Gå til innhold
Arkivverket

[#37748] Tjøtta og Leirfjord

Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

I skifte Vestvågan/1856 side 56 er Anne Jørgensdatter død. Hun var gift med Mathias Larsen. Datter Maren Anna født ca 1848 antas å være henne vi finner i ft 1875 på Sund i Leirfjord, gift med Johan Peter Andreassen født ca 1845 i Stamnes. Vet noen om dette er riktig ?Kjenner noen til foreldrene til Anne Jørgensdatter, Mathias Larsen og Johan Peter Andreassen ?Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Solveig Sund

Hei Klaus!Her skal du få bekreftele på at du har funnet rett dame.Viet 29.sept.1872 i Stamnes kirke: ungkar Johan Peter Andreassen f. 1841 på Sund og pike Maren Anna Mathiasdatter f. 1848 på Vesvåg (Vestvåg). Brudg.far: Andreas Jakobsen. Brudens far: Mathias Larsen. Forlovere Rivert Johannnesen Dagsvik og Erik Andreassen Sund. klokkerbok for Stamnes 1866-1877, side 130 (Mikrokort)Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Klaus Johnsen

Hei Solveig. Etter en tids fravær fant jeg ditt innlegg. Tusen takk for bekreftelsen når det gjelder Johan Peter og Maren Anna.Foreldrene til Johan Peter kan være Andreas Jakobsen og Else Margrethe Jensdatter (Sund i 1865, Sundmyren i 1875),men det har ikke lykkes meg å finne deres aner.Når det gjelder fadder Erik Andreassen kan det være Erik Benjamin, Sundmyren i 1875 (bror til Johan Peter?)gift Johanna Andreasdatter. Alternativt kan det være Erik Andreassen Sund (identisk med Erik Andersen i skifte Sund/1874 side 46), gift Else Andersdatter. Faren til sistnevnte Erik tror jeg må være Andreas Pedersen Finne fra Inderøy i Nord-Trøndelag.Dersom du vet noe mer om slekta til Johan Peter og Maren Anna, ønsker jeg gjerne opplysninger.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Hei Solveig. Etter en tids fravær fant jeg ditt innlegg. Tusen takk for bekreftelsen når det gjelder Johan Peter og Maren Anna.Foreldrene til Johan Peter kan være Andreas Jakobsen og Else Margrethe Jensdatter (Sund i 1865, Sundmyren i 1875),men det har ikke lykkes meg å finne deres aner.Når det gjelder fadder Erik Andreassen kan det være Erik Benjamin, Sundmyren i 1875 (bror til Johan Peter?)gift Johanna Andreasdatter. Alternativt kan det være Erik Andreassen Sund (identisk med Erik Andersen i skifte Sund/1874 side 46), gift Else Andersdatter. Faren til sistnevnte Erik tror jeg må være Andreas Pedersen Finne fra Inderøy i Nord-Trøndelag.Dersom du vet noe mer om slekta til Johan Peter og Maren Anna, ønsker jeg gjerne opplysninger. Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!I grunnen har jeg vel ingen ting på denne familien. Leste klokkerboka for Stamnes 1820-1850 i går kveld og fant dette:Andreas Jacobsen Sund 40 år (sønn av Jacob Olsen) og Else Marie Jensdatter 28 år f. i Hellesvik (datter av Jens Ingebrigtsen Hellesvik)ble viet i Stamnes kirke 18.sept.1836. Forlovere var Hans Svendsen Sund og Jens Ingebrigtsen Hellesvik. Der står at Andreas er f. på Offersøen, men over er det ført inn Høiremmen i Vefsen Om det gjelder paret over eller det er Andreas det gjelder må jeg se nermere på. Hvis det er rett alder så skal han vær f. ca 1796 så da skulle det gå å finne han i folketellinga 1801, han er ikke på Offersøy eller Sund da.Barn av Andreas og Else:1. Johanna Lusia f. 23.feb. 1834 i Hellesvik. dp. 27.april. Foreldrenes 1. leirmål.2. Olina Marie f.23.jan. 1837 i Hellesvik. dp. 4.mai3. Johan Petter f. 21.juli 1842 på Sund. dp. 21. aug.4.Ane Margrethe f. 1.aug. 1845 på Sund. dp. 31.aug.De kirkelig handlingen er i Stamnes kirke Sandnessjøen. Dette var det som jeg fant, for se om det kan dukke opp noe mer siden. Skal lese kirkebok for Alstahaug 1801-1819 i de nermeste dagene nå, skal se om det kan dukke opp noe der også.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei igjen!det er jo en Andreas Jacobsen 6 år på Offersøy, han er hos sin faster Barbro Olsdatter 59 år enke og holdskone hos sorenskriver Holst på Offersøy.Barbro har broder børn Berit Martha Jacobsdatter 12 år og Andreas Jacobsen 6 år hos seg.Men om dette er rett Andreas vet jeg ikke.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Tusen takk. Dette må være riktig Andreas Jacobsen. Hans far Jacob Olsen samt sistnevntes søster Barbroe Olsdatter finner vi i skifte Scholen Tjøtta/1790 side 44 (Skolen ligger på Offersøya). Moren til Andreas er ukjent. Andreas ble gift med Else Marie Jensdatter. Faren hennes, Jens Ingebrigtsen født ca 1778, er i tjeneste på Sund i 1801. Ifølge militære ruller kom han fra Simsø. Da må han være sønn av Ingebrigt Jensen og Pernille Stensdatter (skifte Simsøen/1805 side 51). Jens var gift med Pernilla Nilsdatter født ca 1777 på Walla, datter av Nils Andersen, se skifte der i 1807 side 67. Hvem hennes mor var synes uklart, se også skifte Walla/1786 side 67.Kanskje noen kjenner til hvem som var mora til Andreas Jacobsen Offersøy og Pernilla Nilsdatter Walla ? Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Feil navn på Else Jensdatter da hun blir gift.16. søndag etter trin. 1806 i Stamnes kirke blir døpt Else Margrethe 3 uker gammel, Foreldre: Jens Ingebrigtsen Sund og Pernille Nilsdatter.Fra kirkebok for Alstahaug 1801-1819.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Suns

Hei!Jens Ingebrigtsen Sund og Pernille Nilsdatter blir viet i Stamnes kirke 1.jan. 1804. kirkebok for Alstahaug 1801-1819, side 189.Folketellinga 1801 er Pernille 24 år og i tjeneste på Sund hos sin søster Ane Nilsdatter og hennes mann Lars Joensen.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.