Gå til innhold
Arkivverket

[#37600] Danqvart Paasche Danielsen, født ca. 1750-1755

Gjest Per Torgersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg finder denne indførsel i kirkebogen, men den giver desværre ikke navnet:1770 d. 13 Maj: '2 dito dag kast Jord paa Anders Biórnestads Hustru gl: 84 Aar - 'VA Vanse/Spind Mini A 1/2 1768-1797, side 15.Man kunne måske være så heldig, at der var - om ikke et skifte - så ihvertfald en notits i skifteprotokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Det var ingen andre Anders på Bjørnestad-gårdene så det er nok Anders Østensens kone som ble gravlagt. Vi vet jo ikke om Anders var gift flere ganger, så om dette var Ingeborg Danqvartsdatter Paasche som ble gravlagt kan man ikke si sikkert. Etter aldersangivelsen skulle hun være født ca. 1686, slik at det muligens kan passe inn i søskenflokken Paasche i Halden... Kanskje kan man finne Ingeborg som fadder ved dåp til nevøer og nieser i Spind?Jeg skrev i (47) at det ble skiftet etter Anders Østensen 22. april 1781. I bygdeboken står det følgende om Serine Andersdatter og mannen Daniel Oddsen: 'De forsørget faren i 18 år, og ved kontrakt av 22. april 1781 får de jorden...'Jeg har sjekket ekstraskatten for Søndre Bjørnestad i 1769 - der står oppført Daniel og hustru. I 1772 er oppført de samme, men her oppføre også 2 sønner, 1 datter, 1 pige [tjenestepike] og ett ord jeg ikke kan lese på min uskarpe kopi (ser ikke ut som dreng). Det er summert opp 5 personer utenom Daniel og hustru. Muligens er Danqvart som nest-yngste sønn en av de to som bor på Bjørnestad i 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

I kirkebogen: Nedre Kvinesdal Feda Mini A 1/2 1710-1788 finder jeg følgende:Side 99: 1721 'd. 1ste Nov: Baptiz: Anders Østensen Feddis sÿge barn kaldet Alhed.....'Side 100, 4.kolonne: 1724 'Die Parasc. Anders paa Oddens barn kaldet Helene...'Side 101, 3.kolonne: 1726 'Domin: 3tia post Trinit: baptiz: Anders paa Oddens barn kaldet Engel...'Side 104, 1.kolonne: 1731 'Domin: 23 post Trinit: baptiz: Anders paa Oddens barn Anders....'Side 105, 2.kolonne: 11 oktober 1733 blev Kiddel Sagemesters barn Tollach døbt. Fadder: 'Anders paa Oddens Hustrue Ingeborg'Side 106: 18 januar 1736 blev Kiddel Feddevolds barn Johanne døbt. Fadder: 'Anders Østensen Odden'Herefter - frem til 1741 er jeg ikke stødt på navnene. Det passer jo med overtagelsen af Bjørnestad.-----Det, som fik mig på sporet til Feda, var Osmund Østensens vielse 7 februar 1731 i Spind. Hans folovere var Anders Østensen Fedde og Tosten Østensen Bringsjord.Anders Østensen har altså ikke boet i Øster Risør. Kan det tænkes, at han har haft borgerskab til Øster Risør ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Jeg er imponert. Det kan vel snart ikke være noen tvil lengre...Hvis jeg husker riktig var det fra 1723 man kunne ha borgerskap til Risør. Før det er man oppført i Kristiansand. Hvis det er slik at tre brødre har borgerskap til tre ulike byer - lurer jeg på hvorfor? Jeg har sett i borgerrullen for Kristiansand etter Anders Østensen uten å finne ham, men jeg har ikke lett etter 'Anders Fedde', 'Anders Odden' eller lignende. Skal se om jeg får tid i kveld til å gå på biblioteket for å lete i borgerrullen og i bygdebøker for Feda for å se om det står noe der.Forøvrig så kunne det vært greit å se hva som sto i pantebok og/eller skifteprotokoll for Lister 22. april 1781 om Anders Østensen. Da må det fremskaffes kopi fra Statsarkivet i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Oplysningerne i panteboken kan du se i de skannede tinglysningsdokumenter her på DA:Pantebok Lister 9 1779-1787, side 164: Helvig Sommerting 1781.Der henvises til skifte efter Østen Andersen d. 17 februar 1736 - tinglyst 29 Juni s.å., men der mangler tilsyneladende pantebok fra netop denne tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Her er side 164 i den nevnte panteboken: Lenke - Det er tydeligvis her bygdebokforfatteren har sine opplysninger om de 4 døtrene (sønnen Anders Andersen som ble døpt på Feda kjenner vi ikke skjebnen til) og forsørgelse av faren i 18 år. Konen til Anders er ikke nevnt her.Da finnes det nok ikke skifte etter Østen Andersen. Hans far Østen Andersen sitt skifte 17. februar 1736 finnes i skifteprotokollen og ikke i panteboken. Jeg har liggende kun ett ekstrakt fra skiftet og ikke kopi. Her står ikke bosted til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Jeg har på nytt sett i Borgerrullen for Kristiansand uten å finne Anders Østensen. Som tidligere nevnt i tema 65934 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=65934>Lenke innlegg (1) står det i Rådstuprotokollen i Fredrikshald i 1725: 'endnu en fuld Sóster ved Nafn Ingeborig Dangvarts datter Paasche gift med en Sóefaren mand i óster Risóer ved Nafn Anders óstensen'. Den 9. august 1718 ble Anders Østensen gift og da kalt 'qvartermester i k: tieneste' i København, samme by som datteren Seriene ble døpt i 1719. (Se kirkebøker som pålogget på arkivalieronline.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg er i gang med at gå igennem panteboken: Lister 1 1722-1725 og finder denne indførsel på side 176-177:'Hermed bekiender Jeg underschrevne og vitterlig giór, at som dend Erlige og velagte mand Hans Povelsen, har tillat mig paa hans Eÿende grund Bue, Odden kaldet, under hans paaboende gaard Sande, at opbÿgge een liden vaaning, til Jeg mig om bedre plads kunde forsee,Saa forpligter Jeg mig hermed at svare hannem udj rette tid, dend aarlig ringe afgift wj ere omforligte, og ellers icke udj nogen maade at vere hannem til hinder eller skade paa hans gaardz Eÿendom. Dette til bekreftelse min Eegen haandActum Sande d: 15 Septembr, Ao 1723 - Anders Oÿsteensen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Anders Østensens mor var Siri Tostensdatter fra Spindanger i Spind sogn.De nærmeste forfedre til Anders Østensen:Far Østen Andersen BjørnestadMor Siri Tostensdatter SpindangerFarfar Anders RasmussenMorfar Tosten Finkelsen SpindangerMormor Stenvor Finkelsdatter Nøtland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Jeg mener man kan konkludere med at Danqvart Paasche Danielsen født i Lyngdal i 1754 var oldebarn av Danqvart Paasche i Fredrikshald.Danqvart Paasche Danielsens mor var Serine Andersdatter Bjørnestad (i Spind), født 1718, død 1791.Serine Andersdatter Bjørnestad mor var Torborg Danqvartsdatter Paasche (muligens det var henne som var begravet i 1770 angivelig 84 år gammel, se (51)).Torborg Danqvartsdatter Paasche far var Danqvart Paasche i Fredrikshald, født ca. 1627.Flere opplysninger om disse personen mottas med takk... Se forrøvrig oppsummering i (49) og suppleringer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Til 61:Jeg tror, at vi skal blive ved at kalde hende Ingeborg. : )Til 62:Danqvart Danqvartsen Paasche(gift med Alhed Hansdatter Barner) var 78 år i 1705 ifølge rådstueprotokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.