Gå til innhold
Arkivverket

[#37678] Fra Leksvik til Troms før 1730

Gjest Bjørn Sundseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Sundseth

Anders Andersen og Malene Larsdatter fra Vanvikan i Leksvik, gifter seg før 1729 i Leksvik. Begge flytter nordover. Sønnen Ole er født i Tennes i Balsfjord i 1729. Far til Anders Andersen er Anders Ingebrigtsen i Vanvika. Foreldrene til Malene Larsdatter er Lars Olsen og Marit Baardsdatter, også de fra Vanvikan. De flytter også nordover og dør i Tennes i 1759 og 1751. Er det noen i dag som kjenner til hvor i Vanvikan/Leksvika de kom fra?En reise/flytting, med gamle foreldre og gravid kone, så langt før 1730, måtte være en temmelig strabasiøs sak. Hva vet vi om hvorfor Balsfjorden kunne være så mye mer attraktiv enn Sør-Fosen?Hilsen Bjørn Sundseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Disse opplysningene har du antagelig fra Balsfjord bygdebok, og det har senere vist seg at de er feil.Mye tyder på at Lars Olsen og Marit Baardsdatter var födt i Tromsøområdet. Om de kom fra Vanvikan, så må dette ha skjedd før 1702, da vi finner Lars med familie som dreng hos klokkeren på Langnes.Du kan lese mer om dette her: http://hem.bredband.net/nygtor/troms/2852.htmMvh Per Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.ja, så ble debatten todelt.spørsmålet var besvart i debatt nr 37676 Lenke ---det positive med flere debatter på samme spørsmål blir flere treff på temasøk i ettertiden.:-DMvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Takk for svar. Opplysningene fant jeg på Family Search. Når jeg valgte å legge inn spørsmål her er det pga at de opplysningene ikke samsvarte med noen eldre notater jeg hadde, men hvor jeg ikke har kilde. Der sies det ingen ting om at Lars Olsen og Marit kom fra Vanvikan, derimot at deres svigersønn Anders Andersen var fra Vanvikan ved Trondheim. Det ville vel være rimelig at han oppsøkte sambygdinger så langt heimefra. Og en skal vel ikke se bort ifra at Lars og Marit - eventuelt en av dem, opprinnelig også var fra Vanvikan. Men, slik jeg forstår, så er ikke dette dokumentert på noen måte.Takk for svaret.Mvh Bjørn Sundseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.