Gå til innhold
Arkivverket

[#37756] kvam/qvam i nord-fron

Gjest Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Berge Haugs

Hans Pedersen Kvam/Qvam f. 1808 var fra nord-fron. Han dro til sør-trøndelag og giftet seg 01.10.1835 med Karen Martha Olsd. Mæhle f. 1813. Der bodde de noen år før de flyttet til Bergen. De fikk barna: Hansine Caroline f. 1840 Hans Odin f. 1845 Mical Ludvig f. 1846 Henrika Pauline f. 1848 Michael Ludvig f. 1852 Henrik Nicolai f. 1855Jeg har ikke funnet noen gård som heter Kvam/Qvam i Fron, så jeg regner med at han har tatt navnet etter stedet han var fra, Kvam. Noen som vet hvilken gård han kom fra?Mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Den eneste Hans Pedersen som iflg kirkebøkene fra Fron på CD er født i 1808 er født 31.3.1808, døpt 14.4.1808 med foreldre Peder Hansen Sveen og Kari Erlandsdatter. I FT 1801 finnes Peder og Kari på Rusthage i Sødorp Sogn - ikke i Kvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

Tusen takk for alle tilbakemeldingene. Brugdommens far er ikke oppført der jeg fant ut hvor Hans og Karen Martha giftet seg. Det er bare brudens far som står oppført. Jeg fant giftermålet på FS... Jeg kan ikke forstå annet enn at Hans sine foreldre må være de Trond fant på Rusthage, iom at det er den eneste Hans Pedersen som er født i 1808. Jeg er ganske sikker på fødselsåret. Det jeg ikke forstår da er hvorfor Hans tok i bruk Kvam/Qvam navnet.. Dette navnet ble brukt i flere generasjoner senere helt frem til min oldemor. Noen som har synspunkter på det?Mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg ville nok først ha sett på mikrofilmen angående giftermålet. FS har ofte ikke med alle opplysningene, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.