Gå til innhold
Arkivverket

[#37692] Halldor Knutsen Tvilde, Voss g 1822 m Sisselja Snaresdatter Espeland, Granvin

Gjest Pål Gjerde
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål Gjerde

Hei !I Vossaboki bd. 4, s. 416 (Tyrlingen) finner jeg Halldor Knutsen Tvilde nevnt, men det står ingen ting om ham under Tvilde. I FT1801 er han 25 år og tjener på Tvilde.Er det noen som vet hvor Halldor kom fra ? I konfirmerte Voss 1753-1817 er det to stykk Halldor som kan passe, en fra Skorve og en fra Horvei (Begge i Evanger Sogn). Noen som har tilgang på bygdebok e.l. som kan hjelpe meg med et oppslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Jeg vet ikke stort om Halldor Knutson, men i Ættarbok for Granvin side 100 står det følgende under gården Espeland: Snare Johannesson Espeland (1743-) gift 1779 med Guri Eilivsdtr. Skår (1751-1825). 'Guri attgift med Baste Helgeson Hjørnevik, paktar på Tyrlingen, Voss. Baste drukna i Vangsvatnet 1820. Snare og Guri hadde dotteri Seselja, som i 1822 gifte seg med enkjem. Halldor Knutson Tvilde, Voss'. Du kan følge både Guris og Snares slekt bakover ved å bla litt i Ættarbok for Granvin.Hvis det er korrekt at Halldor var enkemann da han giftet seg med Sisselja, kan du sannsynligvis finne ut mer om ham ved å lete etter hans tidligere ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Et raskt søk i Digitalarkivet blant viede på Voss gav meg følgende info: Ungkarl Haldor Knudsen Tvilde giftet seg i 1814 med Pige Joren Pedersdatter Lille Rokne. Under merknader fins den triste tilleggsopplysningen: 'Pigen døde'. Dato for vielsen eller dødsfallet er ikke oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Det finnes fire Haldor Knutson i 1801-tellinga på Voss. En av dem er dreng på Tvilde. Hvor han kommer fra, er et annet spørsmål. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Pål Gjerde

Dersom det finnes andre som leter etter anene til Haldor så er han mest sansynlig identisk med Haldor Knutsen Skorve, Evanger. Se lenke for begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.