Gå til innhold
Arkivverket

[#37664] Slekt i Skogn, Nord-Trøndelag

Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

John Rasmussen, f. 1771 og gift med Maren Johnsdatter f. 1761, d. 1830. Hun er fra Hojem i Skogn. Bodde i 1801 på Hojemsplassen, Lillemark og hvor John var 'skoleholder'. Barn: Rasmus, f. 1791, Johannes 1994 og Karen og Peder, begge f. 1799? Er det noen som vet om opphav til dette ekteparet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Jon Rasmussen var født på Midtli i Soknedal.Han kom ilag med sine foreldre til Haugen i Åsen ca.1785.(Bydebok for Åsen bind II s.108)Maren Johnsdtr. var født på Tromsdal i Verdal 18.2.1760. Hennes foreldre Brynhild Nilsdtr.(1718-1802) og Jon Olsen (1701-1791)ble husmannsfolk på Kjesbusveet i Skogn fra ca.1770. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Kjempeflott, der var jeg et steg videre. Skal låne boka du nevner og får prøve å finne ut noe om slekta til Maren. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

En som heter Dagfinn Refseth har lagt utpå internett kirkebøker for Støren som Soknedalen gikk under på den tiden. Kanskje kommer du frem med å søke på navnet Dagfinn Refseth på google? Det finnes også bygdebøker for Soknedalen som heter 'Folkeliv og Busetnad i Sokndalen', men det er flere bind og jeg vet ikke i hvilket bind gården Midtli er. Jeg har selv aner som kom fra Soknedalen til Åsen ca 20 år tidligere enn dine aner Thor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Hei og takk for svar. Fant sida til Refseth, men fant ikke noe om John Rasmussen, hverken født, konfirmert eller gift, så det var jo litt rart. Har nu bestillt Bygdebok for Åsen, bind 2, og alle 4 bindene Folkeliv og Busetnad i Sokndalen. Får håpe jeg finner noe ut av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Busetnad og folkeliv i Soknedal , Bind IV , side 597. MIDTLT - Raa.På side 604 finner du Rasmus Joensen Midtli som i 1797 selde garden og flyttet til Haugen i Åsen ved Levanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo bygdebøkene for Åsen, men siden du har bestilt bind 2 av denne nøyer jeg meg med å si at Jons foreldre var Rasmus Jonsen Midtli(1737-1805) og Kari Pedersdatter Lien(1739-1814) fra Soknedalen. Jeg kan godt skrive det som står på side 107/108 i bind 2 her hvis du ønsker det.I bygdeboka for Åsen ble Jon Rasmussen født i 1769 og ikke i 1771, og han ble gift i Skogn i 1790 med Maren Jonsdatter Kjesbuvaldet. Han ble senere lærer i Markabygda, og her er det som står om familien i 'Skogn Historie' bind 8 for Markabygda/Ekne på side 154:Her står det at Jon ble født i 1771, og at han var husmann i Bergenget under Stormo i Markabygde fra 1801. Han var gift med Maren Jonsdatter(1761-1830). I folketellingen 1801 bodde de i Hojemsplassen som du vet, og kona var trolig datter der. Jon var skoleholder, og fikk fra 1802 sitt virkefelt i Markabygda, og Bergenet hvor de bosatte seg skulle bli det første faste skolested i bygda. Jon virket som lærer frem til 1834. Barn av Jon og Maren:1)Rasmus født 1791 og død i 1813.2)Johannes født 1794 og gift med Ragnhild Pedersdatter Skjevelås. De var husmannsfolk på Skjevelåsmoen.3)Karen født 1797, og gift med Ole Roaldsen Troset(1792 til 1934 som sikkert skal være 1834). De bodde som inderster i Bergenget. Deres barn nevnt i bygdeboka:-Rasmus født 1821,-Ragnhild født 1823. Gift 1 med Henrik Iversen Skjåstad lille, og senere gift med Elesæus Berthelsen Skjåstad lille.-Ingeborg født 1825 gift med Olaus Olsen Overmoen under Troset.-Johannes født 1827-Martha Oline født 1829 gift med enkemann Johannes Johannesen Skjevelåsmoen. De var husmannsfolk i Almlisveet, og de var søskenbarn.4)Peder født 1799, og gift med Berit Samuelsdatter Skjevelås, og gift 2 med Maren Pedersdatter fra Stjørdal. De var brukere på Søndre Burtangen.Gården Hojem håper jeg noen andre kan slå opp for deg, for jeg har ikke bindet hvor denne gården står selv om jeg har noen bind av Skogn Historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er nok riktig som Jan Kåre skriver at Maren var fra Verdal, og jeg skrev bare det som sto i bygdeboka for Markabygda om henne. De har nok tatt feil på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Her må jeg få takke for alle innlegg, dette har virkelig vært til stor hjelp. Det er ikke alltid like lett å finne aner, når de har flyttet fra en plass til en annen, uten at noe er nevnt i bøker man kommer over. Trudde jeg skulle bli stående fast med John og Maren. Men nå får jeg vel de bestilte bøker i løpet av en uke og får bruke dem til også kanskje å komme videre med slekta til John og Maren. Og til Anne Lise, dersom du vil kan du godt sende det du nevner, for en utolmodig sjel er 1 uke lenge. Men for en som leter etter sine aner som strekker seg over flere hundre år, burde jo ikke en uke være lenge.Men som sagt takk til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er det som står på side 107/108 i bygdeboka for Åsen bind 2: Rasmus Jonsen Midtli fra Soknedalen i Dør-Trøndelag fikk bygselbrev på Haugen i august 1785. Han og kona Kari Pedersdatter hadde til da vært brukere i Midtli(gnr.156) i Soknedalen. På vintertinget i 1791 var Rasmus og sønnen Jon innstevnet for retten av Zacharias Loe for en gjeld på 15 riksdaler. Samtidig ble Rasmus også stevnet for beskyldninger mot Zacharias. Rasmus skulle ha sagt at hans sønn Jon ikke fikk kirkefred for Zacharias Loe. De kom senere til enighet, og det ble ikke avsagt noen dom. Så er det gjengivelse fra folketellingen 1801, og den finner du jo på internett.Rasmus drev gården til han døde før jul i 1805. I kirkeboka har presten anmerket at Rasmus 'omkom paa et field-vand, ved at falde under isen da han paa et par skie vilde rende eller løbe hiem' 67 år gammel. Ved folketellingen 1810 bodde enken Kari alene på gården. Det ser ut som om denne familien delvis hadde tjenestefolk fra hjembygda.Rasmus Jonsen Midtli(1737-1805) og Kari Pedersdatter Lien(1739-1914) ble gift i Soknedalen i 1764, og begge var fra Soknedalen. Barn:1)Olava Rasmusdatter født 1763, gift i 1800 med Kristen Larsen Skjæran(Djupvikplass), og de losjerte i Vordalen og Nesjø. Senere var de husmannsfolk i Røsdalen(ca 1 km fra der jeg vokste opp og Loe er enda nærmere).Røsdalen var da under Berg i Åsen.2)Randi Rasmusdatter født 1766 og død i 1809, og hun ble gift i Soknedalen i 1802 med Steffen Andersen Refsetås fra Støren. De var husmannsfolk i Refsetåsen i Støren.3)Jon Rasmussen født 1769, og gift i 1790 med Maren Jonsdatter Kjesbuvaldet. Han ble jo skoleholder i Markabygda som vi vet.4)Kirsti Rasmusdatter født 1771, og var hjemme og ugift i 18015)Kirsten Rasmusdatter født 1775, og gift i 1799 med Ole Olsen Hammeren født 1771. De var inderster(leieboere i Haugen i 8101). Deres barn: -Ole Olsen født 1799 og gift 1 med Ildri Pedersdatter Fordalsgjerdet fra Hegra født 1805, og gift 2 med Karen Eriksdatter født i Trondheim i 1804. Disse var husmannsfolk i Værnesbranden under Værnes i Stjørdal. -Rasmus Olsen født 1801, og gift i Stjørdal i 1828 med Kirsten Jørgensdatter Værnesplass født 1804. Husmannsfolk i Evjen under Værnes i Stjørdal. Han skal ha kommet til Stjørdal som arbeider ved Tangen teglsteinsbrenneri.6)Peder Rasmussen født 1776 og død 17777)Berit Rasmusdatter født 1778 og død 17798)Peder Rasmussen født 1780, og gift i Skogn med Ragnhild Olsdatter Borgsåsen fra Frol. De bodde en tid i Haugen i Åsen, og senere i Mossingvaldet i Åsen.9)Ole Rasmussen født 1783.Det var det jeg fant i bind 2 av bygdeboka for Åsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

7. november 1812 ble det holdt skifte etter yngstemann, Ole Rasmussen, som da var død. Han omtales som ungkar og soldat. Som arvinger etterlot han seg:Mora, kårenke Karen Pedersd. Haugen.Broren John Rasmussen, myndig, på Stormovaldet i Skogn.Broren Peder Rasmussen, myndig, på Kolbergsvaldet i Skogn.Søster Lava Rasmusdatter, g. Christen Larsen Næsjovaldet her i Aasen.Søster Randi Rasmusdatter, død, men har etterlatt seg barna Anders Steffensen (12, på Refstad i Størn prestegjeld) og Karen Steffensd. (9, hjemme hos faderen i en plass under Refstad i Størn prestegjeld).Søster Kjerstie Rasmusd, 40, hjemme hos mora.Søster Kjerstie Rasmusd, død, men har etterlatt seg barna Ole Olsen (13, tj på Hammeren i Åsen) og Rasmus Olsen (10, hjemme hos faderen, der bor på en plass under Sørkil i Størdalen).Skiftet fins i Statsarkivet i Trondheim, Stjør- og Verdal sorenskriver, skiftedokumenter 1812 (3Fa11).Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Maren Jonsdtr.'s aner: Brynhild Nilsdtr.'s foreldre: Marit Johansdtr. Slapgård\Skrovevald 1687-1761 og Nils Olsen Balgård 1688-1780.Spillemann Jon Olsen Tromsdal: Gift 1740 m. Gjertrud Ellevsdtr. Tromsdal, hun døde 1742, ingen barn. Gift 2 1744 m. Brynhild Nilsdtr. De fikk 9 barn i Verdal før de flytta til Skogn. Jon's foreldre, trolig: Anne Olsdtr. Levring 1670-1747 Ole Olsen Semsvald\Levring 16??-1719. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Får takke alle som har sendt bidrag i denne saken om John og Maren. Det har virkelig vært kjempeflott. Det sitter virkelig mange fine slektsgranskere der ute og skikkelig artig at dere hjelper når en står skikkelig fast. Så en hjertelig takk til dere alle.MvhThor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Thor Atle Olsen

Glemte meg nu litt i all gleden over responsen. En melding til Trond: Er det noen plasser jeg kan lese om Maren Jonsdatters aner? Tromsdal, Semsvald\Levring, hvor er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Nei, det er nok ikke lett å finne noe om disse som levde så langt tilbake. Jeg refererte stort sett fra Grete Forbregd's kartotekkort over Verdal's personalhistorie på 16-1700 tallet,-et kjempearbeid på 5-6000 familiekort, sortert på på fornavn, for begge kjønn!! mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Thor Atle Olsen

Et lite spørsmål vedr. det jeg leter etter. Har jo nå fått lånt diverse bøker og funnet riktig masse, men det ble nevnt i innlegg om anene til Jon Olsen 1701 - 1791. Trond Okkenhaug, du refererte til Grete Forbregd's kartotekkort over Verdals personhistorie på 16-1700 tallet. Er det noe plasser en kan lese eller gjøre oppslag i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Tromsdal og Levring er nabogårder i Verdal,men dog 5-6 km. mellom de. Semsvald er en husmannsplass ved fjorden i Verdal u. gården Sem=Sjøheim.G. Forbregd's kartotekkort finnes på Verdal Bibliotek og i kopi der og hos meg,-som kopierte de. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk igjen Trond. Har ringt Verdal bibliotek akkurat nå, men dessverre låner de jo ikke ut dette. Med andre ord må man møte opp der og det er jo litt langt da. Forstår det slik at du har kopiert dette opp? Er dette noe du kunne tenke deg å gjøre, eller er det et svært arbeide. Kunne jo selvsagt betale deg for arbeidet. Min mail adresse hjemme: tatolsen@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Det frister nok ikke å gå på kopiering av bortimot 2000 A4 ark. Men noen oppslag kan jeg gjøre for deg på konkrete spørsmål. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Hei igjen Trond, nei da skjønner jeg det. Får kanskje en gang ta meg en tur til Verdal. Men det jeg lurte på var jo om det fremgikk noe mer om bl.a. Brynhild Nilsdtr's foreldre og event. deres aner. Kunne ikke finne noe om dem i Verdalsboka, bind 5. Likens om Jon Olsen Tromsdal sannsynlige foreldre og deres opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.