Gå til innhold
Arkivverket

[#37636] Albert Raffel, agent for Canadian Pacific Line i 1909

Gjest Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

Finnes bevarte arkiver etter agenter i Norge for de forskjellige rederiene som ble brukt av rederier, som bl.a. Albert Raffel?Jeg har med hjelp av canadisk slektsforsker forsøkt å finne ut hvor det ble av min grandonkel Peder Kristian Johannesen som reiste fra Oslo til Hull 13. februar 1909, så langt uten å lykkes. Oppgitt reisemål var Canada og billetten var kjøpt gjennom Albert Raffel som da var agent for Canadian Pacific Line. Det normale var at billetten ble solgt som en 'pakke', dvs. billett med Wilson Line Oslo - Hull, togbillett Hull - Liverpool, skipsbillett med Canadian Pacific Line Liverpool - Canada (enten Quebec, Montreal, St. John eller Halifax, etter bl.a. årstid og isforhold), og deretter togbillett med Canadian Pacific Railway fra havnen til det endelige bestemmelsessted i Canada.Det eneste sikre er altså første bit av reisen. Vi har søkt gjennom passasjerlisten for en del ankomster til Canada for skip fra Liverpool i det aktuelle tidsrommet, foreløpig uten å finne noen som passer. Hadde jeg visst hele reiseruten hans (hvilket skip han var booket på fra Liverpool til Canada, og hvor i Canada han reiste) ville det selvfølgelig vært en enklere sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.