Gå til innhold
Arkivverket

[#37676] Fra Leksvik til Troms rundt 1730

Gjest Bjørn Sundseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Sundseth

Anders Andersen og Malene Larsdatter fra Vanvikan i Leksvik, gifter seg før 1729 i Leksvik. Begge flytter nordover. Sønnen Ole er født i Tennes i Balsfjord i 1729. Far til Anders Andersen er Anders Ingebrigtsen i Vanvika. Foreldrene til Malene Larsdatter er Lars Olsen og Marit Baardsdatter, også de fra Vanvikan. De flytter også nordover og dør i Tennes i 1759 og 1751.Er det noen i dag som kjenner til hvor i Vanvikan/Leksvika de kom fra?En reise/flytting, med gamle foreldre og gravid kone, så langt før 1730, måtte være en temmelig strabasiøs sak. Hva vet vi om hvorfor Balsfjorden kunne være så mye mer attraktiv enn Sør-Fosen?Hilsen Bjørn Sundseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

HeiEt lite spørsmål til DA, er det mulig å passifisere de to andre temaene som er samme spørsmål, og lenke dem hit, så slipper vi å ha 3 paralelle debatter med dertil hørende dobbelt arbeid?spørsmålstiller må kanskje være enig i dette?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Takk for klart og utfyllende svar. Årsaken til at jeg stilte spørsmålet var manglende samsvar mellom Family Search og opplysninger jeg hadde fått overlevert uten kildehenvisning for noen år siden. Opplysningene fra Knut Hansen gir mening og fornuft sammenholt med det jeg tidligere hadde i mine notater.Da jeg regnet med at spørsmålet hadde liten relevans utenfor de to fylkene Troms og Nord-Trøndelag, var meningen å legge spørsmålet dit. Ved en feil ble spørsmålet også lagt på 'Generelt'. Dette beklager jeg. Jeg regner imidlertid med at spørsmålet neppe vil føre til mange innlegg ut over dette. Jeg kan derfor ikke se behovet for noen inngrippen fra Administrator. Dersom det er behov for å diskutere bruken av fylkessidene kontra 'Generelt', regner jeg med dette blir tatt opp i eget tema.Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.