Gå til innhold
Arkivverket

[#37679] Vigde i Jølster 1696-1821 Sakarias Paulsen og Ingeborg Knutsdtr

Gjest Olav Gatland
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

I Soga um Jølst side 401 under Myklebust: Skifte 1792 hjå parfok Knut Andersson og Ingjeber Jonsdotter til barna: gaml-Anders budde på Hårklau i Haukedalen ( Førde). Jo, myndig hadde fengje skjøte på Myklebust, Ung-Anders myndig - heime, Marte gift med Søren Rognaldsen - Flugekvam, Agate 25 år, Ingjeber 22år. Det går fram av skiftet at begge foreldre fortsatt var i live. De er fortsatt på Myklebust hos sønnen Jo i 1801. Knut Andersen 68 år, Ingjeber Jonsdotter 76 år.Skifte okt 1761 etter Agate Olavsdotter til enkemannen Anders Anderson og til barna hennes med han og med første ektemannen Knut ( skifte 1729): Anders Knutson Helgjeim, Knut Anderson Myklebust, Marte Knutsdotter gift med Gunnar Rasmessen Sunde, Mildrid Knutsdotter 43 år 'sygelig og mangler på forstand', Johane Ugjift 40 år, Agate Kn 36 år, (var på Myklebust) Kari Andersdotter gift med Anders Olavson Versdalin.1753 trulova Knut Anderson M. og Ingjeber Jonsdtr Dvergsdalin.1774 død Anders Anderson 74 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Hei Randi, Leser med interesse innlegget ditt. Jeg har også en Ingeborg Knutsdtr fra Møklebust, men hun gifter seg i 1794 med Tollef Nilssen LenkeHar du noen holdepunkter for at det er Ingeborg gift med Sakkarias Paulsen, som er datter av Knud Andersson og Ingeborg Jondotter? Og vet du i tilfelle hvor Ingeborg gift med Tollef Nilssen kommer fra?Jeg kan nevne at Tollef Nilssen døde i Kinn i 1854, så det er snakk om to forskjellige bruder.MvhToril Osher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har ikke oversikt over annet enn det som står i Soga um Jølst under Myklebust. Eneste andre Knut jeg finner i mulig tidsrom er Knut Olavson som i 1746 trolover seg med Dårte Knutsdotter Wedebergsbacke. Det paret klarer jeg ikke å finne noe mer om.Vi får håpe at Yngve Nedrebø vet noe mer om dette.Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei. Jeg har i dag fått låne Bygdebok for Jølster av Anders o.Klakegg (1801-1974)den avklarer en god del.G.nr.37 Myklebust,jeg siterer fra boka: Eit arveskifte år 1808 fortel om borna etter Knut Anderson 68 år gammal 1801 og kona Ingeborg Jonsdtr.f.Dvergsdal: 1.Anders Knutsson Mykleb. 2.Jon Knutson Mykleb.,seinare bonde på br.3(Anders Knutson g.til br.nr.4 Erikstad,no eig Kjell Karls.). 3.Marta g.m. Søren Fuglekvam. 4.Ågote,g.m.Nils Ingebrigtson Sandnes. 5.Ingeborg g.m.Tollef Nilsson Sandal.--- G.nr.15 Heggheim-sitat fra boka: Arveskifte år 1846 etter Brita Eriksdtr.f.Klakegg g.m.Knut Johanneson Heggheim 1775.Deira Born: 1.Johannes Knutson Heggheim.Bonde på heggheim, vart nær 100 år. 2.Ivar Knutson Heggheim,g.m.Johanna Heggheim.Ho attgift med Bendik Andersen Befring. 3.Anders Knutson Viken,på bruket til Magnus T. Viken,men ikkje hans ætt. 4.Brita Knutsdtr.Enkje etter Johannes Namnlaus. Stardalshaugen. 5.Ingeborg Knutsdtr.Enkje etter Zakarias Pålson Fonn.(Zakarias døde 30 jan 1837) 6. Gunhild Knutsdtr.,g.m. Erik Samuelson Klakegg, br.nr.9 Klakegg,'Erketunet'. Mulige foreldre til Zakarias kan være Paul/Pål Paulsen,Fonn og Lisbet Jensdtr. vigd 1767. Jens Pålsen f.1779 bor på bruket i 1801. Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.