Gå til innhold
Arkivverket

[#37729] 1.rode på Baklandet = dagens Lillegårdsbakken?

Gjest Birgit Eyser
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgit Eyser

Dette innlegget har jeg tidligere lagt inn i DIS Sør-Trøndelag, Trønderslekts forum.Min tipptippoldefar Lars Jacobsen født mars 1791 i Trondheim og hans far Jacob Larsen født 1763, tok før 1815 Bakken(Bachen) som slektsnavn. I følge 'familiehistorien' fordi han bodde i Lillegårdsbakken. I folketellingen for 1801 bodde de på Baklandet i 1.rode, hus 42. Er 1. rode det samme som dagens Lillegårdsbakken?Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Navnet Lillegårdsbakken går tilbake til 1914. I 1801 finnes ingen gatenavn på Bakklandet, bare hus nr 1-75 i første rode og og en titalls flere hus i 2 rode. Jeg har dessverre ikke nok kunnskaper til å kunne gi deg noen informasjon hvorvidt det er mulig å finne ut hvor et hus den gangen lå ut fra hus- og rodenummer. Bakklandet var den gangen ikke en del av byen, men omtales dog som 'forstad' i likhet med Ilen (Ila). Bakklandet grodde opp på midten av 1600-tallet og fikk sin egen kike i 1715. Gatene ble brolagt 1772-80, så navn må vel ha eksistert på folkemunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgit Eyser

Takk for ny informasjon. I et tidligere innlegg i Trønderslekts forum oppgies det at hus 73 i 1. rode tilsvarer dagens Nedre Baklandet 73: LenkeDet hadde vært gøy å finne ut om Bakken-navnet virkelig kom fra en adresse på Baklandet. De hentet vel ikke slektsnavn ut fra løse luften på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Når du går fra bykjernen i Trondheim over Gamle Bybro til Bakklandet, vil du ha Nedre Bakklandet til venstre (nordover) og Øvre Bakklandet til høyre (sørover). Kanskje gikk skillet her mellom rode 1 og 2? Hvis hus 73 tilvarer Nedre Bakkalndet 73, så kunne kanskje hus nr 42 ha det tilvarende nummer idag? Jeg gjør oppmerksom på at dette er gjetning fra min side. Håper det dukker opp noen som kunne bekrefte / avkrefte.Øvre og Nedre Bakklandet er den flate delen av Bakklandet som går parallelt med elva, den bratte delen strekket seg opp mor Festningen. Jeg går av og til tur i disse strøkene med fin gammel trehusbebyggelse.Så får vi se om noen vet mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg var på Statsarkivet i Trondheim i sommer og gjennomgikk panteregistre for nettopp Bakklandet. Ved å ta utgangspunkt i den tiden dine forfedre bodde på eiendommen, og så følge eiendomshistorien fremover i tid, vil du finne ut både når gaten fikk sitt navn og hva det korresponderer med fra tidligere matrikkelnumre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.