Gjest Thor Atle Olsen Skrevet Mars 8, 2006 Del Skrevet Mars 8, 2006 Har et ektepar fra Tjøtta som jeg ikke klarer å finne noe om vedr. aner. Dette er Peder Pedersen, f. 1698 og gift med Pernille Larsdatter, f. ?. To registrerte barn Inger f. 1722 og Randi f. 1728 som giftet seg og bosatte seg i Sømna. Ekteparet skal visstnok være fra Tjøtta gård, men kan ikke finne noe, hverken i skifter eller annet. Har fått antydninger om at han skal være Falch slekt, men tviler sterkt på dette. Har i alle fall ikke fått noe bevis som tyder på det. Er det noen andre som vet noe om dette ekteparet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tor Håkon Moen Skrevet Mars 8, 2006 Del Skrevet Mars 8, 2006 Har kopiert det jeg har fra min slektsbase: Hilsen Tor Håkon Moen.Familierapport for Peder Pedersen: ------------------------------ Ektemann: Peder Pedersen Født: Omkr 1698 Døpt: Død: 1763 Far: Per Claussen (Omkr 1645- ) Mor:Hustru: Pernille Larsdtr Født: 1696 Død: 1765 Begravet:Barn 1 K Berit Pedersdtr Født: 1726 - Møllosyn, Tjøtta, Nordland 2 K Ranni Pedersdtr Født: 1728 - Møllosyn, Tjøtta, Nordland3 K Aleth Pedersdtr Født: 1731 - Møllosyn, Tjøtta, Nordland4 M Lars Pedersen Født: 1736 - Tjøtta, Nordland Død: 1817 Ektefelle: Johanna Joensdtr (1741-1819) Ekteskapsdato: 1769 - Tjøtta Kirke, Alstahaug, Nordland Ektefelle: Giertru Nilsdatter (1732-1769) Ekteskapsdato: 1764 - Tjøtta Kirke, Alstahaug, Nordland5 K Aled Pedersdtr Født: 1741 - Møllosyn, Tjøtta, Nordland6 K Marit Pedersdtr Født: 1747 - Møllosyn, Tjøtta, Nordland Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tor Håkon Moen Skrevet Mars 8, 2006 Del Skrevet Mars 8, 2006 Har kopiert det jeg har fra min slektsbase: Hilsen Tor Håkon Moen.Familierapport for Peder Pedersen: ------------------------------ Ektemann: Peder Pedersen Født: Omkr 1698 Døpt: Død: 1763 Far: Per Claussen (Omkr 1645- ) Mor:Hustru: Pernille Larsdtr Født: 1696 Død: 1765 Begravet:Barn 1 K Berit Pedersdtr Født: 1726 - Møllosyn, Tjøtta, Nordland 2 K Ranni Pedersdtr Født: 1728 - Møllosyn, Tjøtta, Nordland3 K Aleth Pedersdtr Født: 1731 - Møllosyn, Tjøtta, Nordland4 M Lars Pedersen Født: 1736 - Tjøtta, Nordland Død: 1817 Ektefelle: Johanna Joensdtr (1741-1819) Ekteskapsdato: 1769 - Tjøtta Kirke, Alstahaug, Nordland Ektefelle: Giertru Nilsdatter (1732-1769) Ekteskapsdato: 1764 - Tjøtta Kirke, Alstahaug, Nordland5 K Aled Pedersdtr Født: 1741 - Møllosyn, Tjøtta, Nordland6 K Marit Pedersdtr Født: 1747 - Møllosyn, Tjøtta, Nordland Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thor Atle Olsen Skrevet Mars 8, 2006 Del Skrevet Mars 8, 2006 Hei Tor! og takk for svar. Har faktisk tidligere hørt antydet at far var Per Claussen uten å vite noe mer. Du har ikke noen aning om hvor du event. har hentet dine data? I alle fall kjempeflott, men da er jo problemet med Peder flyttet over til Per og hvem Pernille er, vet vi jo fremdeles ikke. Så hvis andre vet noe mer er jeg takknemlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tor Håkon Moen Skrevet Mars 8, 2006 Del Skrevet Mars 8, 2006 I følge familien stammer Claves Peersen fra Gudbrandsdalen i siste delen av 1600-tallet. I følge familiefortellingen lastet Clave og familien sine eiendeler på en vogn og dro til Trondheim. Der kjøpte de en nordlandsbåt og seilte nordover. De fikk storm ved Kjøtta men berget seg i land med alle sine eiendeler. De fant ut at det var et bra sted med ledig jord og ble boende der. Slektens tilknytning til Møllosyn er beskrevet i boka 'Husmannsplasser på Tjøtta' skrevet av Jon Vestvik, Sandessjøen.Jeg har aldri hørt i familien at det skulle være noen kobling mot Falc slekten.Beklager ellers det dobble innlegget.Tor Håkon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thor Atle Olsen Skrevet Mars 8, 2006 Del Skrevet Mars 8, 2006 Hei Tor! Takk for svar. Det var fint å få dette på plass. At de ikke tilhører Falch-slekta er nok ganske sikkert, det hadde jeg forsåvidt avskrevet tidligere, selv om andre hadde dette som 'sannhet'. Får låne meg boka 'Husmannsplasser' på Tjøtta. Men Pernille er jo fremdeles en gåte som det må være mulig å finne ut av håper jeg. Om det er mulig å finne noe om Per Clausen og hans forfedre i Gudbrandsdalen hadde jo vært moro. Men som sagt takk for hjelpa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tor Håkon Moen Skrevet Mars 9, 2006 Del Skrevet Mars 9, 2006 Hei Thor Atle. Du spurte hvilke kilder jeg har brukt. Jeg tilhører denne slekten og har hatt kontakt med slekten min på Tjøtta i mange år. Det er de som har gitt meg informasjonen. Jeg har også noe dokumentasjon og bilder. Ønsker du kopier kan du sende en mail til min hjemmemail som er tor-hakon.moen@c2i.netTor Håkon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts