Gå til innhold
Arkivverket

[#37641] Hvem er Erik Olaus Madsen gift Loppa 1837?

Gjest Edith M Toft
 Del

Recommended Posts

Gjest Edith M Toft

I familysearch finner jeg en Erik Olaus Madsen gift 30/06/1837 med Bergrithe Jacobsdtr. i Loppa, Den Norske Kirke.Begge 47 år ved inngått ekteskap. Er det noen som vet eller kan finne ut hvem de er, spesielt Erik.Batch Number M 427821Source Dates 1810-1848Film of fiche Number 124234MVHEdith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith M Toft

Takk Marita, det var det jeg lurte på jeg og, om det var den karen. (2) Det stemmer med alderen og navnet. Finner ingen ellers i folketellinger, har lett i flere år.Han er født i Borgund, i Møre og Romsdal. Flyttet som liten med sin mor og søsken til Sand i Ryfylke, Rogaland, da moren ble tidlig enke.Ser at han var enkemann, da han giftet seg på nytt. Er det noen der ute som vet hvor han bodde og hvem han var gift med før dette ekteskapet. Og eventuelt etterkommere?Det kan vel ikke være dem i FT1865 (3) De er for gamle. I 1865 er de ca. 74 år, ikke 80-81 Erik Olaus er født,døpt 26/06/1791Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Sjansen for at det skulle finnes flere Erik Olaus Madsen Tysse i Loppa, som i tillegg er født på Vestlandet, er vel mindre enn en til en milliard. Tror nok du kan føle deg hundre prosent sikker på at dette er riktig person. Alder ved folketellingene må man ta med en klype salt, det finnes masse eksempler på at alderen er både ti og tyve år feil.Du finner forøvrig dødsfallet hans her: [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=111827>LenkeHan døde altså i 1869 og da er alderen oppgitt til 78 år, det stemmer jo noe bedre med det antatt riktige fødselsåret.Hans kones dødsfall:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith M Toft

Det er nok den rette.Ser i FT 1865 at kona var fra Skjærvø sokn. Finner en Birgita Jacobsdtr. 11 år i 1801 telling der, så da er de jo mer jevngamle som det står da de giftet seg.Står at han var enkemann, da han giftet seg med Bergithe.Hvor bodde han før? Loppa da og kanskje? Hvem var han gift med. Hadde han barn?Håper noen der ute kan hjelpe meg og finne ut det.Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Bergittas dåp: Den 25 Dto 1 Juledag (1790) Døbt Jacob Erichs: og Ane Thomasdtr. Oxfrd. Deres 7 Barn fød d 21 Octbr. Kaldet Bergitha. Fadre Torben Gamst Elven, Christian Arild Oxfrd. Marit Thomasdtr. Elven, Abel Gamst Oxfrd. Siri Hansdtr. Samest.Fant denne vielsen på Family Search:ERICH OLAUS TYSSE Spouse: OLAVA KIRSTINE LARSDR Marriage: 16 AUG 1818 Hammerfest, FinnmarkFant så denne fødselen i Alta:[url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=114479>LenkeErik gifter seg i Hammerfest i 1818 med Olava Kirstine Larsdatter, mens han 4 år senere får en datter (ekte) i Alta med Olave Birgitte Bendixdatter. Her er altså noe som ikke stemmer, men det er vanskelig å si hva som er riktig og hva som er feil.I tillegg får han en sønn (uekte) i Loppa i 1846 (som riktignok dør som spebarn):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith M Toft

Tusen takk Odd Villy.Det var litt og fordøye. Har funnet datteren i Alta både i 1865 og 1875 telling.Erik Madsens familie har vært opp her i debattforum før. Se tema 16947.Har enda igjen å finne broren Gunner, og hvem besteforeldrene var.Takk igjen.Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Fant dødsfallet til Olava Chirstina Bergithe Larsdatter i Loppa i 1834:[url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=110633>LenkeAt hun har tre fornavn kan forklare hvorfor hun er kalt Olava Kirstine ved vielsen i 1818 og Olava Birgitte ved fødselen til elen Elisabeth i 1822. At hun er kalt Larsdatter i det ene tilfellet og Bendixdatter i det andre, kan jo ha en helt enkel forklaring. Kanskje det bare er en feil innførsel, eler kanskje faren het Lars Bendix.At Erik Olaus Tysses første hustru døde i 1834, passer iallfall bra med at han gifter seg påny i 1837.Mvh Odd VillyPS Ser at det er en Elin Eriksdatter i passende alder i Alta ved FT1865/75, men hun tror jeg er datter til Erik Aronsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith M Toft

Tusen takk igjen Odd Villy.Nå er brikkene falt på plass, det med konen og navnet.Har funnet datteren gift 2 ganger. 1.gang enke med 2 barn og så 3 barn i 2.ekteskap.Så nå får jeg bare fortsette å søke.Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith M Toft

Trodde at jeg hadde funnet datteren, men det viste seg å være den samme som du hadde funnet Odd Villy, altså datter av Erik Aronsen.Så at det var feil da jeg bladde i de skannede bøker, gifte, fra Hammerfest.Det er bare å fortsette med friskt mot. Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.