Gå til innhold
Arkivverket

[#37670] Lars Andersen og Pernille fra Hommedal, Aust-agder 1770-tallet

Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Hei.Er det noen som kan beskrive hvor Hommedal ligger i Aust-agder?Lars Andersen og Pernille Nielsdatter får barn der i 1776 og 1778. Er det noen som kan se i kirkebok om de gifter seg der.Tror nemlig dette paret dukker opp på Herre i Bamble i 1779. Pernille bruker både Nielsdatter og Andersdatter.Mvh 2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei Oddbjørn.Tenkte ikke jeg skulle bry det med dette. Takk skal du hA. Det er vel neppe sansynlig at det paret flyttet til Herre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det skulle man kanskje tro. Det er likevel ikke helt usannsynlig. Froland Verk (etablert i 1763) eide nemlig gården Gurebo i Landvik, og hadde en tid også en hammer der (Gurebohammeren). Så dersom det er folk ved hammeren på Herre du har funnet, er der jo en mulighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Lars Andersen var Saugdreng ved verket i 1801. Bor på gård 21. Men jeg fant ikke noe vielse i nærområdet. iht Familysearch VRI så fikk paret fra Hommedal bare to barn i Hommedal, i 776 og 1778. Året etter får en Lars Andersen på Herre en sønn Peder, men kona heter Pernille Andersdatter. I 1785 blir hun kalt Nielsdatter iforbindelse med et dødfødt barn. Datteren som bor sammen med de i 1801 ble født av ei andersdatter, men 1801 sier Nielsdatter. Det kan da ikke være så mange Perniller som ble gift med en Lars Andersen. Det kan da ikke være mulig at 2 stk Lars andersen har kone som heter Pernille på Herre. Også ingenav Pernillene født i nærområdet.Men jeg tør ikke å kjøpe sørlendingene her alikevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, foreløpig blir jo en eventuell kobling mellom Hommedal og Herre gjetning. Hvis det ikke blir noe kirkebokrespons her med det første, skal jeg ta en sjekk på Hommedal på SA når jeg får anledning. Siden det her er snakk om 1770-årene, er det imidlertid tvilsomt om kirkeboka inneholder utflyttingslister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

I Tveites Landvikbok b1 s 475-481 står det om gnr 71 Gurebo. Der er omtale av sag og 'Gurebohammeren' og kontakt med Frolands verk og noen flere 'verk', uten at jeg ved rask gjennomlesing har funnet noe om Telemark.Men på plassen Langemyr står nevnt til slutt: 'I 1776 er nemnt Lars Andersen, Hammerdreng på Gurebo. Kona heitte Pernille Nilsdtr. dei hadde borna Elen Marie 76 og Nils 78.' (s 481)I omtalen av Gurebo-gården er det flere som bruker Anders-navnet på 1700-tallet, men jeg kjenner ikke sammenhengen. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Jarl! Ja, da vil jeg ikke avskrive dette paret som 'Herre-kandidater' - i hvert fall ikke hvis det viser seg at den Lars som får barn døpt i Bamble også var hammersmed. Hvis han var ved verket på Herre, så er det jo også stor sjanse for at han var nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lette litt i den aktuelle kirkeboka for Landvik i dag (Landvik MINI A-2) og fant dåpen til de to av Lars Andersens og Susanne Nielsdatters barn som ble født der. Paret er imidlertid verken gift eller forlovet i Landvik, så de må ha flyttet dit rett for det første barnet blir født (de kan være gift i Froland).Jeg bladde også litt i bygdebøkene for Landvik og Froland, og i tillegg til det Jarl nevnte i innlegg 8, fikk jeg et bestemt bilde av at konsentrasjonen av hammersmeder ved Gurebo var spesielt sterk i 1770-årene, og at flere flyttet igjen etter noen få år. Det var skifte etter hammermester Adam Bruun i 1785, og da var alle hammersmedene samlet. Lars Andersen er ikke nevnt blant dem, så da må han nok ha flyttetJeg vil fremdeles holde en knapp på at det er han som dukker opp på Herre. At han i så fall er hammerdreng i Landvik og saugdreng i Bamble, ville jeg ikke ha tillagt vekt. En dreng var ikke fullt utlært i yrket, og han har nok flyttet mens han gikk i lære - og på Herre var muligens hammersmed-dekningen god.For ordens skyld - her er de to dåpsinnførslene:18 i febr. (ser ut som det står 'i faste', men februar stemmer ut fra kronologien i kirkeboka): Lars Andersen Hammer Dreng og qde Pernelles datter kaldet ELEN MARIE. Test: Adam Hammer Mesters qde Annikke Olsd. test: Niels Jacobsen Hammer Dreng, Mikel Olsen Hammer Svend, Knud ---sen Kolledreng, Birthe Adams d. Bruun.Qvasimod 1778: Lars Andersen Hammer dreng og qde Pernille Nielsd. Søn NIELS. Test: Anikke Adams d. Brun. Test: Torius Olsen Skiftenæs, Guttorm Anstensen Storenæs, Knud Larsen Liene, Birthe Adamsd. Bruun.Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.