Gå til innhold
Arkivverket

[#37617] Rakel Jespersdatter Flatjord (1776 - 1854) - foreldre?

Gjest Hallvard A. Vie
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard A. Vie

Min 4. oldemor Rakel Jespersdatter Flatjord (1776 - 1854) var gift med Anders Jørgensen Botnen (1781 - 1854) i Førde.Rakel skal være født i Jølster. Er det noen som vet mer om henne og hennes foreldre?mvh Hallvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Flatjord ligger i Stardalen i Jølster. Det var i hvertfall to Jesper der på 1700 tallet, men Jesper Rasmussen gifta seg første gang i 1784.Jesper Olavson ble det i følge Soga um Jølst lyst for i 1766 med Soffi Andersdotter. De fikk tvillingene Brite og Durdei i 1768. Det var skifte etter Jesper Olavson i 1791. Han skulle være 57 år da han døde samme år. I skiftet var nevnt enka Soffi Andersdotter og barna Olav, Brite, Daarte og Pernelle.Pernille døde i 1793 13 år gammel og i 1794 døde Olav 21 år gammel. Det var skifte etter Olav og Pernille Jesper sine born i 1794 til systrene Brite og Dårte. Finner altså ingen spor etter noen Rakel på Flatjord i denne tida i soga um JølstI bygdebok for Førde under Botnen står det at Anders Jørgensen var gift med Rakel Jespersdatter, men det står ikke noe om hvor hun kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Takk, Randi! I bygdeboken under Hafstad, side 393, finner jeg Anders Jørgensen Botnen og, Rakel Jespersdotter Flatjord, født 1774 i Jølster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Dette ser ut til å være en 'nøtt'.Kan det tenkes at Rakel hadde et mellomnavn, og står oppført med det andre navnet i skiftet? Eller finnes det en Jesper Flatjord som ikke var født/levde på gåden Flatjord?mvh Hallvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det mulig at årstallet kan være feil og også at hun ikke kom fra Jölster i det hele tatt?Det er en Rachel Jespersdtr f. 1769 i Förde, S&F:LenkeKanskje verdt å sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Rakel Jespersdatter, født 1769, ser ut til å komme fra Horstad.En annen kandidat på Flatjord er Jesper Rasmussen Flatjord, født 1724 (52 år gammel da Rakel ble født). Hans foreldre var Rasmus Olsen og Brite Ellingsdatter. Er det noen som vet mer?mvh Hallvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Rakel Jespersdatter, født 1769, ser ut til å komme fra Horstad.En annen kandidat på Flatjord er Jesper Rasmussen Flatjord, født 1724 (52 år gammel da Rakel ble født). Hans foreldre var Rasmus Olsen og Brite Ellingsdatter. Er det noen som vet mer?mvh Hallvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var jo skifte etter han som Gisle viser til i # 4 og det er jo ikke nevnt noen Rakel/Rachel i det. Nå vet jeg ikke hvordan det ville være dersom hun var födt utenom ekteskapet...men det er det vel andre som kan opplyse deg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

På FamilySearch finner jeg to Jesper Rasmussen Flatjord, den ene født 1724 og den andre født 1760. Det er vel Jesper født 1760 det er skifte etter ovenfor?Håper det finnes data om Jesper født 1724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Jeg vet ikke hvor mye man kan trekke ut av fornavn her, men Rakel Jespersdatter og Anders Jørgensen fikk en datter som de kalte Brithe, det samme fornavn som mor til Jesper Rasmussen Flatjord, født 1724.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

DA kirkebøker SF: En Rakel Jespersdt. ble konf. i Førde i 1786. Det står også Nøstdal, og jeg lurer på om det er fødested. Kan ikke hun være den samme som Rakel Jespersdatter f 1769, dt. av Jesper Horstad fra Naustdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Jesper Rasmussen Flatjord f. 1760 er en av mine forfedre. Han hadde mange barn, men såvidt jeg kan se ingen Rakel.Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Svar til 15: Rakel Jespersdatter Flatjord skal være født 1774 eller 1776, så hennes far må vel være født før 1760, kanskje så tidlig som i 1720-årene.mvh Hallvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.