Gjest Kjell Høyer Skrevet Mars 11, 2006 Del Skrevet Mars 11, 2006 I tråd 34396 tar jeg opp et spørsmål jeg er redd kan ha 'druknet' - og trekker derfor spørsmålet ut av sammenhengen for tidligere tråd: I passet til min tippoldefar Ole Johan Høyer (Høijer) finner man følgende:'Politimesteren i Bergen i Norge, Johan Henrich Friele, gjør vitterlig at nærværende Ole Johan Høyer, borger herav byen, 32 år gammel, født i Bergens stift, taler norsk, er alminnelig av vekst og likeså av bygning, har brunt hår, brune øyne, akter nu å reise herfra byen, hvor ingen smittsom syke er, til Nordlandene i handelsanliggender.'Er det vanlig i et pass å skrive 'TALER NORSK'? Eller kan dette være en indikasjon på at f.eks. faren kommer fra et annet land (f.eks. Holstein eller Danmark)? Kjenner ingen andre slike pass - så har intet å sammenlikne med.På forhånd takk for alle bidragKjell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Johan I. Borgos Skrevet Mars 11, 2006 Del Skrevet Mars 11, 2006 Snodig. Ellers er det bare samene som får slike anmerkninger, dvs. de som har noe kjennskap til det norske språket. Dette gjelder imidlertid folketellinger, ikke pass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnvid Lillehammer Skrevet Mars 13, 2006 Del Skrevet Mars 13, 2006 Det var ein av dei faste rubrikkane på alle pass før passtvangen vart oppheva i 1860, at det skulle stå kva språk passhavaeren tala,uansett kva språkleg bakgrunn passhavaren hadde. Det inneber at også for alle 'norske' ville det stå at dei tala norsk om dei bevega seg frå eit fogderi til eit anna. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kjell Høyer' Skrevet Mars 13, 2006 Del Skrevet Mars 13, 2006 Takk for innspill og oppklaring. Jeg tolker det siste svaret klart dithen at det er ingen grunn til å lete etter Ole Johan Høyers aner i utlandet - i allefall ikke på grunnlag av passet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts