Gå til innhold
Arkivverket

[#37650] Farvermester Johan Gotfred Bautler, hvor ble han av? Reiser fra Oslo etter 1812.

Gjest Morten Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Andreassen

Farvermester og borger i Christiania, Johan Gotfried Bautler, min tipp-tippoldefar, ser ut til å gjøre det bra, og har en stor familie i 1801. Han og konen Anna (Anne) bor i Storgaten 33B i Oslo, og siste spor av dem i Oslo er når sønnen Carl Martin Bautler konfirmeres ved Akershus slottsmenighet i 1812. Deretter ser familien ut til å oppløses, og bla. flytter Carl til Risør, får Jens Gotfred som blir min oldefar. Fant tilfeldigvis spor etter Johan og Anna på gården Rogne i Voss: Lenke Vet ikke når de bor i Voss, hvor de har vært før de kommer dit, og hvor det blir av dem etterpå. Noen som har vært borte i denne familien før og vet mer om hvor de ender opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Foreldrene var nok forlengst døde da Carl Martin ble konfirmert. Johan Gottfried Bautler ble begravet på Vor Frelsers Kirkegaard 07.01.1805, hans kone Anna Lovisa Braun like i forveien samme sted, 15.11.1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Andreassen

Da er det nok en av sønnene som er innom Voss. Bautler-navnet forsvinner fullstendig fra Oslo, så ungene reiser nok til forskjellige steder. Takk for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kan det tenkes at navnet gikk over til å bli bokstavert som Buthler ???- I så fall må er det fristende å tro at denne farversvenden fra Christiania må være ovenn. Carl Martin i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61263&gardpostnr=561&personpostnr=3766&merk=3766#ovre>Lenke som har beveget seg fra Voss til Lindaas.Men det er jo også en 23 år gamle Edvin O Bauthler, hjemmehørende i Kristiania som drar til Amerika i 1883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Vet ikke om dette er til hjelp, men tar det med.7 august 1832 i Christiania er en Løintnant Johan Gotfred Bouller fadder i Vor Frelser.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Andreassen

Takk for innspill. Har nå funnet Carl Martin i Lindås i 1865 som du nevner Iver. Skal også sjekke om Edvin er fra denne familien. Har funnet minst 10 forskjellige skrivemåter for Bautler, bla. Bauthler, Boutler, Bauttler, Bouttler, Botler, Buthler, og til og med Bøydler, Boydler og Bothler. Bouller kan også være en variant, så dette skal jeg sjekke Marie. Takker. Har sporet familien tilbake til Johan Gottfried Bautler som kom fra København tidlig på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke mener den Johan Gottfried Bautler som ektet Anna Kierstina Sophie Forberg, er jeg svært interessert i hvem du sikter til. Han jeg nevner kom til Christiania såvidt jeg vet først på 1760-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Fra Ola Holst's hefte om Norske Farvere sakser jeg;Bautlerfamilien.Johan Gotfred Bautler tok borgerskap i Christiania 1770; død 1786, 56 år gl. Sønnen (?) Johan Gotfred Bautler tok borgerskap i Christiania 1787 som 'Mesterschønfarver'; død 1804, 41 år gl., g.1787 m. Anna Lovise Braun, død 1804, 49 år gl. To sønner og en svigersønn som også var farvere (A-C):A) Johan Fredrik Bautler; død 1822 i Christiania, 35 år gl. (som høker), g.m. Margrethe Syversdtr. Deres datter Anna Louise Bautler (1811-1897) g. 1839 m. Hans Fredrik Bentzen.B) Marthe Maria Bautler g.m. Johan Chr. Cron.C) Carl Martin Bautler (1797-1875) g.1819 på Kongsberg m. Inger Marie Berggrav, søster av Nils Berggrav. Han førte en omflakkenede tilværelse (bl.a. Porsgrunn, Risør og Bergen) og var i 1865 svend hos Ole Iversen Lygre i Lindås og senere hos Hans Hansen på Osøren. Sønnen Jens Bautler døde i 1915 som farver og handelsborger i Kr.sand. Han var morfar til Hans Henrik Holm som i Ulla Meyer: 'Norske mødre' forteller om ham at han var 'litt av en drømmer og religiøs grubler, synsk skal han også ha vært. Engang sto han opp midt på natten og dro til skogs og berget en mann som holdt på å henge seg'. Deltok i Kristiansands religiøse liv. Hans kone (Ingeborg Gurine Jørgensen (Skaarstad) 'opprinnelig av setesdalsslekt, var arbeidsom, virkelighetsnær og driftig'.Likeledes står det littebitt om Hans Henrik Bentzen, Johan Chr. Cron, og litt mer om Nils Beggrav av Gunnæsfamilien, hvis det skulle være av interesse.Mvh Eva McKenna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite supplement til det Eva skriver,Jeg har ikke funnet noe første ekteskap til den Johan Gottfried Bautler (begraves på Vor Frelsers Kirkegaard i Christiania 27.07.1786), som ble trolovet (16.02.1766) og viet i Tukthuskirken (18.04.1766) med Anna Kierstine Sophia Forberg. Ingen indikasjoner på at han var enkemann som skulle tilsi at han muligens kunne være far til Johan Gottfried Bautler d.y.. Jeg har heller ikke funnet sistnevntes dåp, trolig i København (?).Kan også tillegge at Johan Gottfried Bautler og Anna Lovisa Braun hadde mange barn utover de Eva nevner i farver-sammenheng om det skulle være av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Andreassen

Mye som er nytt for meg her. Kan jo gi en oppsummering av hva jeg har av info. Geir, jeg 'forskrev' meg når jeg sa de kom fra København tidlig på 1700-tallet. Jeg har heller ikke funnet noe spor av Bautler i Norge før 1766.Men jeg vet at Johan Gottfried f.1735 i København, døpt i St. Petri, København 23. aug. 1735 var sønn av Johan Gottfried Bautler. Denne hittil eldste kan være omtalt i Københavns historie som 'Linnedfarver Bautler' på side 76. http://www.eremit.dk/ebog/bkh/3/bkh3_1.htmlDenne J.G. var gift med Johanne Margrethe f. ca. 1705. I FT 1787 for København er det to Johanne Margrete Bautler, alder hhv. 82 og 40, enke og ugift. De bor sammen i Stranden 10 i København. Jeg antar den eldste er enken etter J.G., og den yngste deres datter, men har ingen bevis for dette. Foruten sønnen Johan Gottfried og datteren Johanne Margrethe, har J.G. og Johanne Margrethe følgende barn; Johan Carl (gift med Martha Andersdatter, og får datteren Johanne Margrethe som døpes i Christiania 8/5 1768.), Maria Margrethe (gift 12/3 1773 med Ejlert Bredal, i Aker Tugthus Menighet), Johan Christian (døpt 23/8 1735 i St. Petri i København, gift med Sophie Hylleborg Sorterup. Barn: Johan Daniel f. 1783, Johanne Margretha Sophie f.1784, Søren Mathias Conrad f. 1781, Chr. Bornemann f. 1776), og Dorothea Magdalena (Døpt 23/11 1736 Sankt Petri, København).Når det gjelder J.G. f. 1735 har jeg en teori om at han er den Johan Gottfried Bautler som 17/7 1761 i Trinitatis i København gifter seg med Bodil Marie Olsdatter. De får J.G rundt 1763/64, Bodil dør, og han flytter til Norge med sønnen. Geir, jeg finner heller ikke dåpen hans, så noe bevis har jeg ikke.Med Anna Kirstine Sophia Forberg får J.G. f.1735 døtrene Boel Maria f.1766, og Johanne Marthini f.1768. J.G. født 1763/64 gifter seg med A.L.Braun, og får Carl Martin, Johan, Erich, Johan Friedrich, Marthe Maria, Bolette og Maren i tidsrommet 1788-1800. Carl Martin gifter seg med Inger Marie Berggrav, og de får 5 barn, bla. Jens Godfred f.1837. (Jeg har info om de andre 4 barna også). Jens Godfred gifter seg med Ingeborg Gurine Olsdatter fra Skråstad gård i Oddernes, de bor noen år på Lofthus (gården til DEN Chr. Lofthus) og får 3 barn. Etablerer seg så i Kristiansand i 1866, og får 5 barn til. Minst to av sønnene blir hhv. maler og malermester. Datteren Ingeborg Gurine, min farmors mor, startet fargehandel i Skippergaten 35, og satt på loftet natterstid og blandet farger. Min farmor har fortalt at hun ofte var med moren oppover Setesdalen for å selge maling. Så farveryrket var ganske inngrodd i den familien.Opprinnelig er nok Bautlerne fra Tyskland eller Sveits, men jeg vet ikke helt hvordan å komme lenger bakover. Som jeg forstår det har alle Bautlere i Danmark/Norge på 1700-1800-tallet den samme opprinnelsen.Eva, jeg vil gjerne ha mer info om Berggrav og Gunnæs-familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Den Carl Edvin Neobal Olsen Bauthler som nevnes i innlegg nr. 5, som utvandret i 1883, tok navnet Bauthler etter sin stefar Ole Andreas Christiansen Bauthler. Ole Andreas var født i Kristiansand i 1842 som sønn av tømmermann Christian Olsen og Caroline Marthine Bauthler. Ved deres vielse i Kristiansand i 1842 opplyses det at hun er 20 år gammel fra Skien. Edvin Bauthler kom senere tibake til Norge og drev et fotoateliè i Oslo. Sønnen Alf Bauthler drev dette videre. Ole Andreas Christiansen Bauthler døde i Oslo i 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Igjen fra Norske Farvere, Ola Holst,Gunnæsfamilien.(*1)Didrik Mortensen Gunnæs på Kongsberg; født 1716 i Sandsvær, død 1795, og Inger Marie Jacobsdtr.Darbo (1723-1797)(som utvilsomt var av eikerslekt) hadde to døtre som ble mødre til farvere (A-B):A) Inger Margrethe Didriksdtr.Gunnæs, født 1763, død 1842 i Fr.stad, d.1789 m. overstiger Jens Jørgensen Berggrav på Kongsberg (1760-1829)(*2) tre barn oppføres her (a-c):a) Nils Berggrav i Fr.stad; født 1800 på Kongsberg, død 1856, g.m. Anne Kristine Beckman (1793-1874). ''Berggravs Enke'' drev i Fr.stad 1865.b) Inger Marie Berggrav, født 1794, g.m. Carl Martin Bautler.c) Jacob Jensen Berggrav var hattemaker i Chr.sand. Sønnen Jens Berggrav, født 1815, angis 1843 å være farverdreng. datteren Inger Margrethe Berggrav, født 1818, gift Jensen, var farmor til biskop Berggrav.B) Maren Kirstine Didriksdtr.Gunnæs, født 1768, g.1797 m. bergarbeider Eilert Fredriksen Stalsberg (1772-1840). Tre barn oppføres her(a-c):a) Didrik Gunnæs Stalsberg i Christiania (1801-1854) g.1835 m. den 38 år gl. Gunhild Jacobsdtr. fra Lier. Han var farvermester ved Tugthuset, men hadde også drevet selstendig.b) J(ohannes Engelbret) Stalsberg i Christiania (1805-1847) g. 1831 med den 33 år gl. Anne ''Margrethe'' Olsdtr. Gjøeg fra Glemmen som fortsatte farveriet.c) Fredrik Stalsberg var kjøpmann på Kongsberg og far til hyttemester Rikard Fredrik Stalsberg. Jfr. Halvorsens forfatterleksikon.(*1) På Kongsberg fantes også en annen Gunnæsfamilie. Hans Henrik Gunnæs på Kongsberg, død 1831 i Christiania, 68 år gl., g.m. Anne Marie Thomaschetz, født i Ungarn, død 1837 i Christiania, 72 år gl., datter av oberstieger Ferdinand Thomaschetz, født i Ungarn, død 1792 på Kongsberg, etterlatende enke Elisabeth Zendin, død 1803, 57 år gl.(*2) Søster Dorthea Sophie Jørgensdtr. Berggrav (1755-1808)g.m. forvalter Ole Holst på Kongsberg som 1809 ble gjengift med Kirstine Hiort Kirkgaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Morten ! Til innlegg 11. Stoff om Berggrav finner du i Norsk Slekthistorisk Tidsskrift nr. 19. Ellers har vi et helt annet Berggrav-tema her på brukerforumet: LenkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Andreassen

Et par spørsmål som har dukket opp mens jeg har nøstet opp Bautlerne. Fant Carl Martin Bautler omtalt i Porsgrunn: Lenke Der står det: 'Kjølnæsgaden no. 3 I 1827 skjøde fra Lars Arnesen til Carl Martin Beutler. I 1831 skjøde fra C. M. Beutler til Thomas Ludvigsen for 347Spd. Karl Martin Bøytler g. m. Inger Marie Berggrav. Han var farver og var kommet hid sammen med bygmester Johan Gotfred Bøydler omtalt under Storgaden no. 205. Navnets skrivemaade er stadig varierende. Følgende børn er født her: 1. Johan Fr. Nic. Bøydler f. 1824. 2. Louise Margrethe f. 1826. 3. Jørgine Emilie Charlotte f. 1829. I 1831 maa familien være reist fra byen.'Ikke noe nytt her, bortsett fra det om at han 'var kommet hid sammen med bygmester Johan Gotfred Bøydler omtalt under Storgaden no. 205.'Om Storgaten 205: '15/4 1825 skjøde fra Anders J. Meyer til Johan G. Boydler 200Spd. 14/10 1838 skjøde fra Johan G. Boydler til Gotfried S. Boydler 150Spd. 1862 brandtakst 880 Spd. 12/11 1895 skjøde fra Karen Boydler til A. Andersen 5 600 kr.Johan Gotfried Boydler g. m. Anne Christine Dahl f. 1777 d. 1858 Boydler var bygmester og muremester. Han var først paa Fossum under opførelsen av «Lille Fossum» og har muligens ogsaa været med paa oppførelsen af Niels Aalls store hus pa «Brekke» i 1810/13. Han tog borgerskab her da han flyttede hid i 1825. Muligens er den Gotfried Gotfriedsen Boydler som døde paa Osebakken i 1727, 56 år gl., hans Oldefar. De havde børnene: 1. Anne Marie Boydler f. 1804 i Kjøbenhavn, i 1834 g. m. skomager Christen Halvorsen f. 1803 fra Bratsbergkleven. 2. Gotfried Sevrin Boydler f. 1813 paa Fosum d. 1886, g. m. Karen Moe f. 1817 d. 1896, datter af lods Ole Fredriksen Moe. Se E. P. side 81. Boydler blev skipper i 1848 og førte i 1870 «Amanda» 51 c. 1. for Sømoe og i 1873 «Marie» 116 c. l. for sin søn Marthin Thoresius Boydler f. 1849. Han blev handelsborger her i 1872 og reiste til Frankrige, hvor slog seg ned i Havre, og har efterkommere der.'Hvem kan denne 'Johan Gotfred Bøydler' være, og hvor kom han fra? Carl Martin har en bror som heter Johan f.1796, så det kan jo være denne broren. Skulle ikke forundre meg om denne Johan har et fornavn nr. 2 som lyder Gotfred :-). Hvis dette er broren, så ser det jo ut til at det etablerer seg en gren i Porsgrunn. Selv om de presterer å skrive Bautler på 4 forskjellige måter, går jeg ut ifra at det er det samme navnet. Noen som har en idè?Fant også informasjon et sted om at Carl Martin Bautler er omtalt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift Bind 31:13. Er det noen som kan undersøke dette?Ellers, tusen takk for all info. Nå er det mange brikker som har falt på plass. Takk for saksingen fra Holst, Eva.Og Carl Edvin (innlegg 12) har jeg heller ikke fått til å passe inn i puslespillet før nå. Men en ting får jeg ikke til å stemme, og det er Karoline Martine Bautler. I 1865 er det en Karoline Marthine (født i Skien) som bor i Fredrikstad, gift med fyrbøter Magnus Andersen. Giftet hun seg på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jo, dette var spennende greier, men Byggmesteren Johan Gottfried (i innlegg 15) kan ikke være identisk med Carl Martins bror, Johan. (Det var kanskje ikke akkurat det du mente heller, Morten ??)Byggmesteren (Johan Gottfred) blir far allerede i 1804 (i København), beveger seg til Skiensområdet og forblir der ut livet (???). (Carl Martins bror, Johan 4 år i 1801 var på det tidspunktet bare barnet).Derimot er det all grunn til å spekulere over hvordan slektsforholdet var mellom Carl Martins far (Johan G) og nevnte Johan Gottfred ! En eventuell relasjon er kanskje å finne i Danmark.Dette temaet er full av muligheter til å bli forvirret av navnebruk. I FT 1801 i Christiania blir Bautler-familien konsekvent opplistet med enkle fornavn. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10301&gardpostnr=385&personpostnr=4522&merk=4522#ovre>Lenke Dette på tross av at vi vet at flere av barna hadde doble. – Og det ville jo være meget naturlig at Johans navn egentlig er Johan Gottfred. (Men han er i alle fall ikke far til Anne Marie 1804- og Gottfried Sevrin 1813- Lenke )Men i dette navn-forvirringens tema, er det vel godt mulig at det finnes en annen Johan Gottfred i Skiens-området i 1820-årene (som utmerket godt kan være Carl Martins bror).Caroline Marthine Bautler (f. 1822 i Skien) har nærmest tilfeldig fått en del oppmerksomhet i dette temaet (p.g.a.hennes relasjon til Edvin O Bautler som er kastet inn i innlegg 5 og fulgt opp i innlegg 12). Så vidt jeg forstår, så inngikk hun 3 ekteskap. Det første i 1842 (med Christian Olsen) Paret fikk sønnen Ole Andreas Christensen 1842- Det andre i 1855 (med Oluf Christian Green) og et tredje ekteskap før 1865 (med svensken Magnus Andersen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til (16) : Carl Martins søsken var med fullt navn ved dåpen : Johan Friderich - Martha Maria - Erich Christian - Boletta Maria - Johan Daniel ( kan opplyse om at han er født 21.09.1796 ) og Maren Margaretha.Til (15) : Den eneste Johan Gottfried Bautler jeg kjenner som kan passe er i denne sammenhengen er sønnen til farver Johan Christian Bautler og Sophie Hyllebore Sorterup, du finner ham bl.a. i folketellingen i København 1787.Til (11) : Hvordan vet du med sikkerhet at Johan Carel Bautler, farver-svend på Tugthuset, er bror til den Johan Gottfried Bautler som gifter seg der 18.04.1766 ? Videre, Johan Car(e)l Bautlers datter med 'tukthuslem' Johanne Margarethe var 'uektefødt' (hun døde bare 3 måneder gammel). Jeg må ha oversett en vielse mellom Johan Car(e)l Bautler og Martha Andersdatter, kan du hjelpe med hvor/når den fant sted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Vedrørende innlegg 15, omtale i NST, bind 31:13.'Hattemaker Thorvald Holm. Eldste sønn av hattemaker Hans Henrik Christopher Schnell Holm, f. i Kristiania den 14.9.1860, død 19.12.1935.Han var den i slekten som holdt på tradisjonen. Borgerskap i Kristiania 7.5.1883. Ved oppgjøret i 1899 ble han satt til å lede detalj- og grossistavdelingen med utsalg til slutt i Karl Johansgate 23.Gift med Lydia Antonia Bautler, f. 5.5.1873 i Kristiansand, død 16.11.1968 i Oslo. Datter av Jens Bautler, borgerskap som farver i Kristiansand, død 5.1.1915, og Ingeborg Gurine Jørgensdatter Skraastad, død 31.5.1906, 68 år gammel.Jens Bautler var sønn til farver Carl Martin Bautler, som 22 år gammel ble viet på Kongsberg til pike Inger Marie Jensdatter Berggrav, 25 år gammel.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Andreassen

Til [16]: Jo, trodde forsåvidt det kunne være broren Johan, men det var før jeg tenkte. Kan jo ikke stemme, og nå vet jeg fra Geir at hans fulle navn er Johan Daniel.Har tidligere ikke vært klar over denne andre Bautler (Bøydler) i Porsgrunn, og lurer også på hvordan han er knyttet til Carl Martin. Han var jo eldre enn Carl Martin. Siden Anne Marie er født i 1804 i København, tyder det på at han opprinnelig er fra Danmark? Jeg går ut ifra at konen Anne Christine Dahl er norsk, og mor til begge barna?Hva med teorien i [15]:'Muligens er den Gotfried Gotfriedsen Boydler som døde paa Osebakken i 1727, 56 år gl., hans Oldefar.'? Hvis dette stemmer, kan det bety at Bautler-familien var etablert i Norge lenge før Johan Gottfried kom på 1760-tallet. Noen som vet noe mer om denne Gottfried Gottfriedsen Boydler?Er usikker på om Carl Martin har noen bror i Porsgrunnsområdet som er far til Caroline Martine. Men nå er det jo mindre informasjon om brødrene Johan Daniel og Erich Christian, så inntil informasjon om hennes dåp dukker opp er jo det en mulighet. Henger meg litt opp i at hun står oppført som født i Skien. Selv om Porsgrunn og Skien ligger veldig tett tror jeg hun da faktisk er født i Skien. Alle de andre Bautlerne i området er jo knyttet til Gjerpen/Porsgrunn og Osebakken spesielt.Til [17]: Det kan godt hende denne Johan Gotfried er sønnen til Johan Christian og Hylleborg Sophie (tror Hylleborg er fornavnet hennes). Kan jo passe i forhold til alder.Vet ikke sikkert at Johan Carl er bror av 'vår' Johan Gotfried f.1735. Jeg antar at Bautler-familien i Danmark/Norge har samme utspring, og ut fra antatt alder, navn og det faktum at ingen andre potensielle Bautler-fedre er å finne i samme tidsrom, antar jeg at de er brødre. Litt vel mange antagelser kanskje. For alt jeg vet kan han komme fra f.eks Tyskland uavhengig av den andre Bautler-familien, eller være f.eks fetteren til Johan Gotfried. Men de barna jeg er helt sikker på er Dorothea Magdalena, og tvillingene(?) Johan Christian og Johan Gottfried. Johan Carl Bautler er far til Johanne Margrethe Baulter, døpt i Christiania 8/5 1768, og moren er da oppført som Martha Andersdatter. Har ikke info om giftermålet deres.Thore, takk for info fra NST!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Innledningsvis (Innlegg 1 og i stikkordene) trekkes Bautler-navnets forhold til Voss fram. Lenken i innlegg 1 viser til at ektefellen til den farveren Bautler som satt på Rogne på Voss het ANNA (-I 1830-åra ??)Morten: Du gikk vel ut fra at siden Anna var farver-kona, så måtte Johan Gottfried være ektefellen (i innlegg 1) , men nå vet vi at Johan G og ektefellen Anna døde alt i 1804/1805. Jeg er enig i at sannsyneligheten da er stor for at det var en av sønnene som var innom Voss (slik du skriver i innlegg 3). Men var det egentlig noen av farver-sønnene i Christiania som hadde ei ANNA til ektefelle ??I alle fall IKKE Carl Martin. Det var en noe rask og slurvete konklusjon vedr. flytting fra Voss til Lindaas jeg gjorde i innlegg 5. Carl Martins ektefelle het, som vi nå vet INGER MARIE (Berggrav). Ikke ANNA.Men hvilken farger-familie Bautler kan det så ha vært som var på Voss ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Andreassen

Voss, ja. Gikk ut ifra at det var Johan Gotfried og Anna. Alternativer kan være:1. Carl Martin på vei til Bergen. Det som taler imot er at konen hans ikke het Anna. Inger Marie Berggrav døde en gang mellom 1837 og 1865, og da er det jo en liten mulighet for at Martin har giftet seg på nytt, med f.eks en Anna. Mer som taler imot er at han/de reiste fra Risør tidligst 1837 siden Jens er født der 1837. På Rogne nevnes det at Sjur og Ingebjørg bor der i 1810-1830, og at 'Ein utbygdar, Bautler, budde der ei tid'. Er jo vanskelig å vite nøyaktig når Bautlerne bor på Rogne, men det er vel sannsynlig at det var etter Ingebjørgs død i 1831.2. En av Carl Martins brødre Johan Daniel eller Erich Christian med kone. Vet lite om disse to, så det er jo en mulighet.3. En Bautler med kone Anna fra en annen Bautler-gren med base på Osebakken i Porsgrunn, med nevnte Gottfried Gottfriedsen Boydler som 'gamlefar'.4. En Bautler lenger ut i familien, kanskje kommet direkte fra Danmark?Når en familie som Bautlerfamilien splittes opp som de gjør tidlig på 1800-tallet, og søsknene legger ut på flyttefot, så reiser de kanskje ikke på måfå? Tenker at Carl Martin kommer til Porsgrunn sammen med en annen i familien, og kanskje fordi familien allerede er etablert der. Og en grunn til at Carl Martin velger å reise til Bergen er kanskje er at en annen i familien allerede er etablert der, kanskje en som har vært innom Voss på vei over?Å få noen flere detaljer fra Voss, fornavn eller inn/utreiseår, og året Per Larsson overtar Rogne etter Bautler, kan ihvertfall eliminere noen av alternativer. Mer info om brødrene til Carl Martin kan jo evt. eliminere den muligheten også. Kanskje spørre noen Vosse-eksperter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Randi Trosdahl

Hei MortenInger Marie Bergrav som gifet seg med Carl Martin Bautler er i slekten til min mann og jeg har prøvd å nøste opp etterkommere etter disse to. Dersom du vil ta kontakt med meg på randtro@online.no,så kan vi kanskje utveksle noen oopplysninger.mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.