Gå til innhold
Arkivverket

[#37725] Halvor Bernhards Lund, f. Våler 1869, urmakar til Minnesota 1889 - kven var han?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Halvor Bernhardson Lund, fødd i Våler anten 3.3. eller 11.3.1869, son av Bernhard Lund og NN, utvandra til Amerika over Christiania i 1889 og er då nemnd urmakar. Han vart sidan smykkehandlar i Morris, MN.Eg ser av FamilySearch at ein Halvor Berntson vart døypt i Våler 18.4.1869 av foreldre Bernt Halvorson og Pernille Olsdotter, og dette foreldreparet var i 1865 gardbrukarar på Lund i Våler.Truleg er det same person, men det hadde vore kjekt og fått ei stadfesting av dette, t.d. gjennom fødselsdatoen til Halvor?Elles, om dette er rette foreldri, er det nokon med lokal kunnskap, eventuelt med tilgang til ei bygdebok, som kan fortelja meg frå kva gardar i Våler Bernt og Pernille hadde opphavi deira?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det ser ut til at du har rett mann. Halvor Berntsen ble født 11.03.1869 som sønn av Bernt Halvorsen og Pernille Olsdatter på Lund. Bernt ble født 25.09.1831 på Øverby, Våler i Solør (det er også et Våler i Østfold, og Våle i Vestfold), og Pernille Olsdatter ble født 06.05.1837 på Knappumsplassen i Åsnes, Hedmark. Paret ble gift 08.04.1859 i Våler kirke.At det er rett mann bekreftes nærmest av at Halvor Berntsen fikk et barn, Hjalmar Halvorsen, utenfor ekteskap 18.06.1887 med Ida Bredesdatter på Langmoen, Våler i Solør. Halvor oppgis da med bosted Leiren i Elverum, og han var urmakersvenn.Vet ikke om Bernhards her skal tolkes som patronym eller et fornavn nummer to. Som patronym noe overraskende, men han hadde en bror som het Bernhard.Er interessert i alle som forsvant fra Våler, så det ville være fint hvis du f. eks. kjenner til eventuelt ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Arild for perfekt innlegg. Du har gjeve meg nøyaktig dei opplysningane som eg sakna, og problemet er løyst!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.