Gå til innhold
Arkivverket

[#37648] Utvandring til Amerika mellom 1865 og 1872 for Charles Hanson og Grethe Larsdtr.

Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Hei!Charles Hanson ble født i Sverige og var født 30. august 1847 i Strømstad og Grethe Larsdtr. født 23. oktober 1846 i Berg i Østfold. Hun bodde ved F.T. for 1865 som ugift tjenestepike i Fredrikshald. De kan ha giftet seg før de flyttet. Sitt første barn fikk de i Houston hered og fylke i staten Minnesota i 1872.Jeg håper noen kan finne utvandringen i skipslister o.l..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Man ser ofte at det er oppgitt feil immigrasjonsår i de amerikanske folketellingene, men i følge 1900-census skal Charles ha immigrert i 1871 og Grethe i 1872.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Arne og mange takk. De ble mor og far i Minnesota til Antoinette Odea født 25. mai 1872. Grethe måtte ha vært gravid før hun reiste over there. Han må isåfall ha reist sent i 1871 for å være faren.Det kan tyde på at de giftet seg før de dro. Finnes opplysninger om hvor de bodde før de reiste og hvor de reiste fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dessverre er det, med få unntak, bare deres fødeland som er oppgitt i disse tellingene. Det står at de hadde vært gift i 28 år. Tellingen var foretatt den 7. juni 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Her er en Grete Larsen fra Fredrikstad som emigrerer i 1871, 23 år gammel. Hun skulle til Rushmore (Rushmore, Fillmore, Minnesota, ligger noen miles unna Houston).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Hansen og Grethe Larsen gifter seg 3. september 1871 i Fillmore, Minnesota, 8.5 måneder før Antoinette Odea blir født:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei og mange takk til Arne!Det kan være de rette personene jeg søker etter. Ifølge Nordmenn i Minnesota i 1880-teljinga så bodde smed Charles Hanson 32 år og Grethe Hanson(Larsen) 32 år med sine barn i Houston herad/fylke i staten Minnesota. Der er det oppgitt at Charles var født i Sverige. Ifølge gammel informasjon jeg besitter fra hans barnebarn i USA så besøkte de slektninger av ham i Strømstad i 1977. Carl som du har funnet har paralellene samme yrke smed og tilknytting til Strømstad. Carl var imidlertid født i Norge. Ifra USA ble det opplyst at Charles ble født i Strømstad, men det har jeg sjekket og det finnes ingen person ved samme navn som ble født der den 30. august i 1847. Inn- og utflytting til Strømstad må isåfall sjekkes. Carl og Charles gikk kanskje om hverandre i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Han er i 1900 innført som Charlie, i 1910 som Carl A. og i 1920 som Carl A.I samtlige tellinger er han ført med fødeland Sweden.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at Carl var født i Norge? Jeg ser at han oppgis å være norsk med bosted Strømstad i emigrasjonslisten, men det trenger jo ikke bety at han var født i Norge.Her er for øvrig dåpen til Antonette Ada med foreldre Carl og Gretta Hanson 25. mai 1872 i Rushford (Fillmore):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei og mange takk Ketil!Lenken som du sente over under (11) beviser at det er personene jeg søker etter. Kan Carl være svensk da han oppgis som norsk? Det kan forekomme skrivefeil i emigrasjonslisten? Jeg har en kontaktperson i Strømstad som jeg har forespurt om han kan sjekke husførhørslengdene for meg. Jeg sitter med et bilde av Antoinette Odea Hanson gift Barlow foran meg. Bildet ble tatt på hennes 100 årsdag i 1972 ved Cannon Falls i Minnesota. Hun døde den 30. april 1875.Hennes mor Grethe Larsdtr. var søster til min tippoldemor Lovise Marie Larsdtr. og de hadde en søster Sophie Larsdtr. født og oppvokst på Junkerhougen under gården Røsnæs i Berg i Østfold. Faren var husmand uten jord og bødker(tønnemaker).Jeg husker godt at min mor og tante mottok telefon ifra USA i 1977 ifra slekt uten at de forsto sammenhengen. Datteren til Antoinette, Marie Barlow Anderson ankom Oslo i juli 1977 sammen med sønn og svigerdatter og fikk på siste dagen kontakt med min kusine som heller ikke var orientert om slekten. Engelsken til min kusine var ikke av det beste så utbyttet ble ikke annet enn hyggeprat. Marie, sønnen og svigerdatteren besøkte bestefarens slektninger i Strømstad og hun skrev at at han ble født den 30. august i 1847 i Strømstad. Jeg mener å ha sjekket kirkeboken i Strømstad tidligere, men får gå det opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han oppgis å være norsk kan selvsagt være feil. Det kan også tenkes at han har fått norsk statsborgerskap.Hvis du ikke finner ham i kirkebøkene for Strømstad burde du sjekke omkringliggende sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.