Gå til innhold
Arkivverket

[#37600] Danqvart Paasche Danielsen, født ca. 1750-1755

Gjest Per Torgersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Til Per Nermo (17): Danqvart Pasche B = C = D.Til Nermo (19): Den Danqvart Paasche som er nevnt der (og var gift med Alhed Hansdatter Berner, ifølge kilder som jeg ikke har kontrollert), dvs B=C=D, kan IKKE være lik = E, fordi Danqvart Paasche er nevnt som voksen allerede 1670 og dermed føst lenge før 1654. Danqvart Paasche B/C/D døde kort etter 1705.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Dankvart Paasche E kan være en yngre bror av Christopher Olsen Paasche (sistnevnte f c 1654 og ble senere rådmann i Fr:hald).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Tor Ivar Johannessen

Jeg har de siste par ukene forsøkt å finne informasjon om Danqvart Paasche Danielsen. Diskusjonen som har gått på denne siden synes jeg derfor er temmelig interessant!Jeg har ikke noe mer håndfast informasjon å komme med angående foreldrene til Danqvart Paasche Danielsen, men jeg kan dele 2 uavhengige historier eller legender fra Spangereid i Vest Agder som begge dreier seg om Danqvart Paasche Danielsen.LEGENDE 1 (fortalt av etterkommerne til Danqvart Paasche Danielsen): - På 1700-tallet var Danqvart Paasche en høytstående militæroffiser i den Hollandske marinen, kanskje til og med admiral. Etter at Holland tapte et blodig slag mot Spania fikk Danqvart Paasche skylden for dette. De Hollandske myndighetene ønsket ikke å ha noen offentlig rettsak, så de sperret Danqvart Paasche inn i ei fengsel-celle og gav ham en ladet pistol så han kunne ta sitt eget liv. (Dette var vanlig praksis på den tiden).Danqvart Paasche hadde imidlertid ingen planer om å ta sitt eget liv, og ved hjelp av velstående og innflytelsesrike venner klarte han å rømme, og kom om bord i et norsk skip som skulle til Norge. Kapteinen på skipet var nervøs for å ha ham om bord, så ved første landkjenning langs norskekysten ble Danqvart Paasche plassert ut i en liten båt overlatt til seg selv. Han kom i land på ei øy utenfor Spangereid ved navn 'Ud-Vårøy'. På denne øya levde han i seks måneder, og holdt flere ganger på å sulte i hjel. Han måtte spiser alt han kunne finne, til og med rotter!Når vinteren kom la det seg is på havet helt fra Spangereid og ut til Ud-Vårøy. Danqvart Paasche klarte dermed å gå over isen, helt fra Ud-Vårøy inn til fastlandet. Der gav en bonde ham husly og mat. Danqvart Paasche våget ikke å dra tilbake til Holland, og tok derfor et norsk navn, Danielsen, og sa han kom fra Spind. Senere giftet han seg med bondens datter, Svane Marie Pedersdatter, og fikk flere barn med henne.LEGENDE 2 (fortalt av de siste fastboende på øya Ud-Vårøy): - En historie som går på Ud-Vårøy er at det for lenge siden bodde en mystisk fremmed mann på Ud-Vårøy en kort periode. Han hadde ikke noen bolig, men bodde bare under noen steiner eller snek seg inn i kjellerne til de andre som bodde på øya. Denne mannen gikk for å være en fant. Kvinnene på øya var livredde for den fremmede mannen, fordi når mennene var ute på fiske så kom ofte den fremmede mannen og melket kyrne deres. Han snek seg også inn i kjellerne av og til.En dag oppdaget en av kvinnene at den fremmede mannen snek seg inn i kjelleren. Hun løp bort og låste kjellerdøra. Deretter ropte hun 'hvis du er der inne, så får du bare være der!'. Men når mennene kom hjem fra fiske og skulle sjekke hvem som var inne i kjelleren så var kjelleren helt tom.RESONNEMENTER: 1. Jeg tror ikke det er noen tilfeldighet at disse to historiene har gått gjennom generasjoner uavhengig av hverandre. Og med den informasjonen jeg har for øyeblikket tror jeg begge historiene dreier seg om samme person, nemlig Danqvart Paasche Danielsen. At Danqvart Paasche Danielsen er av Hollandsk avstamning virker imidlertid usannsynlig, all den tid man kan finne dåpsinnskriften hans i kirkebøkene fra Lyngdal (Spind) sokn. I følge kirkebøkene giftet ikke Danqvart Paasche Danielsen før han var 37 år, så jeg ser det som en mulighet at han muligens kan ha reist til Holland på sine yngre år for å prøve lykken der. Kanskje har han også kommet på kant med loven og blitt forvist til Norge, og kommet til Ud-Våre. Dette vil gi gjøre at begge 'legendene' og også kirkebøkene stemmer med hverandre.2. En problemstilling som har dukket opp i 'legende 1' er hvorfor ikke Danqvart Paasche bare tok båten fra Ud-Vårøy til Spangereid, i steden for å vente 6 måneder og så gå på isen. Den mest sannsynlige slutningen her må være at båten har gått i stykker når Danqvart Paasche kom til Ud-Vårøy.3. Legende 1 sier at Danqvart Paasche tok navnet Danielsen når han kom til Spangereid, og sa at han var fra Spind. Med andre ord, han fant på en ny identitet. Dette virker ganske usannsynlig all den tid man finner Danqvart Paasche i kirkebøkene, døpt i 1753, med en far som heter Daniel.SPØRSMÅL:- Er det noen som kjenner til noen lignende legender som kan passe inn med denne?- Stemmer det at det var ganske vanlig for folk fra Agder fylkene å reise til Holland på 1700-tallet? Og hvis ja, er det noen register eller arkiver over folk som dro til Holland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

En Daniel Christensen Paasche fra Fredrikshald (Halden) var visstnok lensmann i Bamble i Nedre Telemark, der han fikk sønnen Otte i 1665, og kanskje også Christen og Samuel, etter hvem det var skifte i 1730. Han eide et hus i 'Aaby-elven'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Til 28.Det var svært vanlig for Vest-Egder å dra til Holland.Den beste kilden å begynne med er skiftekorten på SAK i Kr. sand.Det skulle nemlig gjennomføres skifte når arvinger var umyndige eller fraværende.Det som skjedde var at enten norske båter dro med eiketømmer til Holland og man ble værende der eller man tok hyre på hollandske skip i retur til Holland.Mange etablerte seg i bl.a. Amsterdam og fikk ned søsken og slekt forøvrig. De hentet seg ektefeller.Andre igjen havnet i det Ost Indiske kompani og seilte i fjerne farvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hans Cappelen har lagt inn Otte Danielsen Paasche sit seglmerke her (et stykke nede på sida) LenkeOm dette er noe som er benyttet av flere medlemmer av Paasche-familien, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Til indlæg 28:Du skriver: 'I følge kirkebøkene giftet ikke Danqvart Paaske Danielsen før han var 37 år,...'Danqvart Paaske Danielsen var døbt 19 maj 1754. Vest-Agder, Lyngdal Mini A 1 1727-1779, side 107.Jeg finder ikke umiddelbart vielsen (1780 ?), men han kan ikke have været mere end 26 år.Børn: Siri Elisabeth døbt 7 jan. 1781 - Peer Tobias d. 22 dec. 1782 - dødfødt søn 1784 - Daniel og Else Marthea d. 26 dec. 1785 - Sirene Lovise d. 23 okt. 1791Svana Pedersdr. på Nedre Nierve blev begravet 10 juli 1794.Vest-Agder, Audnedal/Spangereid A 2/2 1770-1807: siderne 122, 125, 127, 128, 134, 152.Daniel Aadsen Svennevig og Sørine Andersdr. Bjørnestad blev gift 23 feb. 1739. Vest-Agder,Vanse Spind Mini A 2-3 1726-1751, side 45.Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

og dødsfallet til Svane i 1794 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16891&idx_id=16891&uid=ny&idx_side=-46>Lenke Permanent bildelenke: Lenkevielsen med Sissel Haahensdatter i 1799 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFT 1801 Lenke her står det 'deres barn', men det er altså ikke korrekt. Barna er Dankert og Svanes.Jeg vet ikke helt når Sissel døde og når han ble g for 3. gng, med Susanne Johnsdtr, om det er korrekt forstått.Danqvards dødsfall i 1823 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er sikkert nevnt før, men jeg tror at for dem som prøver å kartlegge Danqvart Paasche Danielsen liv, kan der være opplysninger å hente i mannskapslister,skipslister, klareringslister og tollregnskap. Om slike finnes ved SAK vet jeg ikke, men det går sikkert frem av arkivkatalogene som finnes oversikt over på Arkivverkets sider.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 31:Jeg mistenker at begge legendene bare har blitt fortalt muntlig fra foreldre til barn i noen generasjoner. Den første legenden har jeg i et brev fra Aksel Sigvald Dahnsen datert 1977. Danqvart Paasche Danielsen var Aksel Sigvald Dahnsen's tipp-oldefar.Aksel Sigvald Danhsnen skriver også at faren hans (Ammund Dahnsen) og andre medlemmer av familien hyret inn en advokat for å finne ut om det var mulig å gjøre krav på en eiendom i Holland. Advokaten skal visst nok ha reist ned til Holland og funnet eiendomen det var snakk om, men rapportert tilbake at myndighetene hadde gjort krav på den. Brevet sier imidlertid ingenting om hva eiendommen heter, eller hva advokaten heter, så jeg er litt usikker på troverdigheten her.Den andre legenden har jeg ikke i skriftlig format, men min bror og min far fikk den fortalt muntlig når de ved en tilfeldighet kom i snakk med noen av de siste fastboende på øya 'Ud-Vårøy' (eller 'Udvåre'). Til innlegg 33:Du har rett her! Jeg vet ikke hvordan jeg klarte å regne meg til 37 år... Det er 26 år som er riktig. Til innlegg 30 og 38:Takk for informasjon! Jeg skal prøve å besøke statsarkivet i Kristiansand snart, så kan jeg se om jeg finner ut noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Legende 2 er vel ikke - av informanten - direkte koblet til noen navngitt person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, legende 2 er ikke koblet til noen navngitt person. De som fortalte legenden sa at de trodde det var en Fant. Det kan ha vært samme person som i legende 1, altså Danqvart Paasche Danielsen, men det kan også ha vært en annen person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Jeg har registrert følgende søskenflokk, der alle unntatt en er født på Indre Svennevik i Lyngdal. Siste datter er født på Søndre Bjørnestad i Spind:- Anders, f. 1739- Ingeborg, f. 1742 (døpt i Spind)- Torborg, f. 1744- Regine, f. 1747- Anders, f. 1749- Odd, f. 1751- Danqvart Paasche, f. 1754- Jakob, f. 1757- Torborg, f. 1760- Torborg, f. 1764Ved farens skifte, Daniel Oddsen på Søndre Bjørnestad, i 1788 var Anders død med etterkommere, Otte (Odd) i Amsterdam, Danqvart Paasche i Spangereid, Jakob gift på Nordre Bjørnestad og Ingeborg gift på Reisvåg. De andre ikke nevnt, de var trolig døde uten etterkommere. Samme status ved morens skifte, Sørine Andersdatter, i 1791. NB! Med forbehold; Jeg har kun sett ekstrakt av skiftene.Danqvart Paasche er kalt Daniel i bygdeboken i Spind. familien kom til Søndre Bjørnestad fra Indre Svennevik omtrent i 1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (28). Veldig kjekt med slike legender.Man må skille på gården Utvåre og øya Utvåre. Øya Ud-Vårøy/Utvåre/Udvåre er 'den ytterste nøgne ø', nærmest en 'forblåst holme' ytterst i skjærgården, med fjell og lyng, uten trær og knapt en jordflekk. Her har neppe bodd folk noen gang.Gårdens bebyggelse ligger 3 km mot nord på den værhare øya Våre/Vårøy/Innvåre. Her er i dag over 30 bygg fordelt på flere gårdsbruk.Til legende 1 er det da å si at hvis en person har vært 'Robinson' på Ud-Vårøy, er det vel snakk om øya Utvåre, hvor man ikke kan komme fra uten båt. Det var kalde vintere på slutten av 1700-tallet, men om det var så kaldt at havet frøs til is kan andre svare på. Om Danqvart Paasche har vært i den Hollandske marinen før han ble 26 år og om han hadde offiser-stilling vet jeg ikke om er lett å finne ut av. Hans tre år eldre bror Odd/Otte bodde iallefall i Amsterdam i 1788 og 1791. Folk fra gården Utvåre hadde også forbindelser med Holland. For eksempel var det skifte etter Ole Kolbentsen Utvåre i 1760 som var død i Holland.Til legende 2: Høres ut som en helt annen historie fordi den skjedde på en annen øy enn i legende 1 (ved bebyggelsen på Våre og ikke på Utvåre). Neppe samme person det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Per Torgersen

Jeg har sett om Danqvart Paasche Danielsen kan ha vært fadder til sine nevøer og nieser i tiden før 1780 (da han ble gift i Spangereid). Jeg har ikke funnet ham som fadder og har ingen spor etter ham eller broren Odd mellom fødsel og 1780.Hvem er Danqvart oppkalt etter? Er det en slektning eller en som familien kjente på et vis?Jeg har oversikt over slekten til tre av besteforeldrene. Mormorens navn kjenner jeg ikke til. Helt hypotetisk kunne hun være datter av en med navn Danqvart Paasche, men jeg har ikke sett noe som indikerer dette. Forøvrig var brødrene til morfaren Anders Østensen blant de aller rikeste i distriktet. Den ene broren, Ommund Østensen, som drev med skipsfart, hadde borgerbrev til Bergen.Hvis han var oppkalt etter en Danqvart Paasche som familien 'kjente på et vis', hvem var så det? Er det noen som vet hvem som het Danqvart Paasche på midten av 1700-tallet og om noen hadde tilknytning til Lyngdalsdistriktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Hvis denne omtalte morfar Anders Østensen er identisk med den Anders Østensen, som var gift med Ingeborg Danqvartsdatter Paasche, - ja, så er gåden løst. : )Jeg må bede dig læse mit tema 65934: Paasche i Frederichshald og efterkommere i N og DK - indlæggene 1,2, og 102.Hvad ved du om 'din' Anders Østensen ?Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Hei. Etter å ha lest det som står i tema 65934 Lenke tror jeg det kan være den omtalte morfaren som var gift med Ingeborg Danqvartsdatter Paasche og at gåten kan være løst.Jeg kjenner til Anders Østensens søsken og forfedre. Jeg har ikke papirene mine foran meg akkurat nå, men skal komme tilbake til dette. Jeg mener å huske at bygdeboken skriver at han har 4 døtre, alle gift i distriktet. Jeg husker også at det i skiftet til Sørine Andersdatter var henvist til farens skifte (rundt 1770?) og at jeg ikke har funnet dette i Spind sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

I følge bygdeboken hadde Anders Østensen følgende 4 døtre:- Serine (finner henne begravet i 1791 bosatt Bjørnestad, 72 år gammel - alder stemmer med en eventuell dåp i København 9. august 1718)- Ahlet/Alette (gift til Hoveland i Herad sogn)- Elene (i FT1801 på Velle i Vanse sogn er hun registrert som 80 år gammel)- Engel (gift til Åmland i Vanse sogn)Alle døtrene hadde en datter med Ingeborg (en av Engels døtre het Ingeborg Regine).Jeg husket litt feil angående skiftet etter Anders Østensen: Det er nevnt i svigersønnen Daniel Oddsens skifte på Bjørnestad i 1789 at det ble skiftet etter enkens far 22. april 1781 (dette skiftet har jeg ikke).I bygdeboken står det at Anders Østensen overtok gården etter faren (som døde i 1735). De var minst 8 søsken, født fra 1690-tallet til 1714. Jeg gjetter på at Anders kan være født ca. 1696, men har ikke funnet dåpen i kirkeboken.Anders Østensens bror Tosten Østensen var borger til Kristiansand. En annen bror Osmund var borger til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Det kan være, det er blevet for sent på aftenen, men jeg kan ikke rigtig følge med. : )Hvor mener du, at Anders Østensen er født, har boet og er begravet ? Og hvilken bygdebok er der tale om ?At en datter hed Ahlet er endnu en oplysning til plussiden.Hvis oplysningen om Øster Risør er korrekt, hvordan kan det passe ind ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

En oppsummering:1. Danqvart Paasche Danielsen ble født på Indre Svennevik i Lyngdal sogn i 1754. Familien flyttet til Søndre Bjørnestad i Spind sogn omtrent i 1763. I følge et sagn (legende) har han vært offisær i Hollandsk marine og levde på en holme i Spangereid sogn i et halvt år. Han giftet seg i 1780 med Svane Marie Pedersdatter Njerve i Spangereid sogn. Han ble gift enda to ganger og døde i 1823. Eneste sted jeg har funnet Danqvart Paasche Danielsen nevnt i litteraturen er i bygdeboken for Spind, da med navnet Daniel Danielsen og i 'heftene' for Spangereid der det står han er fra Spind. Fra han er født til han gifter seg i Spangereid har jeg ikke funnet ham nevnt i kirkebøker og andre utrykte kilder.Hans mor:2. Sørine Andersdatter døde i 1791 på Søndre Bjørnestad i Spind sogn angivelig 72 år gammel. Hun er trolig døpt i København 9. august 1718, se tema 65934 Lenke (102). Hun ble gift i 1739 med Daniel Oddsen fra Indre Svennevik i Lyngdal sogn som hun fikk 10 barn med. Noen år før hun ble gift har familien muligens bodd i Risør (se under).Det som trolig er hennes mor (trolig Danqvarts mormor - er ikke bevist enda):3. Ingeborg Danqvartsdatter Paasche fra Halden. Gift i København i 1718 med Anders Østensen, trolig fra Søndre Bjørnestad i Spind sogn. I 1725 muligens boende i Risør. Har ingen spor etter henne etter dette.Hennes far (trolig Danqvarts oldefar):4. Danqvart Danqvartsen Paasche i Halden. Født ca. 1627. Gift med Ahled Hansdatter Barner.--Anders Østensen var født på Søndre Bjørnestad i Spind sogn trolig på 1690-tallet. Han var trolig Kvartermester i Kongelig tjeneste i København i 1718 da han trolig ble gift med Ingeborg Danqvartsdatter Paasche. Han var i 1725 muligens boende i Risør og var sjøfarende. Anders far døde i 1735. I følge bydeboken for Spind overtok han gården på Søndre Bjørnestad. Det står i bygdeboken at han døde i 1780 og hans datter Sørine og hennes mann bodde med ham der de siste 18 årene. I følge bygdeboken fikk Anders Østensen minst 4 døtre som alle ble gift.NB! Det gjenstår å få bevis på en del av dette. Jeg har for eksempel ikke spor etter Anders Østensen i Risør og vet ikke om det stemmer om han har bodd der. Men det passer fint inn i det som er funnet til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Tak skal du have.Jeg tror på, at dette er rigtigt og det burde være muligt at finde et eller andet, der kan bekræfte sammenhængen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.