Gå til innhold
Arkivverket

[#37631] Forfedre til Berte Gislesdatter, Brekke, Eiker

Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Hei! Berte Gislesdatter fra gården Breche, ble født 28.7.1793, døpt 4.8.1793. Hun giftet seg med Even Olsen, Vestfossen f. 1790, den 25.10.1821 i Haug. Even døde 16.8.1875.Foreldrene til Berte var Gisle Gulliksen, født 1763 - hvor? Og Mari Erichsdatter, født 1763.Jeg skulle gjerne visst litt mer om foreldrene hennes, likeså søsken - men viktigst:Hvem er hennes besteforeldre?Takker for mulig hjelp.Vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Mari Eriksdtr Østerud f.ca 1761, d. 15.03.1832 g.m Gisle Gulliksen Raaen f.ca 1763, d. 08.02.1832 De hadde følgende barn. Berthe 1793-1853 Hans 1795-1857 g.m Kari Torstensdtr Hamre Gunder 1797-1831 g.m Ellen Maria Fredriksdtr Forsseholm-eie Erik 1799 Ole 1801-1862 gm Anne Kirstine Olsdtr Tryterud henrik 1804 Anders 1806 Ingeborg 1810 gm Andreas LarsenMari var datter av Erik Hansen Østerud 1740-1818 g 1761 m Ingeborg Henriksdtr Ruud 1741-1817 Har registrert 12 barnErik var sønn av Hans Nilsen Østerud 1709-1853 g 1732 m Berhe Eriksdtr Bakkerud ca 1705-1796 Har registrert 9 barnHans sønn av Nils Lauritsen Skistad f.ca 1654-ca 1724 g 1705 for 2 gang med Maren Hansdtr Rygh f.ca 1684-1729 Har registrert 10 barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Wow, tusen takk! Dette forumet er gull verdt!Hva menes med dette fra nr 4: 'Anne Kirstine Olsdtr Tryterud henrik' ?Har noen informasjon om Gisles aner?Er dere blant etterslekt av Berte og Even eller Gisle og Mari? Berte og Even er mine tippoldeforeldre...Kjenner dere til om det finnes litt historie rundt Berte og Even, Gisle og Mari. Hvor de bodde, yrke osv?Igjen - tusen takk. Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Henrik 1804 og de bak han er barn av Gisle og Mari..Jeg er etterkommer av Anders Nilsen Østerud f. 1719, bror av din Hans Nilsen.. Så det er jo ganske langt tilbake.Jeg TROR ikke at Gisle er fra Eiker. Han er i hvertfall ikke blant de konfirmerte på Eiker. Han er jo den eneste i 1801 tellingen for EIker med navnet Gisle, så det er ikke så veldig vanlig der. Men etter et kjapt søk i 1801 for hele landet ser en jo at Gisle er mer vanlig i f.eks Rollag og Flesberg.. Så kanskje sjekke om det finnes noen konfirmantlister fra de stedene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Min bestemor var Nicoline, datter av Nils Nilsen sagmester, Krogstadelva, Lysager og Mari Evensen. Even og Berthe er Maris foreldre.Det var veldig morsomt å få nye generasjoner på Berthes side! Synd det er vanskeligere å finne anene til Gisle.Men - kanskje noen kjenner bakgrunnen til Even Olsen, Vestfossen ? Hans sønn Ole skal ha vært smed i området....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Skifte på Brekke 16/1-1833.Mari Eriksdatter og Gisle Gulliksen begge døde.arvinger:sønn 1. Hans Gislesen Brekkesønnesønn 2. Fredrik Gundersen sønnedatter 3. Maren Gundersensønn 4. Ole Gislesensønn 5. Henrik Gislesen Brekkedatter 6. Ingeborg Gislesdatterenke 7. Elen Marie Fredriksdatter Hamresvigersønn 8. Even Olsen Vestfossen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei! Interessant. Men merkelig at Even Olsen Vestfossen er arving og ikke Berthe. Hun skal jo ikke gå bort før i 1853...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Gisle Gullekson var fra Nerli i Flesberg. Han nevnes i 'Flesbergboka' bind 2 side 59. I ettertid har jeg fått noen flere opplysninger om slekta enn det som kan leses der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Sigurd Vinger: Kjempespennende! Hjertelig takk. Det vil jeg gjerne høre mer om. Gisle må vel være min tipp tippoldefar eller lign. (evt på email lill.juelsen@c2i.net. Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Dette fant jeg tilfeldigvis i kopiboken for Dollhuset i Kristiania:1839 - 8/1 Til Hrr. Sorenskriver FalsenHoslagt tillader jeg mig at fremsende en Nota over hvad den i Stiftelsen for Christiania Sindssvage indsatte Henrik Gislesen Brække af Eger har kostet fra 15de November til 31te December 1838 nemlig i 47 dage à 36 s. - 14 Spd. 12s. hvilket Beløb ved Deres Velbaarenheds gode Foranstaltning tør forventes Stiftelsen refunderet.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Ja, når en jobber litt med slektsforsking må en nok dessverre regne med å møte ulike skjebner.. Jeg håper imidlertid at noen også har informasjon eller historie som kan være på den 'lysere' siden? Hvis noen som leser er etterkommere av Even Olsen og Berthe er jeg interessert i flere navn. Jeg har endel navn selv..Vet noen eksempelvis hvor lenge samme slekt bodde på Brekke?Eller har noen etterkommere etter Berthes søsken?Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.