Gå til innhold
Arkivverket

[#37619] Peder Amundsen Moger gm. Anne Karine Olsd. Gran. Deres forfedre og slektninger?

Gjest Brit-Ellen Bøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Brit-Ellen Bøhn

På vegne av min amerikanske vertsfamilie jeg har kjent i snart fjorten år prøver jeg å finne ut om følgende personer.Peder Amundsen Moger født 29.10.1827 Inderst F. nordre Horgen gift med Anne Olsd Moger 4.10.1824 og datteren Marthe Pedersd Moger født 25.1.1853 reiste 5. apr 1854 til Amerika, fra Gran.PEDER AMUNDSEN ble døpt 4.11.1827 Gran, Oppland og hans foreldre skal være AMUND HALVORSEN og MARTHA PEDERSDATTER.Er på jakt all informasjon ang disse menneskene og slekta rundt, gjerne både før og nå!'Familien' min kommer til Norge til sommeren og jeg skulle så gjerne funnet ut mest mulig til de kommer. ALT av interesse, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme.

Hei Brit-Ellen. Kontaktforum Hadeland-Amerika er et samarbeidsprosjekt mellom historielagene på Hadeland og Hadeland Folkemuseum. Sammen med Hadeland Lag of America prøver vi å finne ut hvordan det gikk med de over 10 000 som emigrerte fra Hadeland. til nå har vi opplysninger om ca. 7 000. Under ser du det vi har registrert om Peder og familien fra Amerika. Dersom du går inn på www.hadelandlag.org kan du lese alt om prosjektet. Medlemskap koster 25 dollar for 2 år, og medlemmene får gratis hjelp med slektsgranskning av oss i kontaktforumet. Vertsfamilien din burde bli medlemmer, og da kan vi utveksle opplysninger. Ellers kan jeg kontaktes på olegam@online.no Mvh. Ole. Skjema nr/Form No: 1072Registreringsskjema for Emigranter til Amerika og Canada fra Hadeland Hadeland Immigrant Identification FormEmigrantenes navn, fødested og fødselsdato/Name, place and date of birth of the emigrants: Peder Amundsen Moger, f. 29.10.1827 på Horgeneiet i Gran utv. sammen med sin hustru, Anne Olsdtr., f. 04.10.1824 i Nittedal, Akershus og datteren Marthe, f. 25.01.1853 på Moger i Gran.Hvor reiste de fra/From where did they leave: Moger i Gran, Hadeland.Når utvandret de/When did they emigrate: Attest 5.4.1854.Steder de bosatte seg/Where did they settle: Først i Clermont, IA, så til Highland, Fillmore Co. MN.Hva livnærte de seg av/Occupation of the immigrants: Farming.Andre opplysninger/Additional information: Peder og Anne gift 12.1.1851 i Gran. Barn: 1. Marthe, gift ? barn ? død …………. i ……………………………………………………… Barn født i Amerika: Anton, (1857-1934); Hans Peter, (1860-1932); Christian, (1861-1944); Maria, (1862-1931), (Mrs. Levi O. Storlie), John Otto, (1866-1956); Pauline Ovidia, (1870-1956) (Mrs, George G. Austin). John Otto, f. 21.09.1866, ble gift 29.1.1892 med Karen Gulbrandsdtr. Vaterud, f. 14.03.1869 i Jevnaker, se skjema 417. Peders foreldre: Amund Halvorsen og Marthe Pedersdtr., gift 14.11.1822 i Gran. Annes foreldre: Ole Olsen og ……………………………, gift ……… i ……………………….. Peder døde 9.12.1920, Anne døde 20.10.1907, begge i Fillmore Co. MN.Andre familiemedlemmer som har emigrert/other family members who emigrated: Peders søster, Kari, f. 12.06.1825, utv. 21.4.1881, se skjema 734.Opplysningene er fra/Sources of information: Rowberg files side 284, nekrolog fra Levang’s Weekly, Lanesboro, MN 16.12.1920, kirkebøker for Gran/Brandbu. Linda Lee Larson, Muncie, IN, e-mail: sladdet Jan Matson, e-mail: sladdet Sharon Babcock, Eagen, MN, e-mail: sladdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit-Ellen Bøhn

Tusen hjertelig takk for flott hjelp! Jeg glemte i mitt første innlegg å si at min vertsfar er etterkommer etter John Otto. Og jeg skal undersøke om han allerede er medlem i laget. Han var med meg på sju-lagsstevnet da jeg var der borte i 1992.Er det noen av de kildene du har som er søkbare på nettet? Kari og Peder hadde jo sikkert søsken som ikke utvandret, og det hadde vært utrolig å fått sporet opp nåværende slektninger av disse i Norge. Fortsatt alt av interesse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme.

Amund Halvorsen og Marthe Pedersdtr. hadde disse barna: Halvor, f. 28.10.1822 på Gislebergeiet, Kari. f. 12.6.1825, utv. Peder, f. 29.10.1827, utv., Nils, f. 28.1.1831, Ingeborg, f. 16.5.1834, Erik, f. 13.4.1838, alle f. på Horgeneiet, Anders, f. 24.10.1841 og Anne, f. 17.05.1845, begge f. på Guldeneiet i Gran. du finner de fleste av disse i folketellingen 1865 for Gran her på Digitalarkivet.Ellers har Hadeland Folkemuseum et enormt arkiv, samlet av Randi Bjørkvik gjennom 30 år. Dette bør dere besøke. Det er sikkert etterkommere av flere av disse i Gran idag, men det spørs om noen regner 4 og 5 menninger som familie. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.