Gå til innhold
Arkivverket

[#37703] Ole Larsen, Kristiansand, Oddernes, født 1780-90 (?)

Gjest Toril Gjessing
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Gjessing

Opplysningene mine om Ole Larsen er svært mangelfulle. Ifølge gamle notater skulle han være 'arbeidsformand', og en kan tro han var fra Kristiansand eller omegnen.Han var gift med Margrethe Clausdatter Barfod fra Mandal, døpt 3. feb. 1793 og død i august 1876.Deres eldste barn, Inger Cathrine, skal være født i Kristiansand 10. sept 1816 og døpt i Oddernes kirke 15. sept. samme år. Familien skal først ha bodd i Kristiansand og flyttet til Mandal.Øvrige barn er Karen (g.m. Søren Tallaksen),Caroline (g.m. Theodor Johnsen) og Regine (g.m. Henrik Sørensen). (Inger Cathrine er gift med Johan Ludvig Rummelhoff.)Bortsett fra navnet Cathrine er ingen av disse navnene kjent brukt i slekten på morssiden.Kjenner noen til Ole Larsen? Eksisterer aktuelle kirkebøker for Oddernes (dåp 1816 og evt. vielse, eller er de gått med i bybrann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Ang. kirkebøker fra Oddernes er det lite sannsynlig at de brant opp i en av bybrannene i Kr.sand. Du skal finne transkripterte det meste av de aktuelle kirkebøkene for Kr.sand på FS. Det mangler dog noen tiår tidlig på 1800-tallet. Mvh Olav A. Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS VRI hadde de barna Caroline f. 12/6 dpt. 20/6 1819 Mandal, Caroline f. 13/12 1825 dpt. 1/1 1826 Mandal og Karen Gurine f. 21/4 dpt. 3/5 1822 Mandal.Her kan du se hva som finnes av kirkebøker Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Gjessing

Takk for hjelp og interesse!Egentlig er jeg lokalkjent nok til å skjønne at kirkebøker oppbevart på Oddernes ikke skulle gå tapt om det brant i kvadraturen.På FS IGI finner jeg to mulige Ole Larsen i Oddernes, døpt henholdsvis i 1783 og 1795,og jeg finner én døpt i Mandal i 1783. Navnet til mora til den siste er Ingeborg, og det kunne gi opphav til navnet på Oles eldste datter: Inger etter farmora og Cathrine etter mormora. Rein spekulasjon, selvfølgelig.Det blir nok vanskelig å identifisere Ole Larsen, min tipptipp. Jeg hadde et lønnlig lite håp om at noen skulle kjenne han igjen fra egen slektsgransking. Det ligger i alle fall an til besøk på statsarkivet til sommeren.Mvh Toril Gjessing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.