Gå til innhold
Arkivverket

[#37722] Adam Reutz Steen - Christiania 1801 - vestlandsforbindelser?

Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

I tema 37614 er nevnt en kjøpmann og stadskaptein Adam Reutz Steen (som bydelen Adamstuen i Oslo er oppkaldt etter).Er det noen som kjenner til om Reutz-navnet her har forbindelser til Reutz'er på Vestlandet - f.eks. Luster? Og er det ellers noen som vet noe mer om denne Adams opphav, virke og etterkommere?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Mener å huske at man finner både Adam og andre ved navn Reutz Steen i Lassens Samlinger i RA. Tror opphavet til slekten var en prest, men hvor denne kom fra, husker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, far til Adam Reutz Steen var presten Even Pedersen Steen gift med Else Magdalene Reutz. Adam var født i Nes i Hallingdal. Hun skal ha kommet fra dagens Sogn og Fjordane (gift i Aurdal i Valdres), men dette ligger utenfor mitt 'interesseområde' (Christiania), så dette bør kontrolleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kikket på debatten i lenken. Hva er det egentlig som er uavklart her eller i lenkedebatten? (Det er godt mulig jeg ikke følger godt nok med i timen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Det er vel knapt noe som er uavklart her, men gjennom svarene her, og i lenken det er vist til, har jeg fått noe av den utvidede kunnskap jeg hadde håpet på!Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.