Gå til innhold
Arkivverket

[#37675] Hemnes: Maren Helene Pedersdtr., f. 1814, Dalos.

Gjest Eva Helene Erntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Helene Erntsen

Etterlyser hennes foreldre og øvrige aner. Maren var gift med Elias Johnsen f 1810 også fra Hemnes. Hun døde 21. jan 1889 i Bardal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan være Maren som er nevnt i et skifte i Dalosen på Hemnes i 1820, og i såfall er hun datter av Karen Olsdatter. Det er skifte etter Karens ugifte søeter Johanna Olsdatter i Dalosen i 1820. Karen hadde døtrene Marith Pedersdatter og Maren Pedersdatter.I et skifte i 1841 etter Giertru Kierstine Hansdatter i Dalosen er en Maren Pedersdatter nevnt som halvsøsters datter. Da var hun på Trommøen i Sør-Ranen. Marith Pedersdatter er ikke nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Jeg har lett litt på FT fra 1801 for ev. å finne to søste (Karen og Johanna) som kan passe og fant disse Lenke. Jeg har bygdebøker fra Hemnes til gjennomsyn, men de omfatter tydeligvis ikke husmenn og desslike. Derfor kan kanskje denne familien passe. Selv om de her står under Seljelien så flyttet folk mye på seg i den tiden. Men så var det å finne resten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også bygdebøkene for Hemnes på lån akkurat nå, men fant heller ikke dine der(heller ikke noen på et annet emne du startet her i går). Det skal være søkbare bygdebøker for Hemnes på internett. Det er mulig du får åpnet dem hvis du søker på google, men jeg får bare feilmeldinger når jeg forsøker å åpne gårdsnavnene der inne og har gitt opp for lenge siden når det gjelder det. Folk har sendt meg linker til bøkene uten at det hjalp. Det er mulig du har de rette kunnskaper og programmer for å komme inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Jeg kom heller ikke inn på de søkbare sidene. Får prøve litt mer siden. Men, jeg fant at det skal være en bygdeboka for Rana utgitt i 1964, hvor bind I omhandler Hemnes og Mo prestegjeld før 1850, har du vært bort i den? Eller er det noen andre som kan slå opp? Søker fremdeles begge ektefellenes aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg går inn på lenken du la ut om Elias kommer det opp.'The page cannot be found'. Boka som som spør etter er ikke en bygdebok med gårder o.l., men en interessant bok med historie fra Hemnes og Rana før 1850. Jeg vil anbefale å få lånt den hvis du er interessert i historie. Kanskje dukker det opp noe om dine der også, men jeg syns også det er interessant å lese om det samfunnet våre forfedre i Rana og Hemnes lved i. generelt. Jeg har lånt den flere ganger på biblioteket her, men det er en stund siden nå. Jeg skulle faktisk gjerne ha kjøpt både den før 1850 og den etter 1850, for jeg har mye slekt i Rana men også noe i Hemnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Har prøvd å finne Elias Johnsen og Maren Helene Pedersdatter gift uten å lykkes. Jeg fant elste sønnen døpt da var de ikke gift.Døpt Hans Samuel dotoen er veldig utydelig men jeg mener det står des. 1844. dp. i Hemnes kirke 19.jan. 1845 av foreldre ungkar Elias Johnsen Solhaug og pike Maren Helene Pedersdatter Mellingjord. Faddere: Nils Arentsen og Israel Johnsen Mellingjord og Q, Lars Eriksen Solbakken, Marie ----- Hemnes. Anm: Opgivet af moderen i Ole Larsens Mellingjords Nærværelse, (her står det noe mer blant annet Elias Johnsens navn nevnt). Kirkrbok for Hemnes 1842-1860, NT 87, side 44.Har sett på om Elias og Maren kan være fra nevnte plasser, men ikke funnet dem der så de kan ha vert i tjeneste der.Nils Arentsen som var fadder var gift med Zakrine Johnsdatter der står at hun hadde opphold i Øver leiren går ut fra at det var da de giftet seg 1837.Israel Johnsen f. 1802 var husmann på Mellingjord, hadde først vert husmann på Valla.Har tatt med disse to fordi de heter Johnsen med de behøver ikke ha noen sammenheng med Elias.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Dette kan nok stemme , jeg har at eldste sønnen (av seks) var født ca 1843. Neste er født i 1847, men det er i Bardal. Så de flyttet nok til Austvika i Bardal engang mellom 1844 og 1847, kanskje de giftet seg i Nesna? Det med at Maren skulle være fra Dalos og Elias fra Kongsdal har jeg funnet i Nesna kirkebok oppført som fødested da de døde.En eller begge faddrene Johnsen ka være søsken til Elias? Takk så lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.