Gå til innhold
Arkivverket

[#37727] Østfold : A.K. Schinklar 1865 på Isebakke i Berg

Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Erik Olsen f.1844 på Holmen i Skjeberg ble viet i Berg 1868 med Emilie Amalie Schinklar f.ca 1839 i Sverige. Forlovere Ole Skottene og M?? Schinklar.Her bor hun med sine foreldre på Isebakke : [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60116&gardpostnr=24&personpostnr=146&merk=146#ovre>LenkeFant innflyttingen 31.10 1851 fra Sverige til Tistedalen og til Berg 24.04 1853, men hvor i Sverige kom familien ifra ? Her er navnet hans også A.K. :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Schinkler Staal

Hei Rita Når det gjelder stave måter av navnet så finnes det mange,jeg har funnet de du nevner pluss noen til.Den mest vanlige er Schinklair,men også Sinclair.Nå staves navnet for det meste Schinkler.Alle er i slekt.I denne slekten hvor nesten alle menn var smeder. Anders Konrad Schinkler f:31/7-1812 i Arboga landsførsamling.Sønn av Conrad D.y. Schinkler f:8/11-1786 Jädersbruk Arboga,Västmanland.d:4/12-1855 i Bäve, Göteborg og Bohuslän.Og Anna Brita Wallenius f:16/1-1792 i Arboga landsförsamling.d:17/3-1863 i Bäve,Göteborg og Bohuslän.Anders Konrad giftet seg med Emilie Juliana Charlotta Strandell f:18/2-1815 i Arboga.Anders Konrad og faren Conrad D.y.var smeder,denne grenen av Schinkler familien var virksomme i Trollhättan i Älvsborgslän.Og på Kollerö bruk som ligger ved Vänersborg. Anders Konrad og Emilie hadde disse barna: Johan Gustaf Conrad f:17/5-1837 Väne-Ryr Älvsborgslän.Emilie Amalia f:13/12-1839 Vänersborg.Edevard f:ca 1841 i Sverige.Carl Wilhelm Conrad f:26/5-1842 Naglum Älvsborgslän.Anna Göthilda Elisabeth f:5/2-1846 Gärdhem Älvsborgslän.Anders Robert Oskar f:29/2-1848 Trollhättan Älvsborgslän.Ida Sofia f:2/7-1853 Tistedal Östfold Norge. Håper dette hjelper deg. Monica Schinkler Staal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Mange takk Monica !Så A.K. er Anders Konrad. Erik Olsen og Emilie A. fikk sønnen Anders Conrad i 1871,han er da oppkalt etter sin morfar. Erik Olsens foreldre het Ole Andersen f.1812 på Holmen, Skjeberg og Elen Marie Ahlsdatter f.1812 Helgerød i Berg.Erik og Emilie A. sine barn : 1) Ovida Elise f.1869, 2) Anders Conrad f.1871, 3) Ida Antonia Charlotte f.1873, 4) Jenny Oskarim? (Oskarine)f.1877, 5) Elinore Antonett f. 1881, 6) Akseline f.1884.Her er fam. i Tune 1900 : LenkeJeg fant Carl Wilhelm Conrad Schinkler viet 24 nov. 1867 i Berg med Andrine Larsd. og Anders Robert ( Oscar ) Schinkler viet 30.des.1883 i Ø.Fredrikstad med Ida Johnsen. Han hadde tittelen MekanikusEr Schinkler familien opprinnelig fra Sverige ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Rita Familien er opprinnlig fra Tyskland. Fleste parten av denne familien bodde i Arboga i Västmanland iSverige.Er du i slekt med Denne grenen av slekten?Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Monica !Jeg er ikke i slekt med Schinkler, det er Erik Olsen som er bror til min tippoldefar, Skredder Jens Kristian Olsen f. 28.12 1846. Jeg prøver å finne ut mest mulig om denne slekten og deres ektefellers opphav.Når det gjelder Erik Olsen og Emilie A.Shinklers barn, har jeg til nå bare deres fødsel og navn, og ikke funnet ut noe mere om dem.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei RitaHar tittet i slekts arkivet,Har ikke noe mer om barna til Emilie og Erik Olsen enn det du har.Når det gjelder Karl Wilhelm Conrad Sinclair (Karl Wilhelm Conrad og hans etterkommere bruker denne stave måte)og Andrine Larsdatter så har jeg følgende: I 1890 bodde de i Grava församling i Värmland.De hadde barna:Karl August f:27/9-1868 i Asker Norge.Anders Konrad f:1871 i Norge.Anna Charlotta f:22/5-1873 i Akershus.Oskar Wilhelm f:1877 i Norge.Gustaf Adolf f:1880 i ?.Johan Alfred f:1882 i Norge.Otto Waldemar f:1885 i Grava.Ida Emilia f:1887 i Grava.Jenny Katrine f:1890 i Grava.Om Anders Robert Oskar-har jeg samme opplysninger som deg.Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ritajeg fikk ikke med Hedvig Johanna Juliana f:8/3-1844 i Naglum Älvsborg,hun er datter av Anders Konrad Schinkler og Emilie Strandell.Monica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Hei!Artig å se at det er andre som holder på med Schinkler/Sinclair-familie! Jeg tar utgangspunkt i egne og min manns tippoldeforeldre og prøver å finne frem til alle etterkommerne. Og Andrine Larsdatter var søster av min manns oldefar! Jeg har fått på plass mange (de fleste?) etterkommere og har hatt kontakt med mange i Sverige. Jeg regner med at du, Monica, ikke er etterkommer her? Jeg har deg ikke i oversikten min i alle fall...Før Anders Konrad og Emilie Juliana Charlotta kom til Berg, mener jeg de bodde i Aremark. Databasen Innflytta svenskar til Østfold viser at de kom til Strømsfoss i 1857/58. Men det var ikke lett å finne dem, da Anders Konrad står oppført som ANDREAS CONRAD SCHINTO, og Emilie står som EMELIE STRANDMAND?? Men det er ikke tvil om at det er rett familie. Barna er der. Ikke alle detaljer med fødselsdatoer stemmer for alle, men slik er det vel ofte...Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei NinaJeg er ikke etterkommer av disse,men til en bror av Conrad D.y.(se innlegg 2)Johan Fredrik Schinkler f:22/9-1765 i Jädersbruk Arboga,Västmanland.Har forsket mest på den delen av slekten og de som bosatte seg i Trollhättan.Har også hatt kontakt med noen av Andrine Larsdatters og Karl Wilhelm Sinclairs etterkommere. Hvis du vil kan vi bytte informasjon om slekten.Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Tar med Erik Olsen og Emilie A.Schinkler og 2 av deres barn som er gifte.På Seut i Tune bor Anders Konrad og er Styrmand på Seilskip : [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00130&gardpostnr=647&merk=647#ovre>LenkePå ' Holmen ' Hannestad bor Erik og Emilie A. og deres gifte datter Ovidia E., og hennes mann Kristian Andreassen :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er vel ett av barna konfirmert Georg Konrad Imanuel,sønn til Anders Konrad Olsen og Konstanze Kristiansdatter. LenkeMonica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.