Gå til innhold
Arkivverket

[#37695] 'Natiord', hvor er det?

Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Har en teori om at Natiord var en ryddningsplass omkring slutten av 1700/ begynnelsen 1800-tallet og at det ligger i fjelltraktene mellom Hattfjelldalen og svenskegrensa.Jeg kom over dette stedsnavnet i forbindelse med en straffesak mot Einar Knutsen. Han var fra Rana og født i 1778, uekte sønn av lappefolk Margreta Sjursdatter og Knut Petterson. I tingboka er det skrevet at faren var fra Natiord.I 1801 er Einar i forvaring på Lyngvær i VåganLenkeEr ikke så god kjent i Hattfjelldalen og omegn så jeg håper noen kan hjelpe med å finne dette stedet:)MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

I FT 1801 finnes gården Navjord i Gildeskål Lenke. Det er jo lenger nord i Nordland, men hvis det var utydelig skrift i tingboken ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Rune Andre Nygård

Hei Ketil, takker for svar. Det er litt utydlig skrift i tingboka. Jeg måtte ha hjelp til å tyde noe av skrifta. Navjord er et godt tips. Dette skal jeg sjekke. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.