Gå til innhold
Arkivverket

[#37696] Aure/Ertvågsøy/Tusna/Smøla/Hitra

Gjest Tommy Myhren
 Del

Recommended Posts

Gjest Tommy Myhren

Hallo allle sammen.sitter med 12 navn som jeg lurer på om noen er kjent med deres opphav:1-Anne Pedersdotter F 1732 D 1782. hun var gift med Jørgen Justen Ormbostad og de bodde på Glasøya på Smøla.2-Benjamin Nilsen F 1727 d 1772 som var gift med 3-Beret Oldsdotter F 1735 d 1794 (de bodde på Roksta BRNR 5 /Arnstua-Kvennhushaugen.)Det står at hun er enke etter Ole Jacobson Rokstad.(smølabok 1)4-Berit Arntsdotter Rokstad(Født Lervik) F 1725 d 1801. Det står at hun også er enke etter Ole Jacobson Rokstad(smølabok 10,side 582) må være feil i ei bok.5-Sivert Gunderson Anderskog, f 1728 d 1776. fra Hitra.6-Gjertrud Hågensdotter F ? D 1744. Hun var gift med Arnt A Lervik (Lervika/Smøla)7-Susanna Iversdotter. F rundt 1680-1700. Hun var gift med Peder J Roksvåg.8-Isak Sakariason Semndseth F 1730 D 1791.Aure.. Gift Med Susanna F Gjernes.9-Fredrik Toresen D 1792 gift med 10-Marit Knudsdotter Gjernes D 1753.11-Lisbet Arntsdotter. F 1686 D 1763.Gift med Arnt Toresen Lervik.(Lervik/Smøla)12-Johannes Arntson Vinsternes. (Fikk ei datter Marie Nikoline Johannesdotter F 1847)i lag med Gjertrud Hansdotter Vinsternes, F 1825(som Giftet seg med Martin Olaus Mortenson Skaget. Skaget/ N-smøla),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Hei Tommy, og velkommmen som slektsforsker! Det blir litt for mange navn dette. Skal vi finne ut av det i et slikt fora som dette, kan debatten lett bli litt springende. ;-)Du opplyser ikke hvor du har fått disse opplysningene, selv om det ser ut til at det er Smølabøkene. Du skriver heller ikke om du har sett etter i Anders Todals bøker om Aure.Hvis du går inn på DIStreff, vil du se at det er håndfull slektsforskere som har nesten alle disse folkene, og det er de samme slektsforskerne som har dem. Kan du kontakte dem og spørre dem om de har flere opplysninger?Du kan gjerne ta deg en tur til Kristiansund folkebibliotek, Lokalhistorisk avdeling, så kan vi hjelpe deg å lete, eller hjelpe deg i gang. Det siste er ikke minst viktig. :-) Hvis vi ikke er der, kan vi avtales å møtes der. På Lokalhistorisk avdeling finner du bl.a. kirkebøkene for Smøla, de eldste skifteprotokollene og pantebøkene for Nordmøre + mye annet som du sikkert vil ha mye glede av. Helsing Tore og Tor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Myhren

Hallo Tore og Tor.. Tusen Takk for velkomsten. Det var kanskje mange navn ja, men jeg hadde et lite håp om at noen kjente igjen navn fra sin egen slekt o,s,v. Har prøvd metoden med å sjekke side for side i bøkene, men desverre så har ikke det fungert for disse 12.Mine kilder er :Kristiansund Folkebiblotek. Hvor jeg har lånt og brukt bygda bøker for Smøla,Tustna,Gardtales i Aure,Halsa og Hitra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

Hei Tommy! Eg har litt omkring Jørgen Justson Ormbostad på Glasøya, men ingen ting om Anne Pedersdtr. Eg har aner i eit par ledd føre Jørgen, og så har eg ein del born på han. Om du synes dette er litt interessant, kan du få dei opplysningane eg har. Men eg anbefaler å møta Tore og Tor på biblioteket. Det kan bli interessant. Mvh Harald Ormbostad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg har jo endel av disse personene fordi Jørgen Justson Ormbostad er min 4 tippoldefar, og jeg har prøvd å få med også de 3 andre søskena som kom på Smøla med etterkommere. Det jeg har er fra Smølabøkene, og de går ikke så inngående bestandig. Anne Pedersdtr. tror jeg er søster av Steffen Pedersen Glasø som er gift med Sigrid Justsdtr. Men jeg er ikke sikker. (stor aldersforskjell) Trenger antakelig hjelp selv ! Kontakt meg gjerne ! e-postadr. finner du kanskje på DIS på slektsforskerbasen. Vet ikke om det er lov å legge den her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kan kort nemna litt om nr. 8 av dei personane du etterlyser, Isak Zachariasson Semundset f. ca 1730 i Aure. I b. II av Gardtales i Aure vil du under Laukvik s. 514 ff. finna omtala ein Zacharias Olson Løkvik g. m. Gjertrud Jensdtr. Etter dette ekteparet vart det halde skifte i 1674. Borna var; Ole, Jens, Kari, Randi, Ragnhild, Marit,og Ane. Den nest eldste av sønene, Jens vart brukar på eit av bruka på nabogarden, Husby. I 1694 vart han bøtelagd for leiarmål med festmøya si, Gjertrud Toresdtr. noko som gjer at vi må få lov å kalla kona til Jens med dette namnet. Futerekneskapen for Nordmøre viser at Jens bygsla 20 marklag av Husby i 1695. Det er muleg at kona til Jens hadde vore gift tidlegare, for i manntalet for 1701 står Jens oppført med ein son som heiter Henrik Henrikson som er 16 år gml. Sjølv hadde Jens fått 3 søner i 1701, nemleg; Zacharias 5 år, Jacob 3 år og Tørris 1 år. Seinare fekk han også sonen, Sivert. Den eldste av sønene til Jens, Zacharias gifta seg til gard på andre sida av Foldfjorden, nemleg på Semundset. Der vart han gift med Ingeborg Danielsdtr. Semundset, dotter til Daniel Henrikson og Mali Håkonsdtr. Zacharias og Ingeborg fekk borna; Daniel, Isach, Jens og Mali. Skifte etter Jens vart halde i 1744. Enkja Ingeborg budde i 1766 hos sonen Daniel på Ødegard på Smøla. Dotter til Zacharias og Ingeborg, Mali, vart gift med Johannes Olson Rokstad på Smøla. Nr. 2 av sønene til Zacharias og kona heitte som nemnd Isack, og det var vel han som vart gift med Susanna Gjernes.Svigerfar til Zacharias Jensson var som sagt Daniel Henrikson. Han var truleg frå Sæter i Halsa (Sjå skifte 16. april 1672 (NSP 1 P. 147 b - 148 a). Foreldra var Henrik Olson og Beret Arntsdtr.Kona til Daniel var Mali Håkonsdtr. f. ca 1676. Far hennar Heitte Håkon Eriksson og døydde i 1692. Kona til Håkon og mor til Mali heitte Kristi Bårdsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Myhren

Hei igjen alle sammen. Du må ha tusen takk Finn Oldervik, Dette var kjempeflott.Til Harald Ormbostad Jeg har Ormbostad ætta opp til Anders Jørgenson Ormbostad(Ribe) men det stopper der.Har tatt det fra Tustna bøkene, men er ivrig hvis du har annen info ang Anders Jørgenson. Jeg har tenkt å avtale møte med Tor og Tore, men jeg skal pløye igjennom det jeg har av info først.Til Ivar Tyrhaug Jeg har et par lenker fra Just A Ormbstad og ned til meg selv. Skal prøve å finne mailen din på DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

Hei! Nei, eg har heller ikkje lengre tilbake enn til Anders Jørgenson. Du må nok til Danmark skal du finna meir om denne mannen, og kanskje finn du det ikkje der heller. Det kjem an på kva for ei slekt han var av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.