Gå til innhold
Arkivverket

[#37610] Wergelandshus på Mosby - Oddernes/Kristiansand

Gjest Svein Arne Opdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arne Opdal

Harald Johan Hansen Wergeland født 19.05.1891 på gården Løveid i Masfjord ble i 1920 gift med Gunhild Olivia Gundersdtr. Mosby på Mosby i Oddernes/Kristiansand. Hans foreldre var Hans B. Wergeland født 1861 og Johanna L. født 1862. Wergeland satte opp nye bygninger etter at den gamle skyss-stasjonen ved Trekanten (Mosby) brant ned i 1927. Familien bodde så i 'Wergelandshus' iallefall frem til Haralds død. Ønsker hjelp til å finne ytterligere info. om Harald's foreldre og opphav ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det ligger en gård Løveid i den vestlige delen av Masfjorden kommune i Nordhordland, så Masfjordboka er antagelig et godt sted å lete etter de ønskede data. Løveid ligger for øvrig nær Ynnesdalen, som fører til Verkland i Gulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Takk for innlegg Odd. Jeg sliter litt med å komme lengre via nette med denne. Bør vel heller låne inn bygdebøker for området.1. Harald Johan Hansen Wergeland, f. 19.05.1891. Han giftet seg med Gunhild Olivia Gundersdtr. Mosby, f. 03.06.1894. Foreldre 2. Hans Bergeson (Løveide) Wergeland, f. 1861. Gårdbruger Selveier og Snedker på Løveide i Masfjorden ved FT 1900 Han giftet seg med Johanna L. Wergeland. 3. Johanna L. Wergeland, f. 1862. Besteforeldre 4. Berge Hansson (Løveide) Wergeland, f. 1834 i Wergeland, Masfjorden, Hordaland. Han giftet seg med Siri (Sigrid) Olsdtr., gift 1856. 5. Siri (Sigrid) Olsdtr., f. 1827 i Løveide, Masfjorden, Hordaland, d. 1913. Oldeforeldre 8. Hans Halvorsen Wergeland. Han giftet seg med Henrikke Monsen. 9. Henrikke Monsen. 10. Ola Monsen. Han giftet seg med Sigrid Olsen. 11. Sigrid Olsen. Tippoldeforeldre 16. Halvor Olson Wergeland. Han giftet seg med Ingeborg Hansdtr.. 17. Ingeborg Hansdtr., f. 1768.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har en god del om disse. Men det er for mye å sette opp her. Ta kontakt: kellypetit@hotmail.comHans Halvorsson/Halvardsson Wergeland ble gift med Henrikke Monsdtr Hope (3/5-1805 - 27/5 - 1887) ekteskap inngått 26 juni 1825. Jeg har ingenting om hennes foreldre, men 6 til 9 generasjoner bakover om hans. De kom fra Wergeland i S & F.Ingeborg Hansdtr var fra Takle og Halvor Olson var fra Verkland i Brekke, S & F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 sider sendt-:)Her fant jeg foreldra til Henrikke Monsdtr: Lenke Men du må nok sjekke det, da det ikke er fra kirkebok. Ser hun er födt i mars, det er vel jeg som har skrevet feil med mai. Det var nemlig to andre linker med henne og alle tre hadde henne födt i mars. Det står mer om hennes foreldre bakover dersom du klikker på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskap til Henrik Monsen og Brita Bertelsdt: Lenke kopi fra kirkebok.Det er to Brita Bertelsdtr som kommer fra Lindås, men hvem er den rette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Harald Johan Hansson Wrgeland, f. 19.5.1891, gift med Gunhild Johnsen fra Mosby ved Kristiansand. Barn: (namn fjerna av red.) f.1923; (namn fjerna av red.) f. 1930; (namn fjerna av red.) f.1931.Harald Johan var sønn av Hans Bergeson Wergeland og Johanna Larsdatter Tangedal. Han etterlot seg 9 barn. Han var 2. g. gift med Sigrid Johannesdatter Byrkjeland.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

En stor takk til redaktøren for at namna ble fjernet fra mitt innlegg!! Så tidlig på morgenen så kan man kanskje bli litt sløv, uten at det unnskylder meg for at jeg var for lite observang! En stor tabbe av meg!!!Med vennlig hilsenBirger Forsamo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Svein Arne Oppdal, hvis du har behov for å vite mer så har jeg bygdebøkene for Masfjorden og da kan du ta kontakt direkte på mail eller telefon, birgerfo@chello.noKona stammer fra Wergelands-slekta og er fra Gulen. Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.