Gå til innhold
Arkivverket

[#37738] Svend Jacobsen og Anne Pedersdtr fra Idd i Østfold

Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Hei dersom noen har tilgang til kildemateriale og synes det er interessant håper jeg på å få rede på mer om Svend Jacobsen og Anne Pedersdtr. Det jeg kjenner til er at de fikk sønnen Lars, f. 28. mai 1809, døp 4. juni. De bodde da på Olafsrød under Torgalsbøen. Olafsrød var vel også en gård på den tiden, men de kan ha bodd på en av husmannsplassene knyttet til Olafsrød? Lars ble konfirmert den 25. september 1825 og var da tjenestegutt på Knegterød.Hvor ble de født, foreldre, søsken, gift m.v..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei igjen. Svend og Anne fikk barna:-Lars, døpt 2 sept 1804; døde imidlertid 3 år gammel 17 juni 1808 og begravet 1 mnd senere. Bopel Olasrød (på denne tiden skriver presten navnet på pladsen slik.) Folketellingen 1801 kaller plassen Olausrød. Her finnes disse folkene ikke da.- Lars ; som vi altså kjenner fra før- Marthe født 28 mars 1813. Foreldrene er da'Indsittere Svend Jacobsen Lunderne og Anne P'- Pernille f 24 juli 1816. De bor da på Idebøenskasa.Finner ingen barn etter 1816.Har sjekket giftermål; intet resultat mellom 1795 og 1803. de ahr trolig, som så mange andre, kommet hit fra annet sted. Har ingen ide om hvorfra dessverre.jeg skal, dersom du gir meg litt tid, se om jeg finner når Svend eller Anne dør og om det der er mulig å finne opphavssted.Hilsen Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei igjen Asbjørn du blir ikke kvitt meg!Nå har du hjulpet meg mye så nå kan jeg hjelpe deg litt dersom du ikke har kommet meg i forkjøpet. Min far hadde også slekt i Idd og i den forbindelse kjøpte jeg en boks som ble utgitt i 1995 over husmannsplasser i Enningdalen. Der finner jeg at i 1816 bodde husmann Svend Jacobsen og Anne Pedersdtr. på Idebøenkasa under gården Idebøen, gmnr. 214, bnr.7. Plassen var nok ny etter 1801 da den ikke var avmerket på militærkart eller var med i F.T.. Det er notert at datteren Pernille ble født samme året og at Svend tidligere hadde vært indert på Lundene. Låven lå ca. 25 meter nordøst for stuebygningen og må ha vørt på 15x6 meter. Gården Lundene har gnr. 215 og husmannsplasser var Lundenehaugen, Rinnane Nordre og Rinnane søndre. Lars var inderst sog ikke husmann på Lundene, så han bare leide husvære i sin botid der.Lars og kona Anne flyttet ifra en gang på 1820 tallet ifra Idebøenkasa til husmannsplassen Ellefsrødplassen under gården Ellefsrød. Deter notert at han står oppført som inderst. Datteren Marthe var født på Lundene i 1813 og Pernille på Idebøenkasa i 1816. Anne Pedersdtr. døde på ellefsrødplassen i 1831, 56 år gammel. Hennes søster Kare3n overtok husholdningen hos sin svoger og ble på plassen til hun døde 31. desember i 1837.Svend bodde i sine siste år på Stokkebro hos datteren Marthe og hennes mann Svend Halvorsen og døde der i 1846, 94 år gammel.Stokkebru står nevnt i boka til Harald Bakke om Id Herred en Grensebygds Historie under Tredje avdeling Gaarder i Hovedsognet, side 493. Jeg har desverre ikke kopi av side 493, men av 496. Det kunne være interessant å se hvem Svend Halvorsen var. Jeg håper det er mulig å finne opphavsstedene til Svend og Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Jeg kjenner de bøkene du nevner i (4), men har dem ikke selv; blir vel nødt til å anskaffe de ser jeg. Fint med de opplysningene du ga for det bringer oss et lite steg fremover. Et raskt sveip over kirkebøkene brakte følgende for dagen:Anne Pedersdatter døde 27. aug 1830 på Ellefsrødplads og ble begravet i Enningdalen 3 sep 1830, 56 år gammel (d v s født ca 1775; finner ikke hvor). Ref Idd mini III 2 1815-1831 side 251, nr 16.Kari (!)Pedersdatter døde 23. des 1837 og ble begravet 6 januar 1838; også på Ellefsrød.Svend Jacobsen Stokkebroe døde 6 juni 1846 (94 år - d v s født ca 1752) og begravet 12. jun 1846 i Idd. Ref IDD mini III 3 side 297, nr 22. Har merket meg den store aldersforskjellen på han og kona.Deres datter Marthe Svendsdatter Bøe ble gift med Svend Halvorsen 19. april 1835 i Idd. Hun er da 22 år i h t KB. Svend Halvorsen var da ungkar og tjenestedreng på Idd prestegård; 28 år og født i Berg står det (se nedenfor). Faren er Halvor Hansen Nersrød. Sden NNersrød ikke er å finne antar jeg at det er Nærsrød/Næridsrød slik Sætrangboken beskriver det, og slik vi finner det i FTene.Svend Halvorsen er født i Berg 24. mars 1807, men døpt i Idd 30.mars 1807 (av ukjent årsak, men jeg finner altså dåpen i KB for Idd). Foreldre er Halvor Hansen og Ingeborg Nielsdatter Nersrøed i Berg sogn. Ref Idd Mini III 1, 1770-1814, side 179. han konfirmeres i Enningdalen 24 okt 1824 og her er det oppgitt husbond Ole Larsen Rød. Halvors mor er kanskje fra Idd siden han døpes der?Forøvrig ser det ut til at jeg må gi opp å hjlpe deg videre med Svend og Anne; de kommer trolig utenfra. Har sjekket KB for deres fødsel men finner ingen der.Hilsen Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.