Gå til innhold
Arkivverket

[#37720] Asle Kristoffersen f. 1756 og Siri Jonsdatter f ca 1760,Sigdal.

Gjest Anne Grete Raaen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Grete Raaen

Asle skal i følge Andreas Mørch, Sigdal og Eggedal, ha giftet seg i 1802 med enka Siri Jonsdatter fra Trøseng. Han skal før ha bodd i Steinsvad,men finner han ikke igjen der. Han skal ha levd til 1820, men finner han ikke i FT 1801 i Buskerud. De skal ha bodd i østre Nerdalen og fått to døtre Ingrid 1803-09 og Kjersti(Kristi) 1805-1891. Det er datteren Kjersti som er min ane, noen som vet noe mer om dette? Kan det være feil etternavn på Asle? Takknemmelig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner heller ingen Asle med Kristoffersen som etternavn i 1801-tellingen. Derimot finner jeg noen som bruker Christoffersen Det er en skomaker med det navnet som inderst på Stensvad. ( Riktignok passer ikke alder med din opplysning, men siden han bor på plassen i 1801, ville jeg undersøkt om alder kan være feil.) Enten i folketellingen, eller i dine kilder?LenkeDet er også en Asle Christoffersen til i Sigdal, men han er bare 22 år. Så finner jeg en til i Buskerud, men han blr nok for gammel, oppgitt med 59 år.Det var det jeg fant i farten.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner et par kandidater til Siri Jonsdatter, her fant jeg en enke på Modum i 1801: LenkeI Sigdal finner jeg kun en pike på 1 år i 1801 tellingen. Du får se over 1801-tellingen og se om du finner henne noe annet sted?Skal se om jeg kan finne flere opplysninger om ekteskapet og barn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Raaen

Jeg kjenner ekteskap og barn,og Siris opphav,er ute etter hvor han kom fra, og må nok i statsarkivet og kirkebok for ekteskapet for å finne løsningen der. Synes bare alderen hans var så usannsynlig og lurte på om navnet kunne være feil,men det kan jo selfølgelig oppgitt alder også være:-). Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da fant jeg ekteskapsinngåelsen her i 1802: LenkeI samme kilde finner jeg en Asle Christoffersen f. 1780 Steinsvard ( passer bedre med han i folketellingen) Han er også opgitt ø være død 31 jan og begravet 11 feb. Håper du kan få noen til å sjekke dette i kirkebøker . Data herfra er ikke alltid til å stole på. ( Denne gangen var det samme oppgitt fra flere kilder)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Raaen

Sier tusen takk for hjelpen fant ekteskapet deres i IGI Family Search, og kommer nok videre nå. Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg også flere barn døpt , gift og døde i Sigdal:Lenke her var datteren Ingrid som døde tidlig.Så var det også en Kjersti f. 1805. hun giftet seg 22 jun 1822, død 1897. Om du går inn i mormonerdatabasen og søker foreldresøk finne du nok barna deres og mulignes flere opplysning om etterkommere. Lykke til med søkingen!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Raaen

Hei igjen:-)! Dette er det rette ekteskapet ja,takk for lenken da fikk jeg på plass dato for dette også.Har fortsatt ikke funnet opphavet til Asle Christoffersen,men finner det nok i kirkebøker. Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er i alle fall en navnebror av Aksel Kristoffersen , nå oppført med foreldre: Ville sjekke kirkebøker om denne karen også: LenkeLykke til. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei den siste du fikk lenke til døpt i Sigdal, er nok en med samme navn. Denne er 22 år i 1801tellingen. LenkeDa må du nok lete etter opphavet til han som kom fra Steinsrud.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg mener Stensvad, beklager feilskrift: LenkeHer står ikke oppgitt foreldre, dessverre, men kirkebøker , eller bygdebøker for området kan muligens gi svar her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Ved ekteskap så tidlig som 1802 er ikke brudeparets foreldre nevnt. Etternavnet til Asle er også registrert som Christoffersen da de giftet seg 10.juli 1802 i Sigdal. Kirkebok nr.3 fra Sigdal, side 453, Brudevielser i Sigdal (Rull HF 402). Mvh Ellef Ellefsen.

bilete0597.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Litt mer funnet i mikrofilmrull HF 402: Asle Christofersen døde i Nerdalen 31.jan.1820 og ble gravlagt i Sigdal 11.febr. Alder 40 år. - - Enken Siri Jonsdatter døde i Nerdalen 27.nov.1825, gravlagt Sigdal 10.des. Alder 66 år.Mulig enkelte av fadderne ved dåpen til deres to døtre kan være et spor, såkalte 'nøkkelfaddere'. Denne gang fra rull HF 401:Da Asle Christoffersen Nerdalens datter Ingri ble døpt i Eggedal 15.mai 1803 var faddere: Kari Trøss. Ingri Hagen, Ingeborg Aasene., Bjørn Grønhovd og Gulbrand Hovland.Ved dåpen til Christi 30.juni 1805 var faddere: Helge Halsteinrud (Helge er trolig lik Helga), Ingeborg Aaseneie, Christi Ertesprang, Haagen Grønhovd og Ellef Bjørnerud.Mvh Ellef Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her finner du vel fadder Ingeborg Aasene: LenkeDu finner sikkert mange av de andre faddere ved søk på gårdene i 1801-tellingen. Håper du finner spor etter Asles opphav der ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Siri Jonsdatter var fra Trøseng, født 1760 og gift 1. gang 1782 med enkemann Ellev Nilsen Nerdalen 1724-1800.Hennes foreldre var Jon Gudbrandsen f. 1733, og Jøran Steingrimsdatter Halsteinrud f.1739. De giftet seg i 1759.[Andreas Mørch: Sigdal og Eggedal II s. 379 og III s. 842/843.]Du finner Siri med fire barn fra første ekteskap i 1801-tellingen her:LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Sveivet gjennom konfirmasjonslistene i hele sognet (Sigdal, Eggedal og Krødsherad). Så etter konfirmerte f.o.m. 1793 t.o.m. 1802. Fant en Asle Christophersen konfirmert 12.juni 1796 i Eggedal. Desverre er hverken adresse, foreldre eller alder nevnt.Tittet så i kirkeboka etter døpte, både før og etter 1780. Fant kun en Asle Kristoffersen/Christoffersen døpt på den tid:*Døbt 26. December 1779 ved Holmen - Christopher Kittilsen Biørndahlens Drengebarn Asle.* (Videre følger faddere). Men - desverre: *Begravet 2.Sept.1810 i Hovedsognet - Asle Christophersen Bjørndahlseie, 31 Aar.* Dette var nok samme kroppen som linken i innlegg (12) peker ut.Hvisomatte presten har registrert alderen på 'din' Asle sånn noenlunde ved begravelsen, er vi like langt. Litt merkelig om den vanføre Asle Bjørndalen skulle stå til konfirmasjon helt oppe i Eggedal. Montro om din Asle var født utenfor prestegjeldet, men konfirmert i Eggedal. Forekom også at presten glemte føre inn alle døpte. Likeså kan det være undertegnede som i farten har oversett han, til tross for at kirkebøkene fra Sigdal er blandt de mest oversiktelige og lettleste.Mvh Ellef Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Raaen

Hei Ellef! Og TUSEN TAKK for all hjelp:-)! Ser ut som jeg har fått meg en skikkelig nøtt her ja. Sitter her med Andreas Mørch`s Sigdal og Eggedal, og finner under Bruk 7,Bjørndahl(Bjørndalplassen) de nevnte Kristoffer Kittilsen og Asle Kristoffersen,med samme opplysninger som du har funnet i kirkebøkene.F.1779,vanfør og død i Bjørndalsplassen 1810. Finner denne også i 1801 tellinga i tillegg til 'min' Asle.I IGI Family Searsh, står det at 'min' Asle Kristoffersen skal være født på Steinsvad og han der som 'Inderste' 26 år gammel i 1801 tellingen. Sier dette deg noe? Jeg er for uerfaren til å kunne lese noe ut av dette. Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Etter 1801-tellinga var jo skomakeren Asle Kristoffersen inderste på Steinsvad. D.v.s. han var leieboer der. Hans alder i denne tellinga er satt til 26 år. Det vil si han var 25 år, men gikk i sitt 26 år.Derfor mulig at alderen på 'din' Asle er feil ført da han døde i 1820. Er ikke uvanlig, især ved runde tall. Kanhende skomageren på Steinsvad ble din Asle. Skal ta en titt på døpte rundt 1766 senere i dag. Jeg stolte kanhende for mye på alderen ved hans død,og har ikke sett etter døpte før 1777. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Raaen

Hei Tor Arne! Jeg tror også det. Skomakeren på Steinsvad stemmer ut med det jeg har funnet ang ekteskapet med Siri Jonsdatter, i IGI Family Searsh. Kan han ha blitt boende igjen som leietaker ved evt salg/skifte da IGI Family searsh tilsier at han skal ha blitt født der? Noen som vet om f.eks gårdsmatrikler el lign som kan si noe? Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.