Gå til innhold
Arkivverket

[#37746] Gabriel Glad, kjøpmann i Bergen

Gjest Alf B. Glad
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf B. Glad

Kjøpmann Gabriel Glad ble begravet fra Nykirken i Bergen 7.11.1855, 68 3/4 år gml, iflg. Kirkeboken (født 1787). Kan noen hjelpe med opplysninger om ham? Kan ikke finne ham i FT 1801. Sannsynligvis har han tilknytning til Glad-familien i Davik, Nordfjord, der det finnes flere Glader med samme fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDet er nok noe feil med årstallet for Gabriels død. Jeg tror han er født i 1877, og i Davik.Her er han uekte sønn av gifte Poul Glad og ugifte Margrethe Andersd.: LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Takk for hjelpen så langt, Lars Ove! Hvis det er samme mann det dreier seg om, må presten ha skrevet feil i Kirkeboka, for der har jeg sjekket at Gabriels alder oppgis til 68 3/4 år, mens det sannsynligvis skal være 78 3/4 år, for å få fødselsåret 1777. Ettersom han døde 'af Alderdom' kan det jo tyde på det! Og hvis han giftet seg i 1806, passer vel dette også bedre. Hvis dette er riktig, har jeg mannen plassert på slektskartet, på Davik-grenen! Skulle gjerne vite noe om hans ev. etterkommere ... Mvh Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Ved nærmere ettertanke er jeg kommet til at det ikke kan være samme mann likevel .. For Gabriel Poulsen Glad,dpt.1.2.1777 i Davik, giftet seg 11.10.1812 i Davik m. Catrine Margrethe P.. ('brura sitt namn uskjøneleg'), og han opptrer som fadder ved slektningers dåp i Davik i årene etter.Ifølge dine opplysninger var jo Bergens-Gabriel først (1806) gift m. Giertrud Nielsdtr.og senere (i 1815) m. Inger Glad. Men jeg har iallfall fått noen nye data om Gabriel i Bergen. Takk for det! Mvh. Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Kjenner ikke til ham, men ser at Gabriel Glad står som Borger både ved en datters fødsel i 1807:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011668&gardpostnr=52216&personpostnr=153732&merk=153732#ovre>Lenkeog hennes død 1807 og konens Giertru (her Monsdatter)død i 1808:LenkeHan gifter sig med Ingeborg Olsdtr. i 1809:LenkeHun døde i 1852:LenkeI tellingen 1815 står Gabriel også som Borger, d.v.s. han må ha løst Borgerbrev og stå i Borgerskapsprotokollen, som det jo kunne være en ide å sjekke hva det står av opplysninger om ham der, den finnes på Bergen Byarkiv som man sikkert kan få hjelp til å se etter opplysninger om ham:http://www.bergen.kommune.no/byarkivet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Ja, det er nok samme mann, den Gabriel Pauls. Glad på Oldeeide i Davik døde der i 1826 68 år gml.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sogngrav&gardpostnr=4105&merk=4105#ovre>LenkeHan var nok en eldre halvbror til Gabriel i Bergen, faderen Poul døde i Davik i 1784:LenkeGABRIEL HEIBERG PAULSEN Male ------------------------------------------ Event(s): Birth: Christening: 25 MAY 1760 Eid, Sogn Og Fjordane, Norway ------------------------------------------------- Parents: Father: PAUL GLAD FamilyHer er søskende:1. ABIGAIL PAULSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 19 AUG 1763 Eid, Sogn Og Fjordane, Norway 2. CHRISTIAN PAULSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 18 NOV 1758 Eid, Sogn Og Fjordane, Norway 3. GABRIEL HEIBERG PAULSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 25 MAY 1760 Eid, Sogn Og Fjordane, Norway 4. RASMUS PAULSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 10 NOV 1756 Eid, Sogn Og Fjordane, Norway 5. CHRISTIANA MARGRETE PAULSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 15 AUG 1755 Eid, Sogn Og Fjordane, NorwayDer er skifte etter Paul Glad på Oldeeide:Lenkeog Gabriel døpt i 1760:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Takk for gode tips, Bente og Rune. Det ser ut til at vi har med to halvbrødre med samme navn å gjøre: Gabriel Heiberg Paulsen Glad (1760-1826)i Davik og Gabriel Paulsen Glad (1777-1855) i Bergen. Den siste var 'uægte', og faren Poul Glad 'vart i 1777 for hor med kvinnfolket Margrete Andersdtr. dømd å bøta av sin formue' (Aaland), men 'var intet eiendis, derfor straffet paa kroppen'. Ja, det var tider ... Skal prøve å sjekke videre i skifteprotokollene, som du nevner, Bente. Nok en gang hjertelig takk! Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Hei Lars Ove! Ja, det stemmer. Og det er hans etterkommere jeg er på jakt etter. Har nemlig fått henvendelse fra en Anthony Henrick Glad i Australia, hvis oldefar utvandret fra Norge ca 1860. Han het (Henrick)Gabriel Glad, og jeg tror han må være sønn el.sønnesønn av kjøpmannen i Bergen.Jeg får sjekke i kirkebøkene for Nykirken fra 1810 og utover og se om jeg kan finne noen barn av Gabriel og Ingeborg. Mvh Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Hei Lars Ove! Ja, det stemmer. Og det er hans etterkommere jeg er på jakt etter. Har nemlig fått henvendelse fra en Anthony Henrick Glad i Australia, hvis oldefar utvandret fra Norge ca 1860. Han het (Henrick)Gabriel Glad, og jeg tror han må være sønn el.sønnesønn av kjøpmannen i Bergen.Jeg får sjekke i kirkebøkene for Nykirken fra 1810 og utover og se om jeg kan finne noen barn av Gabriel og Ingeborg. Mvh Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.