Gå til innhold
Arkivverket

[#37697] Hvilken Oppheim i Vossetraktene er det?

Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Britha eller Birthe Pedersdatter er født på Oppheim, Voss i 1786. Det finnes minst tre forskjellige gårder med det navnet og ulike bruk på dem igjen. Kan noen si nøyaktig hvor Wangs Hovedsogn Opheim Øvre ligger/hvilken gård det gjelder?Takknemlig for svar.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Nederst til venstre finner du Vossaboki : http://www.ullstad.com/på Volume 2 finner du Oppheim i Gullfjordungen og Oppheim Dyrvedalen. Tror det er den første som hører til hovedsoknet. Det er forresten ikke så langt fra der jeg bor . Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Ja, bare pass deg, til sommeren blir det nok en Vossa-tur :-). Men vil gjerne være sikker på at jeg finner rette gårder.. Takk, skal se hva jeg finner. Er Gullfjordungen det samme som Vossevangen, f,eks?Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Gullfordungen krins grenser til Vossevangen, vest for kirken. Har ikke oversikt over vilke gårder krinsen omfatter, tror neste krins blir Dyrvedalen/Bulken som er ca 8 km. fra Vangen. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Har sett litt nærmere på Brita Pedersdtr. f.1786 og da er jeg kommet til at det er Oppheim i Vestbygdi, du skal til. Denne Brita ser ut til å ha giftet seg med Johannes Ekse . Stemmer det ?I Vossaboki heter faren hennes Per Gusskalsen. Du finner en god del om denne slekta i boka.Ft. 1801 : [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11235&gardpostnr=4&personpostnr=56&merk=56#ovre>LenkeVielsen :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk skal du ha, jeg har samlet mange gårdsnavn fra anerekka i området nå, men med lokalitet på østlandet, blir det lett å ta feil av de mange likelydende. Ja det stemmer at hun giftet seg med Johannes Jacobsen Ekse, tippoldeforeldrene mine. Men - hvorfor 'landet' du på Vestbygdi? Og hvordan forbinder du det med de navnene vi tidligere har nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Frekt å bryte inn, men Brita Kristoffersdtr (f. 09.01.1816), som kom til Øksnes i Vesterålen og gifta seg med sambygdingen Knut Sjurson Finne (f. 23.02.1816), skal være født på Oppheim - hvilken av dem? Eller var hun født på en gård som het Mollbakken? Jeg må være stø på labben her, for opplysninga skal inn i ei bygdebok, og jeg sitter med litt sprikende opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Lill. Søkte på Brita Pedersdtr. f. 1786 i ft. 1801. Og da var det bare ei som bodde på Opheim Øvre. Det måtte jo være den riktige. I Vossaboki står det om familien og at denne Brita giftet seg med Johannes Ekse. Du kan jo gå inn på den lenka jeg sendte deg tidligere , på volume 2 , der finner du alt.Johan I.Borgos: Her bør en nok ta i bruk kirkebøkene og de har jeg ikke tilgang til akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk Britt, tror jeg har endel av det. Jeg vet at hun bodde på Oppheim Øvre, men det finnes mange av dem. Jeg hadde også Wang og lurte bare på om Wang og Vestbygdi er sikker 'match'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Det finnes fire Oppheim på Voss: I Vestbygdi, Gullfjordungen, Kvitli og på Vossestrand. De tre første ligger i Vangen sokn, og det siste i Oppheim sokn.Roald Lyngvær: Ættebok for Vossestrand (1971): s 525, Oppheimsvangen:Kristoffer Monsson Oppheimsvangen som kom fra Mollbakken (1774 - 1853) g 1800 m Marta Olsd Gjerdskvål hadde bl.a. datteren Brita 1816. Det står ikke hvem Brita var gift med eller hvor hun ble av. Det står heller ikke når Kristoffer kom til Oppheimsvangen eller hvor Brita var født.Mollbakken heter i dag Brandset.Finne finnes det to steder på Voss: I Gullfjordungen og på Vossestrand. Formelt sett ligger Finne på Vossestrand i Vinje sokn, men det ligger nærmere Oppheim. Jeg ser ingen passende Knut Sjurson på Finne på Vossestrand, men han kan jo bruke navnet uten å være født der.De sikreste opplysningene finner du i kirkebøkene og andre primærkilder. Ættebok for Vossestrand har en del småfeil og mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk for spesifisering, Norodd! Fra linken Britt sendte, ser det ut til at Dyrvedalen er det riktige for Britas osv fars bosted (Oppheim øvre) ved foreldrenes giftemål i 1775. Hvilken av de 4 alternativene du nevner passer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Det første alternativet.Mens andre områder ar inndelt i skipreider, var Voss inndelt i åttunger. Skal du få akkurat åtte, må du regne med bare de som ligger innenfor Vangen sokn. Den gamle Dyrvedals åttung besto av Vestbygdi og Dyrvedalen. Du vil finne inndelingen om du går i koppskatten 1645. Der er åttungene listet som skipreider, bortsett fra at Dyrvedals åttung bare står som Voss.I dag sier vi vanligvis bare Bulken om hele området som var Dyrvedals åttung og mye av Vikjar åttung, noe som åpenart har sitt opphav i at jernbanestasjonen havnet akkurat på gården Bulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Veka

Hei! Kanskje dette hjelper: Brita Persdotter Uppheim f. 1786 på Opheim i Vestbygdi g.1808 m. Johannes Jakobson Ekse f. 1781 på Ekse i Eksingedalen. Paktar på Myklebust i Askvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.