Gå til innhold
Arkivverket

[#37750] Kan noe slå opp i BB for Hofslo,Songdal,Aurland

Gjest Maybritt Engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Hei !Søker Anna Tostendtr. født ca 1775 + - Det eneste jeg vet er hun giftet seg Lenke. Jeg har gått igjenom alle fødsler vielser skifte, som har samme person/navn og kommet til 4 stykk som jeg ikke finner igjen noen plass og som da mulig kan være deen personen jeg søker. Så om noen kan slå opp i de bygdebøkene for å se om det står noe mer om denne Anna T hadde det vært kjempeflott. de alt. jeg har er :1. Sogndal gården fretland Tosten Mikkels og Kari Larsd. anna t. f 17.09.17802.Hafslo gården Morken Tosten, mulig mor er Ingebor Nilsdtr. ( ikke sikker på mor ) Anna T. f 26.12.17773. Flåm Aurland Tosten Jenss. Anna T f 20.11.17634. 1801 telling for Uhrdahl gården Weumb( veum ?) Torsten Siurs 54 år og Chatarina Mickelsd.56 år Anna T.24 år ca 1775trenger å vite hvor de 4 Anna T ble av ??Hilsen Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Nr. 4 finner jeg: Anders Ohnstad: Ættarbok for Aurland, s. 133 og 330:Anna Torsteinsd Veum (1777 - 1866) g 1816 m enkemann Lars Ellenson Kårdal 50 (1773 - 1854). Henne bør vi kunne eliminere.Nr. 3 ser jeg ikke på gården Flåm, men det spørs om det er Flåm kirkesogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Når det gjelder nr. 1, datter av Tosten Mikkelsen og Kari Larsdatter, så er det vel henne vi finner i skiftet etter Kari Larsdatter fra 1830 ( Lenke ). Her står det at Anna er g.m. Sjur Rasmussen Langnes. Nå kan jo Anna teoretisk ha vært gift med Jørgen Vetti tidligere, så du kan vel likevel ikke sette en strek over henne av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Du kan ganske sikkert eliminere nr. 1 også. Den Anna som ble gift med Sjur Rasmusson Eidet (Langenes) var født i 1792. Hun fikk trolig navnet Anna fordi søster hennes som ble født i 1780 sannsynlisvis var død, selv om vi ikke finner begravelsen hennes. Det er heller ikke sannsynlig at det var to søstre i live som fikk navnet Anna, fordi bare den ene av bestemødrene hette Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Det ser ut til at du kan eliminere nr. 2 også. Anna Tostensdtr. Morken ble gift 22.06.1818 med Anders Hansen Graav. (Digitalarkivet: Vigde i Hafslo 1717-1920).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Korkje vigsli til Jørgen og Anna eller fødsli til Anna synest finnast i indre Sogn, so eg vil gissa på at kanskje Anna har vore frå Valdres eller Hallingdal og at bryllaupet skjedde der.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Eg har lenge hatt mistanke til han Torstein Torsteinson Asperheim (1717-1773)Denne krabaten fekk to barn før han gifte seg 1/12 1765 med ei Marita Knutsd. ’Svalheim’ (1718-1785)Kem denne Marita er har eg ingen anelse om, men det ser ut til at BB-Krossen har funne ut at ho skrive seg for Svalheim.I eit skifte på Fylkesarkivet er nemnd ei husmannskone og enke på Dalaker, Marthe Knutsd. Det er nemnd ei dotter etter henne, Anne Tostensd. 15 år.Dette skifte er datert 12/4 1785, 9-106, 1781-1786.Ellers er Tosten nemnd som synder i 1752 og 1757, med jenter som han var i nær slekt med.Om dette er den Anne som vi leitar etter torer eg ikkje å sei.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tildere alle !Til lars så har jeg denne Lenke som viser at de er gift i S&F, går ut fra at den er riktig.Der står hun oppført som Tollevsd. men jeg har gått ut fra at Tostensd. er mer riktig ettersom hun fikk en sønn som fikk navnet Tosten. Hun står også oppført flest ganger med navnet Tostensd., men.....jeg er ikke sikker.Ut fra vielsen er hun Seim ?? Får gå over alle Anna T fra Seim da....Til Terje kanskje du har noe der, som kan forklare litt, men det finnes ingen ting om hvor denne Anna ble av da ?? Mvh. Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Den einaste linken som eg ser her er Seim. Anne ’Tostendotter’ Tollevsdotter Seim gift 1804 med Jørgen Vetti. Den Anne som er nemnd i innlegg 7 er enten fødde på Asperheim eller under Dalaker og begge desse bruki ligg i Seimsdalen.Son has Jørgen overtok Vetti omtrent då Jørgen gifta seg i 1804 for andre gong. Ser ut til at han og kona då flytte ned til ’nesalandet’ under Øyri, Jørgen hadde ei syster som budder der, Anne som vart andre kona til han Johannes Voldal, smed og husmann i Øyri, Rønneisgarden.I skifte etter Jørgen 1808 er han nemnd som ’Jørgen i Rønneisgarden’ Jørgen kom bort i elvi (Laberg). Eg har ikkje sett dette skifte.Dotter has Jørgen, Ragnhild vart tredje kona til han Johannes Voldal i Rønneisgarden.Ragnhild Jørgensdotter og Anna Tostensdotter blei begravd frå Øyri i 1848, 6/3 og 16/3. Då er ho Anne Tostensdotter nemnd Legdslem og fødde i 1778? Om dette årstalet er rett har eg mine tvil om :)Det er mykje som talar for at dette kan være rette jenta, men…Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !Da får en vel gå ut fra at det er riktig Anna ! fant denne Lenke kan kanskje være broren ?Ser om jeg kan finne noen flere 'koblinger'Mvh Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den øverste stemmer må dette her være bestefaren til Anna. Hun da har en tante som heter det samme , det rimer jo .Namn arvtakar: Tosten, OlsenGard: Aspeim, nr.:0Husmannsplass:Yrke: MandSkipreide: ÅrdalProtokoll/side: 5b-427bDatering: 1741-1748Dato: 22.11.1746Eiga: 44 Dalar, 0 ort, 1 skilling Gjeld: 58 Dalar, 5 ort, 0 skilling Netto: 0 Dalar, 0 ort, 0 skilling Merknad: Falitt - Pengar vanskeleg Personar i skiftet : (1) Anna Tommesdatter Enken (2) Ole Tostensen Myndig Søn (3) Tosten Tostensen MyndigKongsberg Søn (4) Marj Tostensdatter Død Datter (5) Tomas Bottelsen 4 Aar Dattersøn (6) Ingebor Bottelsdatter 2 Aar Datterdatter (7) Anna Tostensdatter Datter (8) Boets gjeld Kreditor (9) Bottel Tomassen Aarebroe Gift med Marj (10) Niels Aspreim Gift med Anna (11) Tommes Tostensen 19 1/2 Aar SønMvh Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Då eg ikkje har noko meir å legge til, så ser du at mor has Tosten heitte Anna også. Og at far og dotter er nemnd i lag i same skifte i Vikadalen samt nokon av ungane til syskini has Tostein. Mari, syste has Tosten døydde i 1742 ho gifte seg til garden Årebru i Seimsdalen.Dette skifte til bror has Tosten har eg ikkje sett før.Då har eg ikkje nokon problemer meir med å koble desse folki. Når det gjelder mori til Anne så får det bli eit nytt teama.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !Ja tror vi får gå for denne ;) Men mor til Anna ..... ? er ikke det Marita Knudtdt.da ?Hilsen Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Jau, men mor has Tosten heiter Anne, og kjeme frå Brekken/Hæreid.Skal nemne at BB for Årdal har ein bror av Anne Torsteinsd., Torstein fødd 1766! om denne døydde liten veit eg ikkje, då skulle han vore nemnd.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Kvifor kom Anne Tostensd. til Voldal som tenestejente? Kanskje ho kom til nermaste slekti si, om det er eit poeng?Ho som var gardkjerring på Voldal før og etter FT-1801, Inga Andersd. Seim var eit barnebarn av Tomas Olsson Asperheim.Anne Tostensd. var barnebarn av Tosten Olsson Asperheim som igjen var bror av Tomas Asperheim.Dermed skulle Anne og Inga på Voldal bli tremennigar.Om det var slik det gjekk føre seg veit eg ikkje, kanskje…Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann, ja du mener henne Lenke ?Da er jo ringen sluttet,hehe. Det var vel henne jeg hadde som førstevalg/link. Det rimer jo , kanskje hun passet barna på gården ? Får se hva vi finner videre.Mvh Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.