Gå til innhold
Arkivverket

[#37720] Asle Kristoffersen f. 1756 og Siri Jonsdatter f ca 1760,Sigdal.

Gjest Anne Grete Raaen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Denne Asle Kristoffersen er, og blir en hard nøtt.Skomakeren på 26 år i 1801, var i alla fall ikke samme karen som han som ble døpt 26.Des.1779. Sistnevnte ble jo begravet 1810.Har gjennomgått konfirmantlistene f.o.m. 1778, men finner kun denne i innlegg (21) Asle Christophersen som ble konfirmert 1796 i Eggedal. Tilføyer raskt at konfirmantene på Holmen 1789, i Eggedal 1783 og 88, samt Krødsherad 1786 mangler. Tviler som sagt sterkt, meget stekt, på om den vanføre Asle Bjørndalen dro den lange veien til konfirmasjonshøringer i Eggedal. Konfirmanten i 1796 kan derfor ha vært skomakeren. Ikke uvanlig å konfirmeres 20 år gamle.Dersom sistnevnte giftet seg 1802 og døde 1820, må hans alder ved begravelsen ha vært feil. Ei lei nøtt okke som. Etter å ha sett i dåbslistene: Holmen f.o.m. 11/3-1770, Eggedal f.o.m. 1770 og Krødsherad f.o.m 22/9-1776, finnes ingen Asle Christophersen registrert som skulle vært født rundt 1776.Dersom den senere skomageren var født i Sigdal prestegjeld, kan han allike ha kommet fra Krødsherad. Krødsherads kirkebøker fra midten av 1740-tallet frem til 1776 er gått tapt.Dette vart mye hvisomatte og om og men. Enkelt skal det ikke være. Har sjøl en stamfar som ikke er registrert i noen 1801-telling. Han hadde flyttet til Krødsherad i 1799 og ble ikke fanget opp av folketellingen. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Raaen

Hei igjen:-)! Sier bare TUSEN TAKK for all jobben du har lagt i det,spart meg for mange turer til Statsarkivet du nå. Jeg får tenke litt og har jo masser av andre aner jeg kan lete etter så lenge så får vi se om ikke løsningen dukker opp en dag:-)! Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Raaen

Hei igjen! Har sittet her og surret og søkt litt på Family Search,Pedigree Resource og plutselig dukket det opp en Asle Kristoffersen, gift i 1804 med ei Siri Jonsdatter, men nå med fødselsår 1756, hvis du kunne sjekket det opp mot dåpslistene når du får anledning hadde det vært kjempeflott.Ikke noe hastverk!! Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Sjøl om Family Search er utmerket hjelpemiddel, er der iblandt feil. Ingen Asle Kristoffersen og Siri Jonsdatter er i kirkeboka ført som viede i årene 1803, 1804 eller 1805. Gjelder Sigdal inkl. Eggedal og Krødsherad.Ei heller er noen Asle Kristoffersen ført som døpt i årene f.o.m. 1753 t.o.m. 1759 i Sigdal og Eggedal. (Kirkeboka for Krødsherad mangler som du vet). Kanskje Asle var krylling?Undersøkte endel i Hallingdal tidligere i aften. Hadde din Asle i minne, og så samtidig etter en eventuell kandidat i Nes, inkl. Gol, Hemsedal og Flå. Ingen Asle Kristoffersen er ført som døpt f.o.m. 1770 t.o.m. 1785.Kan være verd i titte i kortregisteret til skifteprotokollen hvis du er på Kongsberg. Dette kortregisteret går på gårdsnavn, slik at et eventuellt skifte etter han er ført under Nerdalen. All den tid dattera var umyndig da han døde, var kanskje en av slektningene til Asle satt som verge. Er i tilfelle opplyst på kortet. (Har hørt at det er planer om å videreutvikle registeret slik at det også går på personnavn. Vet ikke når/om dette blir noe av. Spiller ingen rolle i dette tilfellet, da du vet Asle døde i Nerdalen). Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marit Haug Olsen

Jeg skal til Kongsberg i morgen kan godt se på kortregisteret til skifteprotokollen. Har du tenkt tanken at han kan komme fra Modum, jeg vet at folk fra Hovland (eie) har også forbindelse til Modum. (Hvis jeg ikke så feil var det en Gulbrand Hovland fadder til et av barna)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Hei. Har dere lagt merke til at han er kalt Stensvold (ikke Steinsvad) ved vielsen. Det kan være en skrivefeil av presten men hvis Stensvold var hans rette navn så var han neppe fra Sigdal. Det er ikke Sigdalsnavn. Et fadder i innlegg 15 het ikke kari Trøss men Foss, Nabogården til Steinsvad. Kari Olsdatter Foss var fra Glesne i Krødsherad. Kan hende en av de to døtrene fikk navnet til mor til Asle. Nerdalen ligger langt inne på skogen mellom øvre sigdal og Rollag. Her gikk ferdselsåra mellom øvre sigdal/Nedre Eggedal og Numedal i gamle dager. M.v.h Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Til Olav Åge (31): Godt du rettet første fadder i mitt innlegg 15. Legger like godt ved hva jeg knipset fra skjermen, slik at også Anne Grete ser hva der er skrevet i kirkeboka. Mvh Ellef

bilete0598.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marit Haug Olsen

I dag var jeg på Kongsberg gikk gjennom døpte i Modum fra 1770 til 1782 men der var det ingen med navn Asle. Kortregisteret til skifteprotokollen var det ikke noe på gården Nerdalen. Jeg så også på dødsmeldinger fra sorenskriveren ingen ting om fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Det virker som Asle Kristoffersens forfedre ikke blir av de enkleste å finne. Ikke finnes han blandt døpte hverken i Sigdal, Eggedal, Krødsherad (der etter høsten 1776), Modum, Flå, Nes, Gol eller Hemsedal.Likeledes spørs det hvor nøye alderen hans er satt da han ble gravlagt 1820 i Sigdal. Runde tall er ofte unøyaktege, og 40 er jo et av dem.Sjøl om kanhende denne Asle som giftet seg 1802 og døde 1820, var skomaker på Stensvad i 1801 er vi ikke kommet videre. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Anne Grete Raaen

Hei! Tar opp igjen denne tråden for å se om det nå kan være noen som kjenner mere til ' Sigdals-nøtten ' min. Kom tilfeldig over dødsfallet til en Jon Cristophersen på STENSVAD,f. 1744, gravlagt 10.01.1784, 40 år gammel. Søk på FS og senere kirkebok funn plasserer han som sønn av Christopher Christophersen,Nerdalen (fra Hov)f. ca 1710, g. 1738 og kona Turi Gundersdatter f.ca 1715, d.1763. I en søskenflokk på 6, Christopher f.1739, Mari f.1740,Ole f.1742,Jon f.1744, Torkil f.1745,d.1745 og Torkil f. 1747, d.1747. I tilegg til søkene som er gjort tidligere i denne forbindelsen har jeg gått igjennom alle nå tilgjengelige kirkebøker, men ikke funnet noen sammenheng med denne familien og 'min' Asle Christophersen,Østre Nerdalen, men synes det er veldig påfallende og ville gjerne plassere han i denne familien etter magefølelsen:-).. Er det noen som vet noe så hører jeg gjerne fra dere. Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Anne Grete Raaen

Prøver å ta opp igjen denne tråden, fant skiftet etter Christoffer Christoffersen Nerdalen og kona Turid Gundersdatter i Sigdal 1763. Har litt problemer med å tyde alt så hvis noen lesekyndige har tid til å lese gjennom skiftet for å se om 'min' Asle Christoffersen finnes nevnt hadde jeg satt stor pris på det, jeg kan så langt jeg har tydet ikke finne ham. Skiftet starter midt på h side. Lenke Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.