Gå til innhold
Arkivverket

[#37660] Johan Andreas Gotthilf Raabe,hvem var han gift med?

Gjest Kathe T. Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe T. Røed

Iflg. F.S. skal han ha vært gift med Anna Magdalen Bruun i Oslo Domkirke Kr.a.a. i 1815. Ved å søke på disse to som foreldre kommer det fram flere navn på denne damen, Bruin og Brandt bl.a. Jeg har ikke fødselsår på noen av dem, men ved å gå inn på SOL, søke på Raabe og senere på Bjørnsgard, står det litt å lese i forb.m.Anton Raabe. Dersom noen har opplysninger om denne stamfaren til Raabeslekten i Norge og hans kone, er jeg takknemlig for det. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kilde: Mine 16 tippoldeforeldre av Olaf Raabe, 1997.Johan Andreas Gotthilf Raabe, stamfar for slekten Raabe i Norge. Født 25/10 1785 i Deutsch Krone, Westpreussen, død 15/7 1858 Ø.Toten. Eide og bodde på Evensrud på Toten. Han var kirurg. Gift 24/8 1815 Kristiania med Anna Magdalena Bruun f.Kristiania 2/4 1796-19/3 1841 Ø.Toten. Datter av Frantz Gottlieb Bruun og Engel Christine Bruun(fetter og kusine), 10 barn.(Bokbinderslekten Bruun i Kristiania. Det finnes en bok om denne slekten). Johan og Anna fikk 14 barn.Johan Andreas hadde 2 brødre, Friedrich Wilhelm og Theodor. Friedrich W. fca. 1786 i Stargard i Pommeren, en by like ved dagen Stettin i Polen. Han utdannet seg til kirurg.De var sønner av kjøpmann og by- og skattefogd, Christian Raabe, død før april 1812, gift med Anna Dorothea Duemlern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg oppga feil navn ang. boka om slekten Bruun. Det er jeg som kaller dem for bokbinderslekt osv. for å skille de diverse Brun fra hverandre.Boka heter: Familien Bruun, skrevet av Olaus Schmidt (1926).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Takk skal du ha Berit. En av grunnene til at jeg gikk inn her var jo at det er så fryktelig vanskelig å skille disse Bruun-familiene fra hverandre, slik at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne. Jeg går ut fra at denne boka kan lånes på fjernlån - vil i alle fall prøve det her i Stockholm. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har skrevet at de viktigste dataene fra denne Bruunslekta, men ikke hele livshistoria deres da det ble for mye. Så om du kan få lånt den er det det beste.Men om du bare er ute etter navn, datoer, yrker og muligens litt til kan jeg hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Hei Berit. Det er egentlig Raabeslekten som er min, men Bruun kom jo inn grunnet giftemålet med Johan Andreas. Så jeg tror jeg vil klare meg med det jeg har fått så langt om bruunslekten (ellers går det vel helt i ball)Jeg vil prøve å få lånt boken om 'tippoldeforeldrene' og ta det derfra. Dersom det finnes andre utgivelser er jeg takknemlig for å få vite om det. Tusen takk så langt! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Om 'gamledoktor' Raabe og sønnen Frantz Christian som fortsatte etter sin far står det mye i Totens Bygdebok, bind 2, fra side 287.Stor etterslekt bl.a. på Toten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Tror også du vil ha glede av å lese: 'Evenrud i hundrede aar 1819-1919' av Jens Raabe (Kristiania 1919). Der får du fine miljøskildringer av Raabe-familiens liv på Evenrud, samt en hel del faktaopplysninger. Noe finner du også i 'En storbygd' av samme forfatter (Kristiania 1905) - trykt på ny i årboka TOTN 1987.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Tusen takk til dere alle - dette var uvurderlige nyheter for meg. Nå har jeg notert bøkene og skal gå på biblioteket imorgen, så får jeg bare håpe at det er laseggjørlig å låne dem. Og siden jeg fikk Bruun rett i fanget av Per Nermo, kunne jeg jo naturligvis ikke dy meg, men måtte føye til noen i familiesettet. Problemet med denne interessen er nok å begrense seg, i alle fall for meg. Tusen takk til dere alle sammen enda engang mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er ikke så sikker på om du får lånt boka om de 16 tippoldeforeldrene.De 14 barna står oppført med fødsel og død, men bare sønnen Frantz Christian Raabe er ført videre.Da jeg ikke vet hvilket barn du stammer fra skriver jeg ned barna her så får du se hva du er interessert i:1) Engel Dorthea Christina f. 22/7 1816 - 28/12 1913.2) Johanna Marie f. 12/8 1817 - 9/3 1911.3) Theodora Fredrikk Wilhelmine f. 30/1 1819 - 16/3 1912.4) Frantz Christian f. 27/9 1820 - 29/3 1885.5) Gustav Adolf f. 2/1 1822 - 15/2 1892.6) Thekla Thomine f. 16/9 1823 - 26/11 1863.7) Magdalena f. 24/3 1825 - 24/2 1916.8) Emma f. 4/6 1826 - 21/5 1843.9) Agnes Vanda f. 25/9 1827 - ?10) Jutta Valeria f. 12/12 1828 - ?11) Josef Thaddæus Dwernicki f. 7/8 1831 - 21/10 1873.12) Samuela Fernanda f. 30/12 1832 - 28/11 1897.13) Christian Steen Eilert f. 16/2 1834 - okt. 1878.14) Erna Ragnhilda f. 19/1 1841 - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk ennu engang, Berit! Her er det Gustav Adolfs familie det dreier seg om. Slått til jorden av en hårdnakket influensa, eller i alle fall en saftig forkylning, kommer jeg sterkere tilbake. Alt godt! mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.