Gå til innhold
Arkivverket

[#37701] Margit Knudsdatter fra aals i Hallingdal født ca 1820.


Gjest gunhild Svendstad
 Del

Recommended Posts

Gjest gunhild Svendstad

Hei er det noen som vet noe om denne dama her? Hun var gift med Hans Emil Ellefsen og bodde ei stund sammen med sin mann og barn på gården Kringerud i Frogn ved Drøbak.( ca 1875) Margit het da Margit Knudsdatter Ellefsen.Hvem er foreldrene til Margit? og søsken?Med Hilsen Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Fra Ål Kirkebok.Margit, f. 01.04.1820 i Hol sogn i Ål pr. gj. Far: Knud Gulliksen. Mor: Gro Halvorsd. Bosted: Bekken Skurd.Margit, f. 27.06.1821 i Hol sogn i Ål pr. gj. Far: Knud Guttormsen. Mor: Rønnaug Olsd. Bosted: Kaupang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg har søkt etter Knud Gulliksen i FT1801, og finner ingen i Ål, men flere i Rollag. Skurdalen i Hol er jo ikke langt fra Numedal, så jeg tror din Knud Gulliksen må ha kommet derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er jo gode bygdebøker utgitt for Hol, og dem vil jeg absolutt anbefale deg å fjernlåne Gunhild. De er skrevet av Lars og Sigurd Reinton. Det er 7 bind av denne bygdeboka, og jeg mener at at Skurdalen kanskje var i ett av de siste bindene(6 eller 7), men det er mulig jeg tar feil. Ingen av gårdene som Espen nevner her er nevnt i bind 3 som jeg har vært så heldig å få i gave. Det er sikkert noen andre som leser dette som kan svare på hvilke bind du trenger i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Skurdalen finn ein i bind VII av 'Folk og fortid i Hol'. Det er ingen gard i Skurdalen som heiter Bekken, men det kunne kanskje vera ein plass. Eg kan ikkje finna nokon med namnet Gro Halvorsdtr. i Skurdalen.Knut Guttormson Kaupang og Rønnaug Olsdtr. f. Pålgard fekk 3 døtre som fekk namnet Margit, ei f. 1816, ei f. 27.06.1821 (sjå innlegg 3), men desse døydde. Om den 3. Margit, f. 14.05.1824, skriv Reinton-brødrene: 'visstnok d ug (ikkje mel. døde i Kb. og ikkje mel. utfl.).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Jeg har en Knut Gulliksen Knipenborg (ca. 1786-1860) som i 1819 ble gift med Gro Halvorsdtr. Aspedokken(ca. 1793-1873)fra Nore og Uvdal. I 1822 bodde de på plassen Bekkene (Bekkjo) i Skurdalen og flyttet i 1826 derfra til Hellehaugen i Hol. Jeg har notert 2 sønner, Halvor f. 1822 og Gullik, men ingen døtre. Dette er noen slektninger langt tilbake av kone og jeg har ikke noe mer om dem, men jeg har notert dette fra Gards- og Ættesoge for Uvdal, del II, side 3462.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

På side 208 i bind VII av 'Folk og fortid i Hol' finner man Knut Gulliksen, han er sønn til Gullik Aslesen Borgen i Sør-Skurdalen og Margit Knutsdatter Uthus - Fossgard f. 1761. Knut og Gro's barn er her: 1) Halvor f. i Bekkjo 12/3-1822 2) Gulleik f. på Hellehaugen 8/7-1826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Svendstad

Takk for svar alle sammen. Jeg blir litt usikker men det høres jo litt sannsynlig ut med denne Knut Gulliksen SOM Tor Arne nevner etter som Margit navnet går igjen. Men det er litt forvirrende at navnet til Margit ikke står oppført som deres barn. (Knut og Gros)Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg er i hvert fall ikke i tvil om at familiene som Arnulf og Tor nevner er de rette. Det kan fort bli uteglemmelser i bygdebøker, slik at Margit ikke er oppført som deres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.