enten kirkebok eller klokkerbok står det et notat 22 Martii, men jeg vet ikke om det er dødsfalds- eller begravelsesdato. Jeg tror at det var ved dette notat som det sto '47 Aar' (med reservasjon for dårlig lesing), så fødselsåret er kanskje litt usikkert.(Den Johannes Lund som står på neste linje i 1801-tellingen har kjendte foreldre. Johannes Bernt Lund ble konfirmert i Alstahaug 16 år gammel i 1788. J.Hornemanns stamtavler: Hans Atke Lund g. Beret Hansdatter Smideknekt 3dje august 1762 i domkirken, Trondhjem. De fikk barnene: Peter Fredrik 1764, Vår Frue kirke, ThjemJohan Markus 1766, Bakke kirke, død 1766Martinius Johannes 1769, Bakke kirkeJohannes Bernt 1772, Bakke kirkeOg Johannes B. Lund og enken Berethe var de to arvingene da klokker Hans Lund i Ranen døde ifølge en proclama i Trondhjemske Tidende (no. 2 1799). Hvem som var foreldre til denne Hans Atke Lund er så fremt jeg vet ikke kjent. Berethe/Berith Smideknekt/Smediknegt er på Troe i Alstahaug i 1801.)To steder der jeg ikke har lettet er skiftet og det kongelige brevet om å vies i stuen til kjøpmann Brodtkorb (2. pinsedag 1806) -hvis det eksister. Og jeg har ikke sporet opp faddrene til Erik Johans barn og barnebarn. Noen slekting må vel da ha vaert fadder noen gang....Vennlig hilsen Vibeke Lund Åhling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Har jo registrert denne Johannes og har tenkt at han kanskje kunne være bror til Erik. Det er jo litt av et tilfelle at begge var der de var med samme jobb, arbeidsplass og etternavn? Er det så at Vibeke kan avkrefte at disse to ikke er i slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Jeg vet dessverre ikke mere. De ser ikke ut til å vaere brødre (Erik er jo ikke nevnt som arving til klokker Hans Atke Lund og er ikke blant Hans Atke Lund og kones barn i Trondhjem ifølge Statsarkivet der), men hvis de er slekt lenger ut vet jeg ikke.Jeg har haft en tanke på å prøve å spore opphavet til klokker Hans Atke Lund. Navnet er ikke så vanlig, men det finnes en til med samme navn som er i København i 1801, 28 år, toldbetient. Han flyttet senere til Norge.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.